Skriv ut   Tipsa en vän  

Nya linjer med SAS och Norwegian

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 oktober 2019
Sommarsäsongen nästa år är redan i full gång – i SAS planering. Sammantaget blir det 14 nya direktlinjer från Skandinavien nästa sommar. Även Norwegian öppnar två nya linjer, denna gång från Göteborg och redan i vinter.

SAS och Norwegian
SAS och Norwegian
 
Danmark drar längsta strået när SAS nu lägger upp trafikprogrammet för nästa sommarsäsong. Sammantaget blir det 14 nya direktlinjer ut från Skandinavien och hälften av dem hamnar i Köpenhamn och Aarhus. Det är i första hand en säsongsanpassning av trafiken som presenterats med en rad typiska sommardestinationer tillsammans med ökade frekvenser på redan befintliga linjer.
 
- Vi utvecklar kontinuerligt vårt erbjudande för att det ska passa våra resenärers önskemål, och det gör mig stolt att vi nu kan presentera ett fint utbud med attraktiva, säsongsanpassade resmål för våra resenärer till nästa sommar, säger Karl Sandlund, EVP Commercial, SAS.

Spanien är fortsatt det land som drar trafik och SAS möter det med en ny direktlinje från Oslo till Valencia, samtidigt som Aarhus får fler frekvenser på de vanliga resmålen Malaga och Palma. Samtidigt kan Kastrup se etableringen av tre nya linjer, till Bari i Italien, Rhodos i Grekland, Tivat i Montenegro och Zadar i Kroatien.

Från Stockholm ökar SAS turtätheten och förlänger säsongen till Beirut. Luxemburg får en utökad turtäthet från Arlanda med fler avgångar och blir därmed en året runt-destination.
Även rutten från Oslo till Kyiv, Ukraina, som introducerades till hösten 2019, fortsätter över sommarperioden och blir därmed en direktlinje under hela året. Förbindelserna österut förbättras även från Danmark då rutten från Köpenhamn till St. Petersburg i Ryssland öppnar upp igen.
 
SAS sommarnyheter 2020 Sverige 
Från Stockholm: 
Utökad och förlängd tidtabell till Beirut, i Libanon.
Rutten till Luxemburg blir en ny året runt-destination.

SAS sommarnyheter 2020 Danmark
Från Köpenhamn: 
Bari i Italien, Rhodos i Grekland, Tivat i Montenegro, Zadar i Kroatien.
Från Århus:
SAS öppnar nya rutter till Alicante i Spanien och Chania på Kreta, Grekland och utökar utbudet till Malaga och Palma (Mallorca) i Spanien.

SAS sommarnyheter 2020 Norge
Från Oslo: 
Valencia i Spanien.
Rutten från Oslo till Kyiv blir en ny året runt-destination.
Från Bergen:
Ny rutt till Bergen från Barcelona.
Från Haugesund:
Ny rutt från Haugesund till Köpenhamn.

Även Norwegian har presenterat ett par nyheter i den svenska flygtrafiken, det gäller dock än så länge vintertidtabellen. Göteborg får i slutet av december och i februari trafik till två klassiska skidområden i och med linjerna till Turin och Grenoble.





Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bas
Skrivet av Tim, 2019-10-01 21:43:35
För att de ska vara lönsamt för SAS eller Norwegian som inte har någon bas i GOT så ska helst destinationen gå att flyga som fyra legs så crew slipper övernatta i GOT och därmed driva kostnader. Alternativt rena charter där risken för tomma säten är arrangörens.
Anmäl inlägget
Kiev
Skrivet av Kyiv, 2019-10-01 20:52:05
Jag skulle vilja ha en direktlinje från GOT till Kiev - väldigt vacker och trevlig stad faktiskt, var förvånad, man har sina fördomar.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Steff, 2019-10-01 18:41:04
Sas öppnar linje från Stockholm ?
Va betyder linje ...några enstaka flighter under en kort period.
Sas prioriterar ner Arlanda och Göteborg.. och lägger mesta verksamheten i Danmark ..


Exempel :
Februari-mars
SK2949 ARN 13:25 SVQ 17:50
SK2950 SVQ 18:40 ARN 22:55

April-maj
SK2949 ARN 15:00 SVQ 19:25
SK2950 SVQ 20:15 ARN 00:25

De
Anmäl inlägget
Nya Linjer
Skrivet av Gullan Purser&RouteExpert, 2019-10-01 14:10:04
Vi kommer inte att sluta med Visby, den går som tåget.

Det här blir riktigt spännande med alla nya linjer.

Här skall kokas kaffe.

Välkommen ombord.
Anmäl inlägget
Landvetter
Skrivet av Frida, 2019-10-01 13:26:35
Tycker det är märkligt att det inte sätter in linjer till Landvetter som ändå är fjärde störst. Landvetter växer hela tiden och nya linjer tycker jag att den ska ha.
Anmäl inlägget
Sv pf
Skrivet av Bertil, 2019-10-01 13:26:23
Antal rörelser är väl ändå ganska ointressant?
Stora skillnaden är att Bergen framförallt matar trafik inrikes till Oslo. Göteborg har mer än dubbelt så många utrikespassagerare som Bergen men bara 1/3 av inrikes. Anledningen kan vara att SJ och MTR har 25 dagliga tågavgångar mellan Göteborg och Stockholm. Vilket planerar att ökas samtidigt som Flixtrain etablera sig snart också.
Anmäl inlägget
Re:pf
Skrivet av GVR, 2019-10-01 13:19:11
Säve flygplats hade fler "movements" än Landvetter under toppåren. Säger alltså typ ingenting.
Anmäl inlägget
SAS GOT
Skrivet av Daniel GBG, 2019-10-01 13:15:36
Dag Gbg, håller helt med, SAS har ju (bortsett från flighter till charterorter) alltid satsat på att göra GOT till en matarflygplats till ARL/CPH och i viss mån Oslo. När andra flygbolag öppnat linjer till GOT har SAS försökt konkurrera ut dem med att temporärt öppna egen linje, som sedan stängts ner efter att "det främmande flygbolaget" måst dra sig ut. Skulle nog vara bäst för GOT om SAS gick i konkurs, med därmed sannolikt fler direktflighter från GOT...
Anmäl inlägget
Tre hubs!
Skrivet av Cph4Ever, 2019-10-01 13:10:29
SAS matar trafik till sina tre hubbar CPH,ARN och OSL.Den största trafiken från GOT är inte A till B trafik utan transit vidare så varför skall SAS mata trafik till tex AMS/KLM,LHR/BA osv...
Anmäl inlägget
DagGøteborg
Skrivet av pf, 2019-10-01 12:48:44
kan gi deg rett på at GOT har mer pax enn BGO, men i antall movements faller GOT etter BGO. Og sannsynligvis også TRD og SVG.
Anmäl inlägget
De fortsätter väl med Visby?
Skrivet av Guten, 2019-10-01 11:50:13
Håller tummarna!
Anmäl inlägget
SAS Göteborg
Skrivet av Inside, 2019-10-01 11:39:37
Dag, hur vet du att GOT till LHR var lönsam för SAS? Konkurrensen på London är massiv. Anledningen för SAS att starta SAS Ireland beror mest på omöjligheten att flyga lönsamt på London med skandinavisk personalkostnad. När SAS flög på GOT till LHR så fanns inte SAS Ireland. Att SAS lägger ner lönsamma linjer är inte trovärdigt att påstå, av vilken anledning skulle de göra det?
Anmäl inlägget
SAS och Landvetter
Skrivet av Dag Göteborg, 2019-10-01 09:22:31
Det är ju märkligt hur SAS ignorerar Landvetter flygplats som är Skandinaviens 4e största efter Kastrup, Oslo Gardemoen och Arlanda. Många flygbolag startar destinationer från Landvetter som SAS skulle kunnat starta men undviker att göra så. Det finns en lång och dålig historik mellan just Landvetter och SAS. Droppen var när SAS sålde slottar på Heathrow och lade ner en lönsam förbindelse mellan Landvetter och Heathrow och lät BA helt ta över trafiken på Heathrow.
Anmäl inlägget
Missat en linje
Skrivet av Johan, 2019-10-01 08:16:44
SAS har även annonserat att de ska starta upp Stockholm - Sevilla
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev