Heart Aerospace
I dag är snart sagt alla flygplanstyper en del av en familj: A320, 737 MAX, 787 och A350 för att ta ett par exempel. Även ett av de senaste tillskotten, A220 har två versioner – 100 och -300 och av allt att döma är en större A220-500 på väg.
Det mesta pekar på att även Heart Aerospace planerar för en familj av maskiner i olika storlekar. Det faktum att flygplanstillverkaren i Göteborg valde att öka storleken från ursprungliga 19 stolar till 30, har tillskrivits bland annat att efterfrågan på en regionalmaskin med 30 stolar har både en bättre driftsekonomin och större chans att slå igenom på marknaden.
Dessutom var det ett tydligt krav från den största kunden United Airlines.
Med en order på 200 flygplan fanns ett starkt förhandlingsargument och när den nya, större versionen presenterades i september förra året, var United snabba med att konfirmera att beställningen låg kvar på 200 flygplan också i den större storleken.
- Heart ökade till 30 stolar eftersom vi ville att de skulle göra det, konstaterar Mike Leskinen, vd för United Airlines Ventures i en intervju med amerikanska media.
Han konstaterar också att den större maskinen ger möjlighet att använda den på betydligt fler rutter i linjenätet, än vad den lilla ES-19 skulle klara. ES-30 ska därför bli en del i den omvandling av matartrafiken som United Airlines har inlett. United har ett omfattande linjenät som matar intrafik till de åtta stora hubbarna, bland annat Chicago, Denver, Los Angeles och New York. Den trafiken har länge dragits med sviktande ekonomi eftersom de mindre jetmaskinerna har svårt att klara lönsamhetskraven. Att då istället sätta in eldrivna flygplan ger en helt annan kostnadsbild samtidigt som det visar på att seriöst miljöengagemang.
- Kombinationen av lägre bränslekostnader och mindre underhåll av elmotorerna ger en betydligt bättre kostnadsbild än för en traditionell regionalmaskin, fortsätter Mike Leskinen.
Ytterligare en fördel är att elflygplanen kan återstarta trafik på en del mindre lokala flygplatser som inte längre har flygtrafik och på så sätt öka inmatningen direkt till hubbarna än mer. Uniteds tilltro till Heart Aerospace skyndar också på utvecklingen av större versioner av ES-30. Det har redan talats om versioner med 50 och 75 stolar vilket skulle göra att den nya flygplansfabriken i Göteborg på sikt kommer att tillverka en hel familj eldrivna flygplan.
Det finns 6 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Teknik
Skrivet av Teknikern, 2023-01-28 18:42:59
....säger en som inte varit inne i verkstaden:)
|
|
Tveksam
Skrivet av Alexi, 2023-01-28 16:54:08
Tveksamt om detta projekt någonsin når fram till ett färdigt flygplan. Mer snack än verkstad…
|
|
Intressant
Skrivet av Åke B, 2023-01-27 13:02:38
Vad har man för räckvidd på det här planet med 30 passagerare, och vad innebär det för operatörer i faktisk användbarhet (tid å sträcka), med det regelverk som gäller avseende reserver, alternativ etc..... ??? En som undrar.
|
|
Tänkte väl det
Skrivet av Robban, 2023-01-27 13:01:19
Batteridrivna flygplan har ingen framtid, detta har också Heart Aerospace förstått. Frågan är om det verkligen är en bra ide med dessa hybrid flygplan, måste ju flytta runt på dessa tunga ineffektiva batterier oavsett vad. Kom också ihåg att el drift bara är miljövänlig om elen är det…
|
|
Hybrid
Skrivet av Ewing oil, 2023-01-27 11:55:12
Det som inte framgått tydligt är att Heart Aerospace bytt inriktning och siktar nu på hybrid och inte endast batteri.
|
|
Lovande!
Skrivet av Daniel, 2023-01-27 11:43:41
Utöver själva framdriften, undrar jag om det är en helt ny flygplansmodell eller om modellen baseras på någon befintlig modell?
|
|