Skriv ut  

Ny forskning på framtidens flygbränsle

Miljö, Redaktionen, den 23 september 2022
Ett jetmotorlabb vid Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed är nu invigt. Här ska forskare studera framtidens biobränsle; kunskap som blir allt viktigare när fossila flygbränslen fasas ut och ersätts av hållbara alternativ.

Engine
Jetmotor
 
Jetmotorlabbet på Ljungbyheds flygplats är utrustat med tre kompletta flygplansmotorer utlånade av Försvarsmakten. Motorerna är placerade i ett så kallat motorkörningshus och syftet är att testa nya bränslen.

En av forskarna är Elna Heimdal Nilsson, universitetslektor och biträdande koordinator för kompetenscentrumet CESTAP :

– Våra flygplan ska drivas av förnybart bränsle år 2045. För att klara det måste kunskapen om både flygplansmotorer och bränslesammansättning öka. Jetmotorlabbet gör det möjligt att studera interaktionen mellan bränslet och motorn i realistiska sammanhang och i autentisk skala – något vi inte kunnat göra tidigare, säger hon.

Nya bränslen ska funka även med äldre motorer och det kommer bli nödvändigt att justera flygplansmotorerna efter bränslet. En motor förväntas hålla i minst trettio år, och att byta ut en hel flygplansflottas motorer är därför varken miljömässigt eller ekonomiskt hållbart.

– Ett bränsle påverkar motorns material, och om bränslet förändras så kan motorn också behöva ändras. Hur motorn påverkas och vilka justeringar som behöver göras kan vi testa i labbet, säger föreståndaren för labbet Johan Bergström

Ett nytt bränsle som tas fram nu kan användas tidigast om tio år. Certifieringsprocessen för flygbränsle tar särskilt lång tid eftersom säkerhetsnivån är mycket hög. Flygbränsle skiljer sig från andra typer av motorbränslen bland annat eftersom flygbränslet skall kunna klara stora variationer i lufttryck och temperatur utan att motorfunktionen påverkas negativt. 

– Vi behöver en helhetsbild av hur ett nytt bränsle interagerar med ekosystemet och klimatet samt hur det påverkar hälsan. Förståelsen för hur ett bränsle som har liten påverkan på klimatet kanske samtidigt har en påverkan på hälsan måste öka, tillägger Elna Heimdal Nilsson.

CESTAP är ett kompetenscentrum för hållbara turbinbränslen för luftfart och kraftproduktion som ska stimulera produktionen och användningen av fossilfria bränslen inom luftfart och kraftproduktion. En möjlig råvara för bränsleproduktion som intresserar forskarna är lignin som är en restprodukt från skogsindustrin. 



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ASTM D7566 och SAF
Skrivet av Mr €, 2022-09-28 10:21:54
Behövs endast ett litet kemilabb för att verifiera att bränsle från producent möter ASTM D7566 spec'en som utvecklas hela tiden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev