- Vi kommer att erkänna vårt misstag, sa Calhoun i en video från ett möte som Boeing lämnade till CNN. Vi kommer att samarbeta med NTSB som utreder själva olyckan för att ta reda på vad som är orsaken.
Exakt vad som ledde till att dörrpluggen plötsligt slets loss på Alaskan Airlines-flygplanet utreds fortfarande. En preliminär rapport väntas om tre till fyra veckor. Enligt CNN säger Boeing att felet har sitt ursprung i flygplanets tillverkningskedja, men Calhoun identifierade inte något specifikt fel i sitt tal.
På söndagen hittade en lärare i Portland en bit av flygplanets flygkropp som hade landat på hans bakgård. Två mobiltelefoner från flygplanet hittades också och överlämnades till utredarna.
Boeing har lovat att arbeta med FAA för att säkerställa ordentliga inspektioner. FAA kräver att alla 737 MAX-9 förblir groundade tills dörrpluggarna har blivit inspekterade. Europeiska unionens luftfartssäkerhetsbyrå (EASA) antog FAA-direktivet, men noterade att inga flygbolag i EU-medlemsstaterna använder flygplan med den berörda konfigurationen. Iceland Air har inga flygplan med den drabbade konfigurationen, däremot har Turkish Airlines stoppat sina fem 737 MAX-9 för vidare inspektion.
United Airlines – som har fler MAX 9:or än något annat amerikanskt flygbolag – meddelade i början av veckan att de hittat lösa dörrpluggbultar på ett antal av sina Boeing 737 MAX 9-flygplan när de utförde en inspektion.
Utredarna vid National Transportation Safety Board berättade för reportrar under helgen att Alaska Airlines tidigare hade stoppat det drabbade flygplanet från att flyga över havet efter att planets varningslampa för automatisk trycksättning tändes tre gånger under den senaste månaden.
Alaska Airlines-incidenten är den mest aktuella av en mängd problem som drabbat Boeing under de senaste fem åren. Företaget har ställts inför upprepade kvalitets- och säkerhetsproblem med sina flygplan, vilket har lett till både groundningar och stoppade leveranser. Olyckan engagerar också amerikanska politiker som kräver en utfrågning för att "utvärdera incidenter som involverar 737 MAX och Boeings ingenjörs- och säkerhetsstandarder. ”