Skriv ut  

SAS i topp när det gäller punktlighet

Notiser, Anders Carlsson, den 9 maj 2019
En hedrande sjundeplats. Det kan SAS visa upp när det gäller punktligheten under april månad. Bäst på att hålla tidtabellen är chilenska Latam.

Det är den amerikanska analyssajten Flightstats som håller koll på hur flygbolagen klarar sina åtaganden världen över. Ett av de områden som mätas är punktligheten. Riktmärket för att en flygning ska anses vara i tid är att den inte dockar in vid gaten senare än 15 minuter efter tidtabellstiden.

I dagarna kom siffrorna för april månad och det visar sig att SAS håller sig väl framme när det gäller att hålla tiderna: Flygbolaget hamnar på sjunde plats totalt i världen. Detta trots att april var den månad då 70 procent av trafiken som följd av strejken dels stod på marken, medan de 30 procent som flögs stördes av den pågående konflikten. Bäst i Europa är något överraskande Alitalia medan Norwegian hamnar på 16:e plats.

1. Latam: 90,01% punktlighet
2. ANA: 87,73% punktlighet
3. Alitalia: 87,51% punktlighet
4. Jet Airways: 86,21% punktlighet
5. Japan Air Lines: 85,26% punktlighet
6. Iberia: 85,21% punktlighet
7. SAS: 85,13% punktlighet
8. Delta: 85,02% punktlighet
9. British Airways: 83,17% punktlighet
10. Qantas: 81,74% punktlighet



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

En liten flygplats beroende av trafiken totalt
Skrivet av Linkan, 2019-05-11 07:52:58
Om en flygning blir sen från en liten flygplats kan bero på sent ankommet flygplan från tidigare flygning ex Heathrow. Det kan även bero på trafikledningen i Europa, slott tider mm.
Ett bolag som inte tillåter genomgående bokningar har också lättare att avgå i tid. De skiter i de kunder som kommer sent från tidigare flygningar.

De bolag som i huvudsak flyger på mindre flygplatser som Ryanair har lättare att hålla tider.

Anmäl inlägget
Men hallå!
Skrivet av Trötter, 2019-05-10 08:06:11
Flygbolag som flyger där det inte finns någon störa mängd trafik ska ligga i topp. Se flygplatser nere i Europa eller övriga världen då vi snackar volymer. Det är folktomt på svenska trafikflygplatser så vad skulle kunna sätta stopp för att flygplan inte skulle kunna gå på tid. Att man glömt tanka när man ska åka eller?
Anmäl inlägget
@Janne
Skrivet av Lambi, 2019-05-10 07:56:24
Håller m dig. Blev själv förvånad när jag läser på SAS hemsida att SAS är världsledande i punktlighet. Gör 50-70 flygningar per år m SAS o Norwegian, hade under 2018 endast, OBS, endast en försening m Norwegian o det berodde på att flygplatsen stängdes av dåligt väder. Med SAS var ca 25 sena samt också inställda. Förfärligt illa!!!!
Anmäl inlägget
BT
Skrivet av Pilot, 2019-05-09 16:56:33
Har BT acars i sina c-series? Blir i så fall svårare att fuska sig topp, ;)
Anmäl inlägget
Samma med BRA
Skrivet av Johan, 2019-05-09 12:45:09
Håller med dig "Janne"... En gång flög jag med BRA mellan Malmö och Visby. Då var flyget sent. Sen såg jag statistik som sa att de hade nära 98% på just den linjen. Enligt min mening borde den vara 0%. De va ju sent när jag åkte.
Anmäl inlägget
Statestik för April
Skrivet av Linkan, 2019-05-09 11:34:09
Detta gäller för april månad.

Då du endast flugit ett fåtal flygningar kan inte det jämföras med den statistik som gäller samtliga flygningar ett bolag gör under aktuell period.

Har bekanta som tycker Norwegian håller tiderna mycket bra men även de har endast gjort ett fåtal flygningar. Norwegian hamnade på 16:de plats.

Anmäl inlägget
Inte min upplevelse
Skrivet av Janne, 2019-05-09 09:31:04
Jag gör mellan 20 och 30 flights med SAS varje år. Jag delar inte den uppfattning alls då 50% av mina flights är sena enligt samma kriterier som undersökningen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev