Skriv ut  

Air Leap på väg upp i luften igen

Flygnyheter, Redaktionen, den 2 februari 2023
Rekonstruktionen är klar och fordringsägarna har accepterat ackordet. Det gör att Air Leap nu kan börja planera för framtiden igen. Och ambitionen är att börja flyga igen.

I går lämnade norska Flyr in begäran om konkurs. Det är så när som på ett par dagar ett år sedan Air Leap gjorde samma sak. Det var den 25 januari förra året som Air Leap ställde de fem maskinerna i flottan på marken. De tunga åren under pandemin, när flygbolaget en tid i princip varit det enda inrikesbolaget i luften i Sverige, hade tömt företaget på kapital. När så konkurrensen började komma igång igen var en ansökan om rekonstruktion den enda utvägen. Den har sedan dragit ut på tiden med ett par uppskov för att nu slutligen vara i hamn.

- Ja, nu är en första milstolpe, ett stort steg taget, säger Jon Melkersson operativ chef på Air Leap Aviation Projekt AB till Flygtorget.
Det var den 24 januari som förslaget på ackord för de skulder som flygbolaget belastades med röstades igenom av de mer än 120 fordringsägarna. I och med att de accepterade ett ackord på 25 procent fanns också en tydlig majoritet för att rekonstruktionen då kan avslutas, vilken den också gjorde i tisdags. Samtidigt upphörde rekonstruktionen i marknadsbolaget Air Leap Scandinavia AB och i samband med det avvecklades den verksamheten.

- Vi är alltså på banan igen så nu är det bara resten kvar. Men vi ska upp i luften igen, fortsätter Jon Melkersson.
Vilken typ av flygverksamhet det i så fall blir tal om vill Jon Melkerson dock inte gå in på. Inte heller vilken typ av flygplan det kan bli tal om. Vid konkursen flög Air Leap med Saab 340 och ATR 72. Sedan konkursen för ett år sedan har inrikesmarknaden i Sverige sett två nya aktörer, Västflyg och Skåneflyg som tagit sig an två av de linjer som legat nere sedan pandemin startade. BRA å sin sida bygger ut flottan med dels fler ATR-maskiner, dels Airbus A319 som vid sidan av charterverksamheten även ska användas på en del linjer inom landet. Och så har Ryanair etablerat sig på ett par av de tunga storstadslinjerna där SAS och Norwegian tidigare var ensamma. Det mesta pekar alltså på att den nya affärsidén i Air Leap handlar om något annat än traditionell linjetrafik i hård konkurrens med andra. 



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ARN shuttle
Skrivet av Acer, 2023-02-05 09:14:07
En underservad marknad är ARN-VBY-ARN framförallt på vinterhalvåret. Detta i kombination med BRA höga priser till BMA så där borde man gå in massivt och gärna i samarbete med SAS.
Anmäl inlägget
Billigaste
Skrivet av @AB, 2023-02-04 20:08:12
möjliga, eftersom snåljåpar inte vill betala vad det kostar att flyga.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Yngve, 2023-02-04 18:19:35
Inrikesflyget i sverige är en hårt konkurrerade marknad.
Kommer dom inte börja operera på egna destinationer kommer det bli vassa armbågar på vissa linjer.

Dumpa priset är väl bästa konkurrens alt för airleap kanske, i så fall...
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Yngve, 2023-02-04 15:15:03
Inrikesflyget i sverige är en hårt konkurrerade marknad.
Kommer dom inte börja operera på egna destinationer kommer det bli vassa armbågar på vissa linjer.

Dumpa priset är väl bästa konkurrens alt för airleap kanske, i så fall...
Anmäl inlägget
Inriktning
Skrivet av AB, 2023-02-02 22:55:28
Spännande. Vilket spår kommer Air Leap att ta?Och vilken flygtyp blir det?
Anmäl inlägget
Aktier
Skrivet av Kursa, 2023-02-02 15:58:06
Dax att investera massa aktier i Leap!
Anmäl inlägget
Verkligheten
Skrivet av thomas, 2023-02-02 09:55:17
Vem satsar kapitalet?
Fly Be och Flyr i konkurs
Mekerson var ju även inblandad i next jet konkurs + flera andra bolag bakåt
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev