Skriv ut  

Enbart norsk kabinpersonal på SAS långlinjer från Sverige?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 november 2014
SAS nyrenoverade A330 har inte de vilokabiner för besättningen som det svenska kollektivavtalet föreskriver. Det kan innebära att den svenska kabinpersonalen tvingas avstå från att tjänstgöra ombord på linjerna från Arlanda till New York och Chicago.

SAS kabinpersonal
SAS kabinpersonal

I månadsskiftet januari/februari tas den första av SAS renoverade A330-300 i bruk. De följs sedan av en ny renoverad maskin i månaden, en efterlängtad uppfräschning av långlinjeflottan.

Nu visar det sig att de nya kabinerna saknar den avskilda vilomodul som kabinpersonalen har tillgång till på de långa flygningarna. SAS har istället följt gängse standardlösningar som andra flygbolag använder.

– Ja, nu är det bara ett draperi mot tidigare en vägg som skapade ett mindre rum, säger Henrik Edström, SAS presschef i Sverige till Flygtorget.

Det har i sin tur skapat ett problem. I den svenska kabinpersonalens kollektivavtal ska viloutrymmet ha hårda väggar och finns det inte sådana kan inte svenska besättningar flyga med de aktuella maskinerna. SAS genomförde därför en serie testflygningar under oktober där de svenska besättningarna byttes ut mot norska kollegor. De flögs alltså in från basen i Oslo, övernattade i Stockholm och flög sedan SK903/904 till New York och SK945/946 till Chicago.

– Det har varit ett prov för att se om det är praktiskt genomförbart, säger Henrik Edström.

I det korta perspektivet är det inte dyrare att använda de norska besättningarna men på sikt kan det knappast vara ett försvarbart arrangemang. SAS förhandlar just nu med det svenska kabinfacket med ambition att hitta en lösning på det problem som uppstått med de nya kabinerna. Om de inte ger något resultat, att kollektivavtalet på något sätt modifieras, kan de bli fråga om att i fortsättningen använda norska besättningar på de långlinjer som utgår från Stockholm.

– I sig är det inget konstigt eftersom vi använder våra besättningar i hela SAS trafikprogram.



Kommentera artikeln
Det finns 39 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Mörkrädd
Skrivet av Hanna, 2014-11-14 22:53:49
Hur kan ni sitta här och diskutera och skriva osanningar och gissningar om något som ni inte har en blekaste aning om? Skäms på er!
Hur skulle vår värld se ut istället om vi tog hand om varandra och var beredda att betala det pris som det faktiskt kostar?!
Anmäl inlägget
Avtalsbrott
Skrivet av Mittnytt, 2014-11-13 16:46:46
Förstår inte varför alla diskuterar modulens vara eller icke vara, det är inte det frågan gäller. Det handlar om ett avtalsbrott som lika gärna kunds ha rört tex rätten till en timmes lunch för en kontorsanställd eller rätten till sommarsemester. De som inte hänger med i tidens utveckling och inte har förstått att dagens billiga flygbiljetter finns till priset av någonting annat som tex kraftigt försämrade villkor för de kabinanställda!, Det är liksom inte som förr!,,,
Anmäl inlägget
Frukost
Skrivet av Kalle Styrspak, 2014-11-13 16:12:12
Finns kravet kvar om två ägg och skinka till frukost kvar i piloternas avtal? Härstammande visst från efterkrigstiden då det var broist på sådana varor och piloterna behövde närande mat för att utföra jobbet.
Anmäl inlägget
nya tider
Skrivet av Gullan Purser&Flygexpert, 2014-11-13 11:56:34
Jag tycker absolut att det borde fungera med ett draperi, det finns ju öronproppar och hörselkåpor att köpa. på DC-8 an hade vi inga hårda väggar och flög ända ner till Nairobi, det gick fint. Som purser har jag inget rum att stänga in mig i , utan bara ett litet klappsäte.. det borde räcka för flickorna också...Nya Tider och SAS behöver kostnads effektivisera....
Anmäl inlägget
wtf...
Skrivet av Jim E, 2014-11-13 10:31:56
Kabinfacket... suck! Say no more!!!
Anmäl inlägget
@hybinette
Skrivet av Harry (den riktige), 2014-11-12 12:32:29
Det är bara spillror av det hela som kommer fram här och det är lätt att tycka andra skall försämra sina villkor för att jag själv skall få billigare biljetter. Finnair är riktigt illa ute, det är sant. De förhandlade med pistolen mot tinningen.

Med sunt förnuft löses allt detta i förhandlingar. Inte här.
Anmäl inlägget
Harry, den riktige
Skrivet av @njet, 2014-11-12 10:34:18
@Harry, skaffa ett eget nick!
Anmäl inlägget
Dålig affärsinsikt
Skrivet av von Hybinette, 2014-11-12 10:32:03
Skärp er ! och det gäller både kabin och pilotfacken. Nu är ni på väg att förhandla bort
ett flygbolag. Risken finns, lär er av Finnairs
fackliga företrädare. Där finns sunt förnunft och ansvar.
Anmäl inlägget
avtal
Skrivet av M.P, 2014-11-12 09:01:20
Den här konflikten har absolut ingenting med modulen att göra....det är ett förhsndligsläge, det enda Cabin-personalen har kvar att förhandla om är just modulen. Varför har vi avtal om det ändå ska gå att avbryta och lägga till och plocks bort?!? Tex du skriver under ett avtal hos din arbetsgivare om att du arbetar 40h i veckan för en viss lön, nästa vecka ändars arbetsgivaren avtalet till 60h i veckan för halva lönen...
Anmäl inlägget
Löjligt.
Skrivet av ABC, 2014-11-12 08:41:00
Har de vilokrav när de flyger en charter t&r Medelhavet också? Bolaget jag arbetar för har bekväma viloutrymmen men de är låsta om flygningen understiger ca 10 timmar. Om jag var schemaläggare skulle jag lägga OSL & CPH besättningar i W-mönster. OSL-EWR-ARN-EWR-OSL och CPH-ORD-ARN-ORD-CPH. Kryllar av svenskar på de baserna så språket blir inget problem.
Anmäl inlägget
@Harry
Skrivet av Njet, 2014-11-12 05:46:11
Du som är anställd och kollega till kabinen burde tiga , det är inte klädsamt att du smutsar ner dina kollegor här, du har inga befogenheter för detta och är inte snygt agerende.
Anmäl inlägget
Mer än pinsamt
Skrivet av kalle viking, 2014-11-11 23:04:50
Jag har jobbat inom SAS sedan 1968 och detta är mer än pinsamt. Som man bäddar faar man ligga, stämmer mer än väl in här.
Anmäl inlägget
I flere innlegg
Skrivet av pf, 2014-11-11 20:03:07
på Forumet har ni svensker sagt at vi norrmenn ikke er villige til å arbeide-vel, gjennom dette her er vel den myten langt på vei avlivet....
Anmäl inlägget
För stor makt ?
Skrivet av von Hybinette, 2014-11-11 18:32:54
Nu får dom ge sig, alltså kabinfacket. Vill ni har arbetstillfällen, så släpp på idiotkraven.
Anmäl inlägget
Kostnad
Skrivet av Ture, 2014-11-11 17:47:18
Vad kostar det att installera en modul på ett flygplan som som BA, LH, AF, KL och TG har ?

Vad kostar det att skicka personal från annat land /bas för att producera t ex extra traktamenten ?

Det känns som SAS jagar "mygg" för att få ner investeringskostnaden medans man kommer släppa igenom "elefanter" i produktionskostnadsökningar.
Om jag inte minns helt fel kostade det gamla 3-2-2 avtalet flera hundratalsmiljoner och nu verkar SAS ledning att vilja gå tillbaka till det.....
Anmäl inlägget
Hur tänker SAS sänka de höga sjuktalen?
Skrivet av Gus, 2014-11-11 16:31:15
Det stora problemet är att personalens sjuktal har ökat myckt, långt över 10%, närmare 20%. Här spelar försämrade avtalsvillkor, schemavillkor, jetlag, tidiga mornar och sena kvllar, nattflygningar, fler tjänstgöringstimmar, etc, in.
Vilomodulen ger en bättre möjlighet till återhämtning än bara draperier och passagerarstolar.
Här är fackets dilemma, vad gör SAS för att få ner sjuktalen? Att ta bort vlomodulen lär inte sänka dem.
Anmäl inlägget
@Harry
Skrivet av Max, 2014-11-11 16:12:17
Svenskar fr STO bas flyger också på USA. Inget som upphört!!
CPH baserade förhandlar nu och OSL baserade har inte detta i sitt avtal.
Varför tar du inte upp detta m EASA? Nya regler fr 2016 som kräver en viss typ av stolar m fotstöd.
Lufthansa, Air France och övr nätverksbolag har antingen sängar el vilostolar i tex cargo el en trappa upp. Vet du varför? Det finns ett regelverk INTERNATIONELLT som styr tjänstgöringstiden på natten samt över tidzonerna!
Anmäl inlägget
Avtalsbrott
Skrivet av Förvirrad, 2014-11-11 14:38:01
Det handlar inte om att personalen ska få vila bakom hårda väggar eller ha sina nära och kära där... Det handlar om att bryta ett AVTAL!!
Var det ingen som förstod det???
Anmäl inlägget
Vem är förvånad???
Skrivet av EL, 2014-11-11 13:28:52
Svenska regler - vi måste vara speciellt av Gud utvalda människor - efterom vi inte klarar att leva ett liv som man gör i andra länder. - Svenska särkrav!! Ytterligare en sten i den tunga SAS-bördan!! Det behövs lite friska fläktar från utlandet - men innan SAS-facken besinnar sig så är väl mjölkkon SAS redan död???!!!
Anmäl inlägget
Vatten!
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-11-11 13:06:31
Jag tror att " Norske piker" klarar att servera vatten över atlanten också. SAS gräver sin egen grav.
Anmäl inlägget
Någon som läst artikeln ?
Skrivet av Erik, 2014-11-11 12:51:32
Står det någon stans i artikeln att svensk cabin crew klagar på förändringen ? NEJ! sluta klanka ner på den svenska personalen som inte kräver att få ha kvar sin hårda vägg, det råkar bara stå i deras avtal. Fan vad trött jag blir på jubel idioter som inte läser texten utan bara direkt klarar på andra för att deras egna liv suger
Anmäl inlägget
Fattar ni inte??
Skrivet av Normal, 2014-11-11 12:36:36
Svenskar sitter och gnäller om mjuka eller hårda väggar för att flyga. Andra bolag flaggar ut sina plan och sätter asiatisk besättning till halva lönekostnaden eller lägre + de klarar mjuka väggar. Vad är det ni inte förstår? En arbetsgivare kan inte vara dum i huvudet hur länge som helst och stå ut med detta. Ta till er vad det handlar om och fundera på om det verkligen är lönt att ha Svensk personal alls på dessa flighter.
Anmäl inlägget
Standardlösning som andra flygbolag använder.
Skrivet av Harry, 2014-11-11 12:00:34
Den duger inte. Bara åt andra flygbolag Max.
Anmäl inlägget
Svensk kabinpersonal vägrar flyga.
Skrivet av Harry, 2014-11-11 11:58:24
@Max: Norsk och dansk flyger!
Anmäl inlägget
Klädsamt
Skrivet av xxx, 2014-11-11 11:47:46
Klädsamt vore om någon satte munkavle på Börje.
Anmäl inlägget
Pinsamt. Harry
Skrivet av Max, 2014-11-11 11:45:31
Pinsamt Harry!

Skrivet av Harry, 2014-11-11 10:45:58
Det här klarar dansk och norsk cabin crew. Den förre ordföranden för svenska kabinfacket klarade det. Inte den nuvarande. Pinsamt.

VAD menar du Harry? Detta har funnits i vårt kollektivavtal sedan -80 talet. Förre ordföranden?
Danskarna har också detta i sitt avtal och förhandlar. Norrmännen har det inte och kan därför inte förhandla om det...
Anmäl inlägget
@Börje
Skrivet av Max, 2014-11-11 11:41:35
@Börje: Svenska avundsjukan är fantastisk! Varför skulle ordinarie kunder sitta där? De tilldelas alltid eget säte vilket inte alltid de med personalbiljetter gör.
Varför Börje skulle det vara bättre för företaget om andra ID än de besättningen känner satt i besättningens vilosäten?
Det är väl klart att dessa stolar "ägs" av besättningen!!
Flygbolag som LH, AF, KLM osv har sängar i Cargo el en trappa upp! Charterbolag utan vilostolar har mer än 2 dygn stopp på utestation!
Anmäl inlägget
2016
Skrivet av Nils, 2014-11-11 11:36:52
Ett nytt EASA / EU regelverk som kommer 2016 så måste crew vila ner när tjänstgöringen överskrider ett visst antal timmar och då ska stolarna ha en viss lutning och fotstöd.
Detta gäller inte modulens vara eller icke vara för den försvinner och det vet alla utan det gäller att man öppnar ett kollektivavtal som arbetsgivaren själv stängt tom mars 2016, och tar ut skrivningen om denna modul vilket facket accepterat däremot är gängse regel i svenskt arbetsliv att man kompenserar när man gör så.
Anmäl inlägget
Fakta...
Skrivet av Kickan, 2014-11-11 11:21:01
Det vore klädsamt om både presschef och de som skriver kommentarer håller sig till fakta!
Anmäl inlägget
Ytterst pinsamt Sverige
Skrivet av Normal, 2014-11-11 11:11:28
Har Svenska fackförbund inget annat de kan göra för att driva arbetsplatserna ur landet. Denna gången kan jobben gå till Norge, men det dröjer inte länge innan planen flaggas ut långt bort om tramset fortgår. Mjuka eller hårda väggar, tillåt mig skratta!
Anmäl inlägget
Pinsamt, svensk cc!
Skrivet av Harry, 2014-11-11 10:45:58
Det här klarar dansk och norsk cabin crew. Den förre ordföranden för svenska kabinfacket klarade det. Inte den nuvarande. Pinsamt.
Anmäl inlägget
Ta reda på fakta och sluta vinkla artiklar!
Skrivet av Turbulens, 2014-11-11 10:45:10
Det finns inga gängse standardlösningar, däremot finns det myndighetskrav! På de helt långa flygningarna är det krav på moduler, vi snackar +12 timmars flygtid +7 tim. tidsskillnad SAS har tidigare i samråd m alla fackföreningar valt installera modulen oavsett dest. och ev. lokala avtal som t.ex den svenska kabin-föreningen har!
Anmäl inlägget
Annat syfte?
Skrivet av Linkan, 2014-11-11 10:11:58
Varför skall man gömma nära och kära bakom hårda väggar? De går väl lika bra gömma bakom mjuka väggar.

Här tror jag snarast att skribenten blivit trampad på tårna och därför tjurar.
Anmäl inlägget
Ordspråket
Skrivet av Oscar, 2014-11-11 10:03:52
Den som gapar efter mycket, tappar ofta ....
Anmäl inlägget
Trampade jag på en öm tå?
Skrivet av Börje, 2014-11-11 09:14:30
Sanningen svider för bortskämda anställda.
Anmäl inlägget
Trampade jag på en öm tå?
Skrivet av Börje, 2014-11-11 09:13:53
Sanningen svider för bortskämda anställda.
Anmäl inlägget
Radera omedelbart!
Skrivet av SAS:are, 2014-11-11 09:05:13
Flygtorget bör omedelbart ta bort Börjes inlägg eftersom det inte är offentlig information.
Anmäl inlägget
Annat syfte
Skrivet av Börje, 2014-11-11 08:59:08
Nej Leif och Flygtorget. Vilomodulen och hårda väggar är bara för att man ska ta med sig familjen och kompisar på ID biljett i modulen. Vanliga ID passagerare får inte sitta i modulen , men familj och vänner får sitta där med kapten och purser godkännande. Så som vanligt ser de anställda efter sitt eget bästa inte företagets. Men det var väl ingen nyhet inom SAS familjen.
Anmäl inlägget
Hur kan det här vara ett problem?
Skrivet av Leif, 2014-11-11 08:41:39
EWR och ORD är knappast långa flygningar så varför detta krav på "hårda väggar"? Jag kan förstå på +10h flygningar, men på både EWR och ORD så finns inte ens relief pilot. Ett skynke borde räcka för att värdarna/värdinnorna borde få den vila de behöver..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn