Skriv ut  

Efter samgåendet med Norwegian: Widerøe vänder SAS ryggen

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 juli 2023
Relationen mellan SAS och Widerøe blev med tiden allt sämre. När SAS sa upp ett flertal samarbetsavtal, tröttnade Widerøe och inledde förhandlingar med Norwegian och vänder nu SAS ryggen helt och fullt, trots att det går ut över bland annat bonussystemet. Flygtorget gör en första analys av den stora flygbolagsaffären.

Widerøe går samman med Norwegian. Det var den stora skandinaviska flygnyheten i går. Ett Widerøe som kämpat i hård motvind de senaste åren, vilket Flygtorget rapporterat om, går nu en betydligt stabilare framtid till mötes. I sin tur innebär det att, framför allt den norska flygbolagskartan ritas om, även om Widerøe ska behålla sin egen profil, sitt varumärke och huvudkontor i Bodö.

- Det här är en milstolpe i norsk flyghistoria. Vi är två norska flygbolag som har levt sida vid sida under många år och tillsammans kan vi flygmarknaden väldigt bra. Vi ska nu tillsammans skapa ett ännu bättre och heltäckande linjenät till alla våra passagerare, konstaterade Norwegians koncernchef Geir Karlsen när nyheten presenterades
Möjligen går det att invända att det finns ytterligare ett norskt flygbolag, SAS. Den norska marknaden har alltid varit en hörnsten i SAS som under vissa år varit ensam herre på täppan på inrikessidan. Ett femtontal år, fram till 2013 var SAS också delägare i det norska regionalbolaget och även åren efter det genom olika samarbetsavtal. Bland annat kunde Widerøe-passagerare tillgodoräkna sig Eurobonuspoäng. Men det har funnits ett missnöje även med det: Om Widerøe och SAS trafikerat samma sträcka, har det inte gett några Eurobonuspoäng, vilket under många år skapat en irritation hos passagerarna. När SAS sedan under pandemin, när båda bolagen kämpade för sin överlevnad, valde att säga upp tre av fem avtal flygbolagen emellan, blev det droppen som gav förhandlingarna med Norwegian ny kraft. 

En av de förändringar som nu sker är att Eurobonus byts ut mot Norwegians Reward-program tillsammans med fast-track, lounger och liknande service. Senast 2024 är det stopp för Eurobonuspoäng på Widerøeflygningar. Men det är en förändring som ledningen för Widerøe räknar med att passagerarna tar med fattning.

Det norska regionala flygbolaget är, vid sidan av att hålla kommunikationerna till en rad små flygplatser igång, även en viktig inmatare av passagerare till de stora, tunga inrikeslinjerna från exempelvis Tromsö, Trondheim och Bergen. Hälften av Widerøes passagerare reser vidare på SAS eller Norwegians inrikeslinjer. Utan tvekan innebär samgåendet att det är en inmatning som nu till stora delar flyttar över från SAS till Norwegian. 

Ytterligare en fördel är det faktum att Norwegian nu får tillgång till de Embraer E190-E2 som ingår i Widerøes flotta. Det ger möjlighet att mixa trafiken på destinationer där B737-800 och B737MAX är för stora maskiner.

SAS har hittills inte kommit med någon annan kommentar än att de nu ska analysera vad samgåendet innebär. 



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Spansk reg i SAS
Skrivet av pf, 2023-07-10 19:35:36
Till Resenären; i fölge Planespotters skal SAS i en periode ha anvendt 3 stk CRJ-1000, inhyrd fra Air Nostrum, i perioden nov 2018 til mar 2019 !

EC-LPN, -MJQ(februar til oktober 2018) og -MLC(mars 2018 til mars 2019).
Anmäl inlägget
Svar till Resenären
Skrivet av Till Resenären, 2023-07-10 13:44:40
Nä, det är nog mest du som är förvirrad, alla normalt begåvade förstår att det gäller SAS koncernen. Du tror väl inte på fullt allvar att Wideröe hade avtal med de olika koncernbolaget (Link, Connect eller SK)? Dessutom har SAS aldrig haft flygplan registrerade i Spanien (eller vill du räkna in Spanair som lades ned för över 10 år sedan?)
Anmäl inlägget
Besparingar
Skrivet av F, 2023-07-10 09:51:56
Borde finnas besparingar bolaget kan göra tänker jag med saker som används på 2 ställen som ekonomi och annat.
Anmäl inlägget
Trevligt LL,
Skrivet av pf, 2023-07-10 07:51:57
at du omtaler Bergen som SAS's störste destinasjon etter OSL. Altså större enn CPH og ARN ! Ja, jeg må jo tro på deg, for du jobber jo på SAS........
Anmäl inlägget
SAS?
Skrivet av Resenären, 2023-07-07 22:19:21
Vänder SAS ryggen. Vilket av alla SAS talar vi om? Det med flygplanen registrerade i Irland och i Spanien? Det börjar bli rörigt nu.
Anmäl inlägget
Magkänsla
Skrivet av Jasså, 2023-07-07 17:16:56
som vanligt med FTs ” analyser”
t.ex. har Wideröe tillräckligt med E190 för att Norwegian kan låna dessa, ytterst tveksamt.
Anmäl inlägget
Kanske bra att kolla sina egna "fakta" också?
Skrivet av Svar till LL, 2023-07-07 15:29:30
Du kanske ska kolla dina egna fakta innan du kastar sten i glashus. Bergen, som är SAS största destination efter OSL använder Aviator som groundhandling. Däremot är merparten Wideröe fortfarande. Och yes, jag jobbar på SAS så jag vet det, men kolla gärna upp det.
Anmäl inlägget
BRA !
Skrivet av Waldemar, 2023-07-07 09:51:44
Vore bra om Norwegian köper BRA för en billig peng !
Anmäl inlägget
"Första analys" !
Skrivet av LL, 2023-07-07 07:36:05
Vi får hoppas att artikelförfattaren läser på lite mer inför sin "andra analys". Widerö Holding har idag SAS som största kund genom att de sköter SAS markservice på alla flygplatser utom OSL. Inte ett ord om detta i "analysen".
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev