Skriv ut  

Regeringen måste lämna besked om Arlanda

Debatt, Redaktionen, den 16 augusti 2019
Debatt Regeringens brist på besked om Arlanda flygplats framtid riskerar att ha en negativ påverkan på tillgängligheten såväl i Stockholm som runt om i landet. Arlanda behöver utvecklas för att kunna bli en hållbar flygplats med fungerande infrastruktur. Det skriver Fredrik Kämpfe, branschchef i flygbranschen i ett debattinlägg.

Hållbara transporter är ett flitigt debatterat ämne. Biobränsle, elflyg och teknikutveckling är tre exempel. Flyget är en förutsättning för jobb och tillväxt. Men flygets infrastruktur behöver moderniseras. Regeringens brist på besked om Arlanda flygplats framtid riskerar därför att ha en negativ påverkan på tillgängligheten såväl i Stockholm som runt om i landet. 

Den rödgröna regeringen fastslog i sin flygstrategi 2017 att flygets betydelse för ekonomi och konkurrenskraft var stor samt att flyget tillgodoser vårt behov av långväga resor och transporter, såväl inrikes som utrikes. Dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) stoltserade med att Arlanda skulle bli Nordens ledande flygplats.

För att sätta kraft bakom orden tillsattes Arlandarådet, som skulle bistå regeringen i arbetet med att utveckla Arlanda. I rådet deltog utöver regeringen även kommuner, regionen, näringslivet och Swedavia. Rådet arbetade i nästan två år men har nu avvecklats utan något löfte om när slutrapporten, den så kallade färdplanen för Arlandas långsiktiga utveckling kan presenteras. Avsaknaden av besked skapar oro.

För oss står det helt klart att Arlanda behöver utvecklas för att kunna bli en hållbar flygplats med fungerande infrastruktur. 2003 färdigställdes den senaste större satsningen på Arlanda med en tredje landningsbana, nytt kontrolltorn, en ny pir samt järnvägsförbindelsen Arlandabanan. Det året hade Arlanda drygt 15 miljoner passagerare. I jämförelse flög 2018 nästan 27 miljoner passagerare till och från Arlanda. Under åren som gått har flygplatserna i våra nordiska huvudstäder redan moderniserats och byggts om för att ta möta morgondagens trafik. Tyvärr ser vi att Arlanda halkat efter vilket delvis beror på frånvaro av tydliga politiska mål för den svenska flyginfrastrukturen.  

Flygbolagen måste kunna se Arlanda som den flygplats regeringen förutsåg i flygstrategin. I dag drivs trafik i hög utsträckning till andra flygplatser som är mer attraktiva. Arlanda behöver en enklare terminalstruktur som underlättar för transfer och det krävs investeringar i ny teknik som automatiska gränskontroller för bättre flöden.

Luftrummet kring Arlanda behöver dessutom moderniseras för sänka utsläppen genom rakare flygvägar samt även fortsättningsvis reducera buller. Väg- och järnvägsanslutningar behöver planeras så att flygplatsen kan försörjas med trafik och öka andelen kollektivtrafikresenärer.

Avsaknaden av besked kring flygplatsens framtid hindrar dessutom grannkommunerna från att planera nya bostäder.

Frågan om Arlanda kan naturligtvis inte ses i ett isolerat perspektiv. Debatten handlar inte primärt om antalet landningsbanor utan om att regeringen måste säkerställa att Stockholmsregionen och hela landet har tillräcklig framtida flygplatskapacitet. Dessutom saknar Stockholm direktflyg till viktiga globala marknader som till exempel Tokyo, Hongkong och Boston. Det är en direkt konkurrensnackdel. Enligt en ny studie bidrar en interkontinental direktlinje årligen med omkring 630 miljoner kronor i utländska direktinvesteringar.
Flygets miljöpåverkan ska minska genom ny teknik och högre inblandning av biobränsle. Den utvecklingen står inte i motsättning till en modernisering av Arlanda. Tvärtom går de hand i hand precis som regeringen först utlovat i flygstrategin. Tidigare i år genomfördes en banbrytande inrikesflygning som visade hur optimerad användning av dagens teknik och biobränsle kan halvera utsläppen.

Enligt Transportstyrelsens senaste trafikprognos kommer nettoutsläppen från flyget i Sverige dessutom att minska trots ökat resande. Den positiva utvecklingen ska stärkas. Regeringen måste lämna besked om och omgående publicera den färdplan för Arlandas framtid som har utlovats.

Fredrik Kämpfe,  
Transportföretagen, branschchef flygbranschen



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

M har också ett stort ansvar
Skrivet av Linkan, 2019-08-19 16:02:21
M ledningen misslyckades totalt att bilda regering. Deras sätt att agera skrämde bort C och L. Med en intelligentare M ledning hade vi haft en borgerlig regering.

S ledning lyckades skrapa ihop en majoritet, mycket intelligent hanterat.

Även om jag hade hoppats på ett borgerligt alternativ.
Anmäl inlägget
@Cattis
Skrivet av Kent, 2019-08-18 13:12:02
Nu srämmer det ju inte alls att Sveriges väljarkår har valt en S ledd regering, S fick sitt sämsta valresultat på 100 år, och MP klarade sig präcis över spärren, tyvärr. Det är främst C och L vi kan ”tacka” för att vi har en helt värdelös regering idag.
Anmäl inlägget
Varför klaga när Sveriges medborgare valt S
Skrivet av Cattis, 2019-08-17 15:57:55
När ska samhället och vi medborgare förstå att Socialdemokratin inte är detsamma som på 40-,50-,60-, och 70-talet. Därefter har de bara ställt till mer och mer problem för landet och glesbygden. Nu är det mer prestige och makt som gör att Sossarna sitter kvar. De är beredda till vilka överenskommelser och samarbeten som helst bara de får sitta i förarsätet. Därför har vi tappat tron och har de högsta skatterna i Europa. Rösta ej S i nästa val.....
Anmäl inlägget
Riksdagen bestämmer
Skrivet av Linkan, 2019-08-17 15:36:13
Beslut om investeringar beslutas av riksdagen. Vilka initiativ har tagits av de Borgerliga partierna??
I riksdagen har M,SD,KD,L och C majoritet. De kan bestämma om Arlanda. S,MP,V har ingen egen majoritet.
Anmäl inlägget
:(
Skrivet av Jalle , 2019-08-17 09:15:22
Finns bara "ett" omr som vänstern öser snabba beslut och pengar på.
Tacka fn för att pengarna och beslut för annat saknas sedan....
Anmäl inlägget
:(
Skrivet av Jalle , 2019-08-17 09:15:18
Finns bara "ett" omr som vänstern öser snabba beslut och pengar på.
Tacka fn för att pengarna och beslut för annat saknas sedan....
Anmäl inlägget
Som vanligt
Skrivet av Oja, 2019-08-16 22:59:09
Finns det något område sittande Regering överhuvudtaget kan besluta om? Varför skulle Arlanda vara ett undantag? Vi får vad vi valt, dvs ännu en "jasså-regering". Förvånande om någon är förvånad!
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Kalle, 2019-08-16 18:31:48
Till Kent: Du menar väl utmaningar va?
Anmäl inlägget
Aldrig Miljö partiet eller Socialdemokraterna!
Skrivet av Kalleflygare, 2019-08-16 16:05:13
Det är oansvarigt att inte ge tydligt besked( i tid) om Arlandas framtid!
Sveriges tillväxten står på spel om företagen inte kan veta vad ska hända med landets viktigaste flygplats i framtiden.
Medan andra nordiska länder rustar upp deras flygplatser, vi ser hur man nonchalerar med utvecklingen av Arlanda som är en av de viktigaste aktorer när det gäller landets ekonomisk tillväxten.
ALDRIG MP eller S! ALDRIG S eller MP!
Anmäl inlägget
Ingenting
Skrivet av Kent, 2019-08-16 12:31:25
kommer att hända, ”Regeringen” stickar huvudet i sandet, och låtsas att det inte finns nåt problem, exakt som när det gäller alla andra problem.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2019-08-16 11:45:52
Bygg ut flygkapaciteten på Arlanda så att all flygtrafik från Bromma, Skavsta, Västerås kan flyttas till Arlanda.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev