SAS
Irländska Cityjet är SAS största underleverantör och omvänt är det skandinaviska flygbolaget överlägset största kund hos Cityjet. I första hand är det tunnare regionala linjer i Skandinavien och norra Europa som är Cityjets ansvar, men CRJ-maskinerna kan även dyka upp på linjer till Milano och andra destinationer i södra Europa.
Samarbetet med SAS har varit räddningsplankan för det tidvis konkurshotade flygbolaget som 2017 helt slutade med egen linjetrafik och då övergick till att uteslutande verka som wetlease-leverantör till andra flygbolag.
- Wetlease är nyckeln till framgång.
Det konstaterade Pat Byrne, vd och ägare i Cityjet i samband med att flygbolaget köpte danska Cimber och i och med den affären fick 11 CRJ 900 på köpet och närmast en gratisbiljett in som underleverantör till SAS. Flottan utökades snabbt med ytterligare CRJ-maskiner och enligt flygbolaget själva består den idag av 20 flygplan. Av dessa är 12 målade i SAS färger men även ett par helt vita kan dyka upp i SAS linjenät när efterfrågan finns. I dagsläget är Cityjet halvvägs igenom ett sexårigt samarbetsavtal med SAS.
Nu visar det sig Cityjet av allt att döma är på jakt efter fler flygplan. Redan nästa år ska tio CRJ900 tillföras flottan. Redan innan dess fem Embraer E-jet. På lite längre sikt Embraer E-Jet2, alltså den maskin som bland andra Widerøe flyger i Norge. Valet står mellan den maskinen och Airbus A220.
Det finns inga uppgifter om var de maskinerna ska flyga eller på vems uppdrag. SAS är den enda större kunden i nuläget, vid sidan av mindre, korta charterflygningar från basen i Dublin. Å andra sidan är de flygplanstyper som Cityjet uppenbarligen nu utvärderar i mångt och mycket samma typer som ingår i SAS framtidsplanering. Cityjet är dock ”i samtal” med fem europeiska flygbolag inför sommarsäsongen 2022.
Vid sidan av Cityjet flyger också Xfly cirka fem CRJ 900 på uppdrag av SAS.