SAS var en av två investerare som 1960 la grunden till Grønlandsfly, ett mindre flygbolag med fokus på att bland annat skapa ett inrikesflyg på Grönland. De internationella flygningarna till och från flygplatsen i Kangerlussuaq stod SAS för. Det var inte förrän i slutet av 1990-talet som flygplansflottan uppgraderas till B757 och A330 med möjlighet att flyga egen långlinjetrafik. År 2002 ändrades namnet till Air Greenland.
SAS har under alla år haft en ägarandel på 37,5 procent, Lika mycket som den grönländska regeringen medan danska staten ägt 25 procent. Men nu har SAS sålt sin andel till Grönlands regering som blir huvudägare med 75 procent av aktierna.
Enligt avtalet betalar Grönlands regering 277 miljoner DKK kontant för SAS aktieinnehav. Det är ett pris som ligger något över bokfört värde, vilket resulterar i en marginell vinst för SAS.
Det finns 4 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Svar till S
Skrivet av Andreas, 2019-06-01 09:29:22
Med ditt sätt att resonera är det alltså korrekt och logiskt att kalla följande flygbolag för europeiska?
Winair Air Caraibes Cayman Airways Air Tahiti
|
|
sv NEGIL 1G
Skrivet av S, 2019-05-31 16:37:25
Grönland tillhör ju Danmark och är således en del av Skandinavien..
|
|
Skandinavia
Skrivet av Bjørn, 2019-05-31 14:57:31
Skandinavia består av Sverige, Norge og Danmark.
|
|
Grönland och Skandinavien??
Skrivet av NEGIL 1G, 2019-05-31 09:49:32
Och så var det här med geografi igen... Grönland tillhör inte Skandinavien och då har jag svårt att se kopplingen till att Air Greenland skulle vara ett skandinaviskt flygbolag.
|
|