Skriv ut   Tipsa en vän  

Ryanair fortsätter att växa på Landvetter

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 mars 2019
Två nya linjer startar i höst och Ryanair närmar sig nu tjugo destinationer ut från Göteborg.

Ryanair är också i år det flygbolag i världen som har störst linjenät. I juli, när sommarprogrammet är som intensivast, har Ryanair 1 831 linjer igång. Den fortsatt kraftiga expansionen, både vad gäller rutter och baser syns också i Sverige. I höstas presenterade flygbolaget tre nya linjer på lika många dagar följt av ytterligare en. Då var det idel storstäder bland de nya destinationerna, Prag, Dublin, Barcelona och Manchester.
         
Nu är det dags igen med två nya destinationer som premiärflygs när vinterprogrammet drar igång i slutet av oktober: Gdansk och Katowice.

 – Vi är glada att det snabbväxande Ryanair fortsätter att satsa på Västsveriges och väljer att etablera ytterligare två direktlinjer på Göteborg Landvetter, säger Anna Strömwall, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

De två nya polska destinationerna följer på den trafik som Ryanair redan har från Landvetter till Polen, till Warszawa och Krakow. Landvetter följer i spåren efter bland andra Skavsta och Malmö Airport som har ett växande linjenät på östra Europa. Där Ryanair och Wizz Air är de två flygbolag som satsar på trafik österut.

När de två nya linjerna är igång flyger Ryanair på 19 destinationer från Göteborg, antingen säsongsvis eller på helår. Det gör flygbolaget till det snabbast växande på flygplatsen och numera också ett av de största sett till antalet linjer. Det är en expansion som skett sedan slutet av 2015 när Göteborg City stängdes för tung linjetrafik och verksamheten flyttade över till Landvetter.

- Vi hade tur, det sammanföll med Ryanairs förändrade strategi att lämna en del av de mindre regionala flygplatserna och börja flyga på stora flygplatser. Bakom det beslutet låg bland annat att konkurrensen från bland andra Easyjet och Norwegian som flyger på de etablerade storstadsflygplatserna, säger Charlotte Ljunggren, tidigare flygplatsdirektör på Landvetter och nu direktör för marknad och kommersiell utveckling inom Swedavia. 

Ryanair sätter in Boeing 737-800 på sträckorna och Gdansk flygs med tre rotationer i veckan medan Katowice har två. 





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ryanair
Skrivet av Michael Crabb, 2019-03-20 15:15:45
Synd att Ryan air inte satsa Got - Faro i Portugal nu att många åker dit/bor där.
Det är stort i England
Anmäl inlägget
Dra paralleller?
Skrivet av ABC, 2019-03-19 23:04:54
Märkligt att inte Ryanairs folk lyckas dra några paralleller mellan framgångarna på Landvetter efter flytten från Säve med bolagets tynande tillvaro på Skavsta..
Anmäl inlägget
Stark köpkraft
Skrivet av Stockholmare, 2019-03-19 21:20:52
Finns många inom välbetalda R&D tjänster i Göteborg också. Volvo Cars har 7000 och LV nästan 4000. Sen ärligt talat, industriarbetare år 2019 har ganska bra löner.
Anmäl inlägget
Mycket 2 hand
Skrivet av Anonym , 2019-03-19 20:02:49
SAS kan börja flyga till Luton-Landvetter.
Anmäl inlägget
Köpkraft
Skrivet av Stekaren från Östermalm, 2019-03-19 19:06:58
Kolle du är för rolig, ställer frågan igen var är köpkraften någonstans?

Anmäl inlägget
Mycket 2 hand
Skrivet av Kolle, 2019-03-19 14:43:29
Känns som GOT bara får östländer och budget
flyg. Klart köpkraften är inte stor i västsverige då 80% är arbetare.
Synd, inte ens SAS flyger till London från GOT.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev