Skriv ut   Tipsa en vän  

Sverige kan bli världsledande på hållbart flyg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 mars 2019
Fredrik Kämpfe är sedan ett knappt år ny branschchef, Transportföretagen/Flyg. Det innebar att han närmast direkt kastades in i ett jobb som i mångt och mycket ska förklara flygets betydelse och det i tider när flygskam blivit ett begrepp.

SAS
Boeing 737
 
Hur bär du dig åt när du ska förklara att det är viktigt att vi behåller både ett fungerande inrikes- och utrikesflyg?
 
– Om vi börjar med inrikesflyget: Sverige är ett av de mest avlånga länderna i Europa. I vissa fall fungerar det att ta tåget; bra, då ska vi använda det. Men i de flesta fallen behövs flyget, eller ska jag säga flygande kollektivtrafik. För det är ju vad det handlar om. De som behöver besöka Stockholm i tjänsten ska kunna göra det och sedan återvända på kvällen. Det måste också gå att komma snabbt från sydväst till nordost, helst direkt för att avlasta storflygplatserna. Det ska också gå att åka till makthavarna i Bryssel över dagen – hur ska vi annars kunna vara med och påverka? Flyget gör det möjligt för hela Sverige att leva, att delta, och är en industri vi ska vara rädda om. Vi har ett av världens vackraste länder som vi gärna vill visa upp för omvärlden. Men då måste våra gäster både kunna flyga hit och vidare i Sverige för hinna se allt fint. Sen är det ju så att vi kan inte alla bo i storstäderna, det om något är skadligt för miljön, och är varken önskvärt eller möjligt.

Och miljön, denna stora och engagerande fråga?
- Vi flyger renare i dag än vi någonsin har gjort tidigare! Sen är det inte sant att flyget vaknat sent: Redan år 2008 satte IATA de första globala miljömålen för någon industri över huvud taget. Men jag kan hålla med om att vi varit dåliga på att kommunicera vad vi gör på miljöområdet. I närtid har Sverige blivit överlägset bäst i EU på att använda hållbart producerat bränsle i alla våra vanliga transportslag. Under 2017 utgjordes 38,6 procent av använd energi inom transportsektorn i Sverige av förnybara bränslen, enligt Eurostat. Finland ligger tvåa med 18,8 procent och snittet i EU är 7,6 procent. År 2020 ska snittet i EU vara minst tio procent men vi är ju redan där, med råge! Sen är det klart att vi behöver göra mer, flyget precis som alla andra. Men vi måste också vara ödmjuka inför det faktum att Sverige endast bidrar med en liten bråkdel av det totala flyget och utsläppen i världen. Visst ska vi gå före, men då ska vi göra det på ett sätt som ger stor chans att andra länder tar efter. Och då handlar det inte om att straffa ut flyget. Det kommer inte få många efterföljare.

Var står då Sverige i allt det här?
- Långt fram. Och skulle kunna stå ännu längre fram. Jag är övertygad om att vi skulle kunna bli världsledande inom hållbart flyg, eftersom våra förutsättningar är så bra. Våra flygbolag ligger i den absoluta världstoppen när det gäller hållbarhet och redan pågår det ju forskning, ja till och med tester, kring hur vi ska kunna få igång hållbar produktion av bioflygbränsle i stor skala. Vi är därtill på gång med elflyget och har en tradition och en kultur av ingenjörstänkande som satt Sverige på kartan vid många tillfällen. Glöm inte heller att Sverige är ett av de få länder i världen med egen flygindustri. 

Vad skulle du önska dig av politikerna?
–Det händer saker överallt, men vi står och stampar på samma ställe och behöver hjälp att släppa loss de positiva krafter som finns. Det finns nog ingen inom flygbranschen som inte är medveten om miljöfrågorna och inte vill göra något för att förbättra flyget. Men det blir en konstig diskussion när den drivs med moraliska förtecken och framför allt svårt att få gehör för fakta och att nå ut med allt bra som svenskt flyg gör. 
– Sverige anses vara en moralisk stormakt, låt oss också bli en ”klimatisk stormakt” med flygbranschen i förarsätet.


Artikeln är en förkortad version. Hela intervjun finns i senaste numret av tidningen Flygrevyn.
 
 
 



Bifogade dokument och länkar
Senaste numret av Flygrevyn


Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fåfänga
Skrivet av Bror Duktig, 2019-03-25 12:30:58
Varför ska Sverige 2% av EU vara världsledande i allt? All strävan till att vara "bror duktig", skapar världens högsta skatter
Anmäl inlägget
Flyget skall betala
Skrivet av Conny, 2019-03-25 06:16:50
Flygbränsle kan inte vara skattefritt men
Det är tillåtet att ha en skatt på flygbränsle för inrikesflygningar, men för internationella flygningar är det inte tillåtet och kommer inte att vara det under en överskådlig tid.
Anmäl inlägget
Samma här
Skrivet av Bobby, 2019-03-24 15:41:10
Samma här! Känner mig mer sugen på att flyga mer när jag läser inlägg på FB mm. Så otroligt löjligt att hela tiden skriva om flyget när det är så mycket annat som är värre och inte gör något särskilt åt det - men flyget fårets smällen med extra skatt och dumma kommentarer.
Anmäl inlägget
Stå upp för flyget
Skrivet av Gh, 2019-03-21 18:05:57
Flyget behöver inte skatter, branchen har det tufft som det är. Kommer aldrig sluta flyga, faktiskt är jag mer taggad än någonsin på att flyga mer än tidigare.
Anmäl inlägget
Också stolt flygresenär
Skrivet av @TG, 2019-03-21 17:12:49
Håller fullständigt med - patetiskt är det.
Anmäl inlägget
@kalleflygare
Skrivet av Kurt, 2019-03-21 15:05:39
JAG MED!!!, kommer snarare att flyga mer.
Anmäl inlägget
bysh
Skrivet av Milford Hasassah, 2019-03-21 13:08:41
I Sverige anses det modigt och prisvärt, även nobelprisvärt att företräda den enda förhärskande åsikten och den enda Partilinjen. Det handlar inte om olika åsikter. Det handlar om det Goda och det Onda.
Anmäl inlägget
Det stämmer
Skrivet av Gullan Purser&MiljöExpert, 2019-03-21 12:57:25
På SAS jobbar vi hårt med hållbarhet, alltifrån biobränsle, till att vi kabinpersonal källsorterar och snålar in där det behövs, Vi skall bli världsledande på detta.
Välkommen ombord !
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av Hepp, 2019-03-21 12:02:31
Klart att det är lilla Sverige som skall vara bäst. Som alltid har det ju ett pris.
Anmäl inlägget
Jag är stolt över över mina flygresor
Skrivet av Kalleflygare, 2019-03-21 11:56:52
Jag är glad, lycklig och tacksam för att jag kan flyga. Jag kommer att fortsätta flyga så länge ett flygplan startar och landar på Arlanda!

ALDRIG kommer jag att sluta eller minska flygande!!

ALDRIG!!!
Anmäl inlägget
@TG
Skrivet av Dragan, 2019-03-21 10:30:13
Tummen upp och hatten av för dig.
Anmäl inlägget
Dumheter
Skrivet av TG, 2019-03-21 09:12:01
Kan inte alla bara sluta med det barnsliga uttrycket ”flygskam”. Det är ju bortom patetiskt. Om ni ägnar lite tid åt vetenskapliga rapporter eller iallafall vetenskapliga tidskrifter istället så får ni en betydligt klarare syn på hur naturen fungerar. Har möjligen Greta och hennes vänner helt förblindat Er?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev