Norse Atlantic drog igång med de första långlinjeflygningarna i juni i förra året. När nu det första halvåret harv räknats samman är det till del en bister läsning: underskottet hamnade på 178 miljoner dollar eller drygt 1,9 miljarder i svenska kronor. Tilltron till framtiden är dock obruten och vd Björn Tore Larsen pekar på att det inte är förrän i juli som ett första helt räkenskapsår kan presenteras.
- Etableringen av ett nytt flygbolag tar tid och kräver investeringar och Norse är på väg mot att bli ett lönsamt transatlantiskt lågkostnadsbolag. Att bygga upp ett pålitligt och känt varumärke måste göras kontinuerligt och det sker inte över en natt, säger han i en intervju med dn.no.
För att understryka det presenterades i går fyra nya linjer över Atlanten: Los Angeles, San Francisco, Washington DC och Boston med varierande trafikstart från den 1 juni till 2 september. Samtliga ska flygas från Gatwick och kompletterar de tre befintliga linjerna från flygplatsen i London: New York, Orlando och Fort Lauderdale. Med sju linjer till USA blir Norse det flygbolag som mest trafik från Gatwick till USA.
- Vi har gjort betydande investeringar i vårt brittiska flygbolag och har nu 370 medarbetare på basen på Gatwick. Jag är mycket nöjd över att vi fullföljer löftet att
skapa konkurrens på den transatlantiska marknaden, fortsätter Björn Tore Larsen.
Expansionen innebär att Norse baserar hälften av den egna Dreamlinerflottan på Gatwick. De övriga fem sysselsätts i trafiken från Oslo, Berlin, Paris och Rom medan de fem sista är uthyrda på långtidskontrakt.
För att öka på införseln av passagerare till atlantlinjerna har Norse Atlantic sedan tidigare avtal med easyjet och Norwegian på den europeiska sidan och Spirit Airlines i USA.
- Norseteamet är en disruptor (ett störande moment). Vi ser fram mot att göra vår oöverträffade produkt tillgänglig för ännu fler kunder kommande sommar och vi är igång med att bygga upp branschens första framgångsrika lågpris-långlinjebolag.