Skriv ut  

Inga flygningar från Stockholm med Norse

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 november 2022
Oslo, London och Berlin. Det är de tre städer som Norse Atlantic satsar på under nästa sommarsäsong. Det innebär att Stockholm får vänta ytterligare på att flygbolaget ska etablera sig där.

Sedan Norse Atlantic drog igång trafiken från Oslo i mitten av juni har det funnits spekulationer om att flygbolaget ska starta trafik från Arlanda. Så sent som i juli fanns också rekryteringsannonser för kabinpersonal med basering i Stockholm. De annonserna på den egna hemsidan finns inte kvar utan är ersatta de med rekryteringar till Oslo och London, dock inte av flygande personal. 

I går presenterade Norse en första del av flygprogrammet för nästa sommar och ännu lyser Stockholm med sin frånvaro i linjenätet. Visserligen ska det komma ytterligare besked i december om fler linjer men i nuläget är det Oslo, London och Berlin som gäller. Sammantaget är det sex rutter och 25 flygningar som nu ligger ute till försäljning:

Oslo – New York/JFK, tre flighter i veckan
Oslo – Fort Lauderdale, två flighter i veckan
Oslo – Los Angeles, två flighter i veckan
Oslo – London Gatwick, daglig trafik
London – New York/JFK, daglig trafik
London – Oslo, daglig trafik
Berlin – New York/JFK, fyra flighter i veckan
Ett frågetecken i det nu presenterade flygprogrammet är den dagliga avgången mellan Oslo och Gatwick. I slutet av september fick Norse grönt ljus från de brittiska flygmyndigheterna och har nu ett AOC även där. Därmed slipper flygbolaget slinga flighterna från London till USA med start i Oslo och en mellanlandning på Gatwick. 

Norse Atlantic har sammantaget en flotta på 15 Boeing 787 men fem av dem är uthyrda till bland andra Air Europe. Det är fleråriga kontrakt så det är flottan på tio flygplan som ska flyga trafiken nästa sommar. Återstår att se om det ger kapacitet att även ha en linje från Stockholm till USA.

I sig är det en logisk utveckling. Sverige är trots allt en stabil marknad för flygningar till USA. Det visar det faktum att både United och Delta ska flyga på Arlanda nästa sommar och där Delta dessutom tänker stanna på årsbasis. Inrättar Norse verksamhet i Stockholm följer det i fotspåren på Norwegians långlinjeverksamhet som flög från Arlanda till USA åren 2013 – 2020. Som mest fanns sju destinationer med i linjenätet, bland annat Puerto Rico vid sidan av de självklara destinationerna som bland annat New York, Los Angeles, Fort Lauderdale. Toppåret 2018 kunde Norwegian räkna in nästan 400 000 passagerare på linjerna från Arlanda till USA.

I oktober flög 60 836 passagerare med Norse Atlantic och de 307 flygningarna under månaden hade en kabinfaktor på 60 procent. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fattigdom.
Skrivet av Daniel, 2022-11-11 11:19:19
Jag förstår Norse och alla andra interkontinentala bolag. Varför satsa på ARN, taskigt läge, fattiga svenskar och en oattraktiv flygplats. Vi får nöja oss med storslagna grannländer som kan transportera oss bekvämt från fina och spännande hubbar
Anmäl inlägget
@Expert
Skrivet av Saltkammargutten, 2022-11-11 08:52:55
Som insatt så är det direkt plågsamt att läsa kommentarer från dylika författare som dig. Nu råkar det vara så att ARN inte är den prioriterade flygplatsen. Och hade t.ex. SAS gåt på yield marknad så hade nog Oslo legat i topp. Långlinjer på CPH är en haltande verksamhet. Det vet de flesta.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Expert, 2022-11-10 19:26:27
är och förblir en matar flygplats till olika hubs runt om i Europa. Ser man bort från linjer till NYC, finns det ingen som vill satsa på direkta långlinjer från ARN
Anmäl inlägget
Kommer inte att hända
Skrivet av Anarkist, 2022-11-10 19:21:16
Dryga Stockholmare pratar och pratar om det enorma potentialet för långlinjer från ARN, ändå händer väldigt lite. Kan det vara för att varje gång ett flyg bolag har satsat på nya långlinjer från ARN har det gått åt pipan.
Det enorma potentialet är fri fantasi
Anmäl inlägget
Eget bolag
Skrivet av Saltkammargutten, 2022-11-10 15:42:18
Stockholm behöver linje till Kalifornien. För många tjofaderittan flygbolag som missskött det segmentet. SAS var snabba in efter att Norwegian började köra. Senast med Finnair. Finns ingen kontinuitet.
Anmäl inlägget
Svar: ABC
Skrivet av Insatt, 2022-11-10 14:53:29
Norse betalar leasingbolagen per flytimme och därmed kostar de sex parkerade flygplanen ingenting. AerEuropa betalar bra för leasingen till Norse, så flottan är inget problem. Det är mer synd om de piloter och värdinnor som valt att lämna sina positioner i andra bolag med förhoppningen om bas på ARN. Så fort dollarn blir billigare ser vi nog Norse på Arlanda ska du se.
Anmäl inlägget
Orlando
Skrivet av pf, 2022-11-10 12:37:53
må sees på som en vinterdestinasjon, som lett kan komme tilbake senhöstes 23.

Oppdager amerikanerne, med sin höye dollar som incitament, at Covid19 er manageable i Norge, kan det være suksess.
Anmäl inlägget
Låter vettigt.
Skrivet av Rolf, 2022-11-10 12:23:41
Förefaller vara ett klokt beslut med tanke på alla misslyckade intercont-satsningar som gjorts.
Anmäl inlägget
Marknaden sviker
Skrivet av Hepp, 2022-11-10 12:20:44
Betänkt att Norwegians longhaul satsning sänkte Norwegian. Så varför skulle de ha bråttom eller ens satsa på Arlanda?
Anmäl inlägget
Får de inga slots?
Skrivet av ABC, 2022-11-10 11:03:28
Oslo-Orlando samt Berlin-Los Angeles läggs ned. Den planerade trafiken sysselsätter bara 4 flygplan, om fem är uthyrda har de 6 sysslolösa maskiner och det är inte helt gratis att parkera och underhålla dem. Är det slotproblem för Norse på Gatwick? I senaste tilldelningen fick man bara två dagliga..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev