Skriv ut  

Oskarshamns flygplats hotas av nedläggning

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 mars 2014
Lägg ner flygplatsen den 27 juni i år. Det kärva beskedet lämnade tjänstemännen i Oskarshamn efter att ha utrett flygets framtid. Men då hade man bland annat glömt att ambulansflyget använder flygplatsen. Nu väntar politisk strid inför det politiska beslutet i morgon.

Oscarshamn Airport
Oscarshamn Airport

Oskarshamns flygplats är en av de mindre i landet, 1 500 meter bana och klass 2C-certifikat. Linjetrafiken består av två dagliga rundturer till Arlanda med Direktflygs Jetstream 32. Därtill används flygplatsen ofta av taxiflyg från i första hand Tyskland som flyger in tekniker till kärnkraftverket.
                     
Men kommunen menar att det ”smakar mer än det kostar” och inte är en verksamhet som motiverar ett driftsstöd på 1,7 miljoner årligen så nu finns ett förslag, utarbetat av näringslivsenheten i Oskarshamn, som föreslår att flygplatsen läggs ner. Ett av många argument handlar just om det faktum att flygplatsen går med underskott, att den alltså inte lönar sig.

– Men vem säger att infrastruktur ska gå med vinst, frågar flygplatschefen Hans Ranestål retoriskt. Vi är en av de snålast drivna flygplatserna i landet.
                     
Om en flygplats ska ge vinst eller inte, är en diskussion som Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser hört många gånger tidigare.

– Det är märkligt att underskottsdiskussionen alltid bara gäller flygtrafik, jag hör den aldrig när det gäller bussar, tåg och annan kollektivtrafik. Om vi skulle kräva att en flygplats ska gå med vinst, då blir det inte många flygplatser kvar i landet, säger han.
                     
Ett problem i sammanhanget är att sedan Direktflyg lade om tidtabellen till Oskarshamn och tog bort en av frekvenserna har antalet passagerare nästan halverats, från 13 000 till cirka 7 700 per år. Det har gjort det lätt för dem som vill lägga ner flygplatsen att peka på hur få som i själva verket flyger från Oskarshamn. De kan lika gärna flyga från Kalmar, nio mil söderut, menar man.
                     
Å andra sidan glömde de som utrett flygplatsfrågan det faktum att det varje år görs mellan 25 och 30 ambulansflygningar till och från flygplatsen i Oskarshamn. Om detta faktum har sjukvården larmat och det har nu dragit igång debatten.

– Det finns stora luckor i utredningen, den är helt klart gjord av människor som inte är initierade om vad flygplatsdrift innebär, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt, säger Hans Ranestål. Jag skulle vilja säga att materialet som politikerna ska fatta beslut på faktiskt inte går att fatta beslut på.
                     
Det politiska grälet har tilltagit allt eftersom dagen för beslutet ska fattas närmar sig och där bland andra (s) gärna ser en nedläggning medan (fp) tagit tydlig ställning för fortsatt drift av flygplatsen.

– Läggs flygplatsen ner är det slut med flyget i Oskarhamn. Att som en del påstå att det går att återstarta driften efter ett par år om det skulle behövas, är taget ur luften. Det om något kostar pengar.
                     
De senaste flygplatserna som lagts ner i Sverige är bland andra Storuman, Söderhamn och Lidköping.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@TG
Skrivet av Daniel, 2014-03-18 12:27:37
Visst ska man behålla flygplatsen. Men med tanke på att den behöver kommunalt stöd för att överleva, är det väl snarare "socialistiska" idéer som kan rädda den. Kapitalism innebär fri marknad och att det som inte lönar sig ska läggas ner. Nej, Sverige är på väg att bli alldeles för kapitalistiskt, vad gäller såväl infrastruktur som utbildning och sjukvård.

Du föreslår att man ska bygga ut flygplatsen och samtidigt sänka skatterna - jag föreslår att du pluggar lite ekonomi.
Anmäl inlägget
Bister verklighet
Skrivet av Patrik Pilot, 2014-03-17 18:43:02
Tyvärr är det så att Oskarshamns Flygplats saknar statligt stöd och pga detta så går det inte att driva flygplats för en liten kommun. Storuman försökte att köra vidare när staten ( felaktigt) ldrog in stödet men det blev ohållbart ekonomiskt. Annan kommunal verksamhet anses viktigare och behöver prioriteras. Tyvärr är det nog godnatt för flyget i Oskarshamn. Men till tröst så är nog övriga kommunikationer bättre där än det utarmade Norrland.
Anmäl inlägget
Flygplatser
Skrivet av TG, 2014-03-17 16:42:06
Självklart ska man ha kvar flygplatsen. Varför lägga ner en fungerande flygplats? Bygg ut flygplatsen istället, flyget är här för att stanna, det absolut bästa transportsättet. Fler flygplatser, fler flyglinjer får svenskt näringsliv att växa, fler får arbete, fler blir rika och kan investera och företag kan växa. Sänkta skatter och enklare regelverk lockar människor att satsa. Nerläggningar hör den skamliga socialistiska historien till. Flyg betyder kapitalism och kapitalism smakar gott.
Anmäl inlägget
Vansinne!
Skrivet av ABC, 2014-03-17 11:22:29
Ett av Sveriges största och bästa universitetssjukhus, Linköping, ligger 30 minuter bort med helikopter. Det borde vara ungefär samma tid som ambulansen behöver för att lasta, köra och lasta av en patient till flygplatsen.
Gör hobbyfält av flygplatsen!
Anmäl inlägget
?
Skrivet av sn, 2014-03-17 10:47:24
Om det smakar mer än det kostar så går man väl med plus?
Anmäl inlägget
Vinst
Skrivet av Petter, 2014-03-17 09:36:43
Kan bara hålla med. Hur ofta hör man att en viss tågstation ska gå med vinst? Varför finns inget helhetstänk i flyget?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev