Norwegian består i dag av sju flygplan som flyger inrikes i Norge. Det är en enorm skillnad mot de närmare 170 flygplan som flög i början av året, innan coronakrisen slog till. Nu visar det sig att den minimala flygverksamheten ska bestå länge än, i alla fall ett bra stycke in på nästa år. Norwegian presenterade idag den räddningsplan som under två ska leda fram till ”Nya Norwegian”, en 65 sidor lång och ytterst detaljerad skrivning av hur ekonomin ska komma på fötter.
I ett första steg handlar det om att kvalificera flygbolaget för den norska statens utlovade 2, 7 miljarder. Det ska bland annat ske genom att olika leverantörer, bland andra flygplatser, banker och leasingföretag, omvandlar sina fodringar till aktier i Norwegian. Går det igenom skapas den kapitalbas som krävs för att stödet kan betalas ut och sedan bli en grundplåt i det fortsatta skapandet av ”Nya Norwegian”.
Det är ett företagsbygge som kommer att börja från nästan noll. De sju flygplan och runt 200 anställda som håller den trafiken igång fortsätter att vara den enda flygande verksamheten under resten av året. Det blir alltså ingen trafik i Sverige eller övriga länder utanför Norge innan sommarprogrammet drar igång i mars nästa år. Med start nästa sommar ökar sedan tempot i återuppbyggnaden vad gäller linjenät och destinationer med mål att vara i mål under 2022. Men det framtida Norwegian blir ett mindre flygbolag både vad gäller flygplansflotta och linjenät. Antalet flygplan ska stanna på 110 – 120 maskiner vilket innebär att dels befintliga flygplan avförs och liggande beställningar avbokas. Destinationerna ska vara säkra kort med en lönsam marknad utan allt för mycket experimenterande med nya linjer. Norden ska vara fundamentet i Norwegians nya marknad.
Det har förekommit spekulationer om att långlinjetrafiken skulle offras i rekonstruktionen. Så är inte fallet. I underlaget nämns bland annat Gatwick, New York och Los Angeles som viktiga knutpunkter med stora resandeströmmar. Där tänker flygbolaget fortsatt att vara en tydlig aktör och använda det renommé som flera år korat Norwegian till världens bästa på långlinjer till lågkostnad. Den stora skillnaden i den framtida interkont-trafiken är att den fokuserar på traditionella hubbar. De tidigare satsningarna att flyga på mindre, sekundära flygplatser på båda sidorna av Atlanten reduceras kraftigt.
Den minskade flygverksamheten innebär också att den framtida personalstyrkan blir 30 – 35 procent mindre än den varit hittills.
Den 4 maj ska räddningsplanen testas i skarpt läge på den extra bolagsstämman.