Det var klackarna i taket när SAS presenterade linjen mellan Landvetter och New York som sedan planenligt startade i våras, den 28 april. Det var de nya A321LR som gjorde det möjligt att dra igång trafiken med 157 stolar istället för en widebody.
– Vi är glada att idag för första gången på 40 år återigen kunna erbjuda en direktlinje mellan Göteborg och New York. Vår A321LR tillåter oss att göra världen ännu mer tillgänglig för andra städer än våra huvudstäder, sa Anko van der Werff vd och koncernchef för SAS vid invigningen.
Inledningsvis var den tänkt som en säsongslinje under sommarens trafikprogram med ett uppehåll under vintern. Antalet passagerare har också varit enligt kalkylerna under sommaren men med en tunnare beläggning för och efter högsäsongen. Men nu har SAS lämnat det bistra beskedet att linjen inte kommer att återstarta i april nästa år, som tänkt var. Inte heller den andra A321LR-linjen, från Aalborg till New York återstartas nästa år.
– Genom flygplanet Airbus A321 Long Range så har vi fått möjlighet att prova nya rutter, men efterfrågan från Göteborg har dessvärre varit lägre än förväntat. Därför kommer vi framöver att omprioritera våra resurser. Jag vill dock betona att SAS har fortsatt bra förbindelser med USA genom flygplatserna i Stockholm och Köpenhamn, säger Lars Wigelstorp Andersen i en intervju med realtid.se
I och med det har Sverige under kommande vintersäsong två långlinjer med SAS, dagligen till New York och två gånger i veckan till Miami. Stockholmhar inte heller fått tillbaka en del av de interkontinentala linjer som flögs innan pandemin, bland annat Air Indias direktlinje till Delhi. Enligt Swedavia är det mycket länge sedan som Stockholm hade så få långlinjer som kommande sommar. Vid sidan av de två SAS-linjerna finns direkttrafik till Beijing, Bangkok, Doha, Dubai, Addis Ababa.
När sommartidtabellen drar igång förbättras situationen i och med att SAS återstartar Chicago medan Delta och United återupptar trafiken till New York.
Det finns 20 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Paragigmskifte en verklighet
Skrivet av Chester Rybakov, 2023-11-02 21:42:25
Vi kommer att se ett stort skifte. CPH som nav för SAS kommer nog att kunna bestå ett litet tag. Men linjer som BOS, SFO, LAX och IAD är inte lönsamma för SK ex CPH. En del leisure kan kanske hålla uppe ett tag men i långa loppet så kommer CPH mista dessa med KL/AF. Kanske om KL/AF finner syneriger kan de, om lönsamma, uppstå igen. Kanske rentav nya O&Ds.
|
|
SAS bör pröve
Skrivet av pf, 2023-11-02 18:25:41
New York-Bergen v.v., men de kommer muligens short for long-haul maskiner om Apollo selger de tre A-330 de har bl a i pant for lånet på 3,5 mrd.
Er også SE-RSA ute av SAS nå, og de har igjen tre 350 ?
|
|
SK kontra AY
Skrivet av R2, 2023-11-02 17:21:17
SAS tänker mest på flöden från Nordtyskland/Sydsverige men har nog aldrig någonsin förstått det som AY satt i systemet sedan decennier tbx. Man ska se på helheten på Europa och fånga upp paxflöden hela vägen från Medelhavet och koordinera trafiken optimalt, särskilt då östgående men även västgående såklart. Endast Skandinavien räcker icke.
|
|
AC
Skrivet av Ulf , 2023-11-02 16:27:43
Nästa sommar startar Air Canada Toronto och Montreal från Arlanda!
|
|
SAS framtid
Skrivet av thomas , 2023-11-02 13:56:15
Danskarna och KLM AF måste nog bereda sig oavsett åtgärder de sätter in att tillföra mer externa pengar många år framåt, kan bli att de försöker komma ur affären ganska snart.
|
|
SAS och Kastrup
Skrivet av Henrik , 2023-11-02 10:52:27
SAS väljer av främst politiska skäl Kastrup, oavsett. Ryan Air är viktigare för Sverige än SAS etc.
|
|
AIRBRIDGE GOT
Skrivet av Hans L, 2023-11-02 10:03:47
Inte avgörande, men bidragande till att Landvetter inte lyckas kanske delvis beror på ej fungerande airbridge i den nya terminaldelen. I mer än två år har passagerarna tvingas gå ute mellan flygplanen och terminalen i regn och rusk, pinsamt.
|
|
CPH
Skrivet av Ruttet, 2023-11-02 07:52:47
Min känsla säger att SAS har en hel del tunna linjer från CPH med som skulle kunna läggas ned. men det kanske man har överseende med.
|
|
Synd med GOT-EWR.
Skrivet av Fritz Klyka, 2023-11-01 19:50:53
Hade det varit ett annat bolag hade linjen fått mer tid på sig. Det tar tid att jobba in en linje. Men tid och tålamod har SAS inte råd med. Nu mindre än någonsin. Synd att jag inte hann prova GOT-EWR. Men AMS funkar bra för mina atlantflygningar.
|
|
SAS
Skrivet av GOT, 2023-11-01 19:47:43
Har för mig beläggningen va bra på GOT-EWR, däremot har det varit teknik på flygplanen under sommaren.. Och nedläggningen känns att ha o göra mer med KL/AF än dåliga pax-siffror. Inte mycket kvar av SAS på GOT numera. Knappt Arlanda/Cph och ytterst få säsongslinjer
|
|
Swedavia måste vara mer proaktiv
Skrivet av Matias, 2023-11-01 15:20:40
Sverige borde inte förvänta sig något från SAS. De centraliserar i CPH vilket är naturligt och en liknande process som de flesta europeiska bolag med max en hub. Vill Swedavia få flera långlinjer, få de skicka ut affärsutvecklare och jaga dem linjerna. Svårare än så är det inte.
|
|
SAS är ett danskt skämt
Skrivet av Marvin Caglar, 2023-11-01 15:10:41
När KL/AF tar över kommer nog några långlinjer försvinna från CPH. IAD, LAX och SFO är linjer som haltar rejält. Bara att inse att SAS inte längre lever upp till sitt gamla renommé. Finnair är den dominerande långlinjemästaren i Norden numera. Linjerna från AAL var ett rätt dåligt skämt. Skulle funkat från GOT men SAS sabotterade hela affären.
|
|
ARN
Skrivet av Expert, 2023-11-01 13:50:33
är en matar flygplats till olika intercont hubs runt om i Europa. All snack om den enorma potentialen för intercont linjer från ARN har visat sig vara just det, snack.
Inga utländska flygbolag köar för att få starta nya intercont linjer från ARN
|
|
logiskt
Skrivet av Johnny , 2023-11-01 13:46:25
SAS måste bli ett lönsamt bolag, därför kan man inte hålla på att flyga en massa olönsamma långlinjer från ARN. Dock lite tråkigt att inte fler nyttjadeGOT-EWR. Kanske A321LR passar bättre på ARN -EWR än A330/350..
|
|
Långlinjer kommer att pausas
Skrivet av Senan, 2023-11-01 13:24:24
Om det uppstår ett nytt SAS med ambition att bli ett lönsamt flygbolag kommer alla långlinjer att läggas ned eller pausas tills SAS visar en hållbar lönsamhet. Att få till ett lönsamt flygbolag med dyr långlinjeproduktion ur det befintliga SAS finns inte på kartan.
|
|
A321
Skrivet av Ulf , 2023-11-01 12:52:18
Antar att maskinen behövs till någon annan linje istället…då får GOT dessvärre stryka på foten.
|
|
i affärer flighter måste det fungera på en gång
Skrivet av thomas , 2023-11-01 12:01:44
Befolkningsunderlaget här i Sverige är tunt och glest, SAS har alltid försökt samla upp pax för sina int.linjer. Det är inte så att de föredrar ett ställe, de har data program med alla parametrar som avgör var de ska flyga på. Man måste säga att AY har lyckats bra trots halva vårt befolknings underlag Hatten av för våra Finska flygvänner.
|
|
Då börjar det
Skrivet av Gunnar, 2023-11-01 10:56:37
Skall bli intressant att se vilka fler linjer som Sas väljer att lägga ner efter ägarbytet
|
|
SAS är Danskt på CPH
Skrivet av Fluppen, 2023-11-01 10:12:56
SAS har aldrig varit något för Landvetter egentligen inte från Arlanda heller. SAS är och förblir ett bolag med huvudbas på CPH. SAS har dessutom krav på sig att leverera vinst till de nya ägarna och då finns det inte utrymme för tålamod.
|
|
GBG
Skrivet av Roadrunner Sweden, 2023-11-01 10:02:00
Det var väl rätt väntat :)
|
|