Virgin
Det är fortfarande många år kvar innan den tredje banan på Heathrow kan tas i bruk 2026, men redan nu har kampen om de cirka 350 slotspar som står på spel dragit igång. Först ut är Virgin Atlantic som presenterat en ambitiös plan för stor tillväxt i linjenätet – under förutsättning att så många som 150 av slotsen tilldelas Virgin. Det rapporterar The Guardian och andra brittiska media. Av allt att döma är det en helt orealistisk tanke och utspelet ska nog främst räknas som en markering mot British Airways, den stora aktören på flygplatsen.
- Heathrow har dominerats av ett flygbolag alldeles för länge nu. Den tredje banan är en möjlighet som bara uppstår en gång i livet för att kunna förändra det status quo som råder och skapa en andra flag-carrier, sa Shai Weiss, vd på Virgin Atlantic när de nya planerna presenterades nyligen.
Det intressanta med Virgin Atlantics planer är att det omfattar inte bara långlinjer utan även en hel rad kort- och medeldistansdestinationer i Storbritannien och Europa. Flygbolaget vill flyga till så många som 37 städer i Europa varav fem i Norden: Göteborg, Stockholm, Helsingfors, Oslo och Köpenhamn. Om de och andra linjer ska användas till att bygga upp ett nytt linjenät eller om de i första hand ska tjäna som feeder in till de interkontinentala linjerna är oklart. Virgin vill även använda framtida slots till att närmare 20 nya långlinjer. Just när det gäller kortdistanstrafik har Virgin inte varit särskilt framgångsrika, bland annat stängdes alla inrikeslinjer i Storbritannien.
Det brittiska Department of Transport som ansvarar för fördelningen av start- och landningstider ser gärna att konkurrensen mellan flygbolagen stimuleras av den kommande tilldelningen. Det kan också, precis som Virgins vd menar, byta det faktum att British Airways idag sitter på 55 procent av alla slots på Heathrow.
Möjligen är utspelet från Virgin Atlantic också en vinkning till Storbritanniens nya premiärminister Boris Johnson. Han har ännu inte gett upp det egna motståndare mot en tredje bana på Heathrow, särskilt som han tidigare lobbade hårt för en helt ny flygplats vid Themsen.