Skriv ut  

Tomten har ingen flygskam -­ det ger en luftbro till Finland

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 december 2023
Finska flygplatser hinner knappt med alla tomteflygningar i år. Och nu har Norge hakat på och kan se trafiken öka på Tromsö. Men i Sverige hukar Tomten under flygskammen, konstaterar Jan Ohlsson i en fredagskrönika, så här dagarna innan jul.

Tomten
Tomteflyg
 
Det är väl bekant för de flesta att Tomten har sin bas i Rovaniemi och länge lockat turister. Hit kom även Concorde på sin tid och Finnair flög hit många japanska turister. Även om den Sibiriska korridoren är stängd även för Tomten så har tomteflyget snarare ökat från Europa och Finnair fyller sina A321:or. Men Rovaniemi har nu fått draghjälp av ytterligare tre flygplatser i finska Lappland.

Söndag 17 december, tredje advent hade Rovaniemi 34 ankomster, Kittilä 23, Kuusamo 11 och Enontekis fyra. Ett fåtal var stora affärsjet, i övrigt var det mest Boeing 737-800 och A320. Flygningar från UK låg i topp och TUI var den vanligaste charteroperatören. Men här finns också Enter, Titan, Jet2, Eurowings och även Turkish Airlines hade fyllt ett plan från Istanbul, TradeAir och Carpatair varsitt från Ljubljana, Neos ett från Rom, Air Explore ett från Zagreb, medan Enter kom in från Poznan och Katowice. Här kunde även Air France, Transavia och Brussels Airlines ses vimla runt med Smartwings, Corendon och Air Baltic från Riga. Kittälä ligger ju nära svenska gränsen och det har spillt över även på oss. Denna helg en Enter 737-800 från Humberside. Flygtrafiken fortsätter ut över vintersäsongen, de flesta flyger bara över dagen, medan andra stannar för skidsemester, till exempel i Levi/Ylläs, halvvägs just mellan Kittilä och svenska Pajala. Många kommer att få norrsken som extra belöning i år. Även Ivalo är med på ett hörn. De har tre dagliga Finnair A321 på sina 3 062 invånare och ibland blir det vintercharterplan också. För att inte tala om Enontekis. Hur många känner till den orten? 1 789 invånare och en bana på 2001 meter räckte denna tredje advent till för fyra besökande 737-800 från Enter och Jet2. Varför banan blev just 2001 meter är en finsk gåta.

Norrmännen har hakat på med möjligheten att uppleva norrsken, fisk och branta fjäll, understödd av en lågt värderad krona. Det gör att Lufthansa, Swiss, Austrian och Air France har satt in reguljärflyg direkt på Tromsö; faktiskt även SAS till Stockholm med en A319. Tromsö har en flitigt frekventerad flygplats även annars och denna söndag den 17:e gick det att räkna in 46 reguljära avgångar, att jämföra med Luleås nio och Kirunas två.
Längre fram i vinter kommer vi se charterplan även upp till Longyearbyen på Svalbard. Det är bara att glädjas. Här finns ingen flygskam och ingen miljöaktivist vågar limma fast sig av rädslan att bli uppäten av en isbjörn.

Men man kan ju tycka att Sverige borde hänga på bättre. Vi gjorde ett försök en gång med Tomteland i Mora. Dit flög Swedair med Saab 340 och ett och annat charterplan från LTU anlände men mer blev det inte. Efter flera år helt utan flygtrafik har Mora fått reguljärflyg med Jonair och en Beech 1900 för 19 passagerare. Men det är klart; klimatet är på glid. Mora hade nollgradigt och dimma. Rovaniemi hade minus fyra med lite vind som skulle kännas som -11. Nog så kallt för britter. Och mer snö och norrsken på väg.

Även Transwede gjorde ett försök på sin tid med Fokker 100 på Gällivare där Tomten kom och hämtade med “renspann” vid flygplanstrappan. Säsongsstarten på Dundret var tidig dessutom. Men det ville sig inte heller. Nu är Gällivare ändå glada att ha 30 år gamla, men slitstarka Fokker 50 med en mellanlandning till Arlanda. Men det lockar inte till turistbesök över dagen. Tomten tog renarna och drog när flygskammen grasserade. Vi får väl åka till Rovaniemi och lämna över en önskelista på fler turister till svenska Lappland.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Visita - en katastrof
Skrivet av klas, 2023-12-23 21:52:42
Med gamla ledande centerpartister i styrelsen har Visita sett till att Sverige missat tåget - för alltid.
Anmäl inlägget
Glöm inte Pajala
Skrivet av Thomas, 2023-12-23 11:46:56
Det har gått direktcharter mellan Storbritannien och Pajala i december under många år. Förmodligen föga känt för de flesta.
Anmäl inlägget
Pajala
Skrivet av Håkan Ljung, 2023-12-23 07:59:35
Nej det är i Rovaniemi tomten bor
Anmäl inlägget
Jodå
Skrivet av GVR, 2023-12-23 07:00:06
Flygs väl i allafall 19 tomteflyg till Pajala från Storbritannien i vinter. Kanske kan utvecklas.
Anmäl inlägget
Glasklart
Skrivet av ..., 2023-12-22 23:11:57
Det är väl glasklart varför det inte är någon turism till oss i norr/västerbotten. Sverige existerar ju inte norr om U ppsala.
Anmäl inlägget
Nalovardo
Skrivet av Bengt, 2023-12-22 13:14:06
Vill slå ett slag för Nalovardo i Sorsele. Närmaste flygstation är dock Storuman, som inte är civil flygplats längre samt Arvidsjaur. Nalovardo är en kommande skiddestination och borde kunna locka besökare med de fantastiska omgivningar där. Besöksnäringen i norra Sverige måste få hjälp att komma igång. Betydligt bättre än i Finland.
Anmäl inlägget
Bare i Sverige
Skrivet av Erik, 2023-12-22 12:34:13
Det er bare i Sverige «flyskam» finnes. Så nylig en oversikt over transport-sektorens Co2 utslipp i Norge. Den langt verste og nr er: 1) Bil/kjøretøy 2) Båt/skipstrafikk 3) Langt bak fly/luftfart / 4) Tog.
Hvor er bil-skammen i Sverige? Båt-skammrn?
Anmäl inlägget
står inte på sig
Skrivet av thomas , 2023-12-22 12:19:44
Dessutom nordpolen ligger närmare norra Sverige än Finland
Men som vanligt Sverige lagom landet
Anmäl inlägget
Ho Ho
Skrivet av Saltkammargutten, 2023-12-22 10:01:09
Plasttomten i Finland har blivit en succé. Undrar varför de kan medan man kliar sig i huvudet i Sverige? Ishotellet lockar väl en del men inget i närheten som Rovaniemi. Tomteland i Mora etablerades före Rovaniemi. Och ambitioner fanns, men det är som det pös ur medan Rovaniemi blåstes upp.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev