20 april kunde Flygrevyn berätta att Saab levererat bakkroppen av skolflygplanet T-7A Red Hawk. Nu har kompletterande delar transporterats från Saab i Linköping till Boeing i St. Louis, USA. Tillverkningen och leveransen av den fullt installerade bakkroppen är Saabs senaste bidrag vad gäller design och utveckling av skolflygplanet T-7A Red Hawk för det amerikanska flygvapnet. Efter att teknik- och tillverkningsfasen (EMD-fasen) har avslutats kommer produktionen av Saabs delar av T-7A att flyttas till bolagets nya anläggning i West Lafayette i Indiana, USA.
- T-7A är ett bevis på Saabs satsning att växa internationellt och visar tydligt på vår position inom flygplanstillverkning och som affärspartner. Tillsammans med Boeing har vi lyckats uppnå vår ambitiösa vision: att omdefiniera vad ett skolflygplan innebär och hur vi gör det genom digital design, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.
Boeing kommer att sätta ihop Saabs bakkropp med den främre delen av flygplanet innan vingar, fenor och höjdroder monteras för att bilda ett komplett testflygplan som kommer att användas i flygutprovningsprogrammet i EMD-fasen av T-7A-programmet. Saab ansvarar för utveckling och produktion av den fullt installerade bakre flygkroppen med tillhörande system, såsom hydraulik, bränsle och hjälpkraftsystem. Tillsammans bildar det en central del av flygplanet, från cockpit och bakåt.
När Saabs första leverans till bakkroppen anlände till Boeing i St. Louis i april sattes den ihop med framkroppen på mindre än 30 minuter. Den korta monteringstiden förklaras med att användningen av digital design tillför förbättrad noggrannhet i design och tillverkning.
T-7A Red Hawk är ett helt nytt avancerat pilotträningssystem till det amerikanska flygvapnet för att träna stridspiloter. Flygplanet är resultatet av ett mångårigt samarbete mellan Saabs och Boeings. De två T-X-flygplan som tillverkades specifikt för evalueringsprocessen för U.S. Air Force gick från koncept till första flygning på bara 36 månader.
Skolflygplanet är enmotorigt, designat med två stjärtfenor och har en cockpit som ger både instruktörspiloten och flygeleven en mycket bra sikt i 360 grader.