Skriv ut  

Ny Airbus A320neo till stora SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 11 september 2023
SAS fortsätter att bygga upp flottan av Airbus A320-maskiner. Nu har en fabriksny A320neo levererats och denna gång till moderbolaget, för första gången på två år.

Moderbolaget SAS eller SAS Connect? De nya A320 som levereras från Airbus i Hamburg har den senaste tiden gått till SAS Connect. Därför var det glada miner på Facebook när SAS Assistant Fleet Chief Pilot Gunnar Hveding och f/o Henrik Borkmann Inte utan stolthet den 1 september flög hem moderbolaget SAS första nyleverans till Europatrafiken sedan april 2021.  

A320Neo, SE-RZX, lyfte från Airbusfabriken i Hamburg Finkenwerder till Arlanda. SE-RZX är döpt till Nora Viking, tidigare använt på en av Scanairs DC-8. Därmed har nu moderbolaget SAS återigen 36 A320Neo, elva A320 ceo med en snittålder på 16,6 år och fyra lika gamla, A319 i trafik. 

Ytterligare fyra A320Neo är på väg in från Airbus, men dessa ska till SAS Connect på irländskt register. SAS Connect har idag 25 A320 neo och fick sin senaste 30 maj i år; Mindor Viking. Även Nora var tidigare öronmärkt för SAS Connect. Men moderbolaget SAS miste ju en A320Neo, Hallbera Viking i våras, sedan man inte kunnat komma överens med det kinesiska leasingbolaget om hyran. Hallbera flyger numera för Sky Angkor i Kambodja. 

I vinter är det tänkt att SAS sista sex Boeing 737-700 ska lämna flottan och främst A320Neo och EMB-195LR tar över. Sedan juni 2022 har SAS äldsta 737, Grimhild Viking, som varit ansenliga 23,6 år i SAS tjänst flugit MedEva med skadade ukrainare från polska gränsen ut över Europa för vård. Norge vill förlänga kontraktet med SAS för medicinska flygningar, så nu kommer sannolikt en A320ceo ur SAS flotta att byggas om för att ta över dessa uppgifter. SAS yngsta 737-700 är Granmar Viking, med bara 13,5 flygande år bakom sig, nu vitmålad med blå motorer. Den är alltså yngre än flera av bolagets A320ceo, A319 och EMB 195LR. De sista 737, däribland LN-TUM som är den sista relikten ur Braathens SAFE-flottan, har egentligen fått en extra nådetid på ett par år längre än tidigare planerat. De flyger för fullt, mycket norsk inrikes, men även Europa och charter på Medelhavet. Framtidsutsikterna att de får nya flygjobb är glåmiga, måhända den yngsta. Samtidigt minskar behovet något i Norge, sedan SAS lämnar över den upphandlade och primärt militära trafiken på Bardufoss till Norwegian som övertar försvarskontraktet. Det är en trafik som ofta gått med 737-700.

Under 2023 har moderbolaget SAS flotta minskat med de fyra sista, av totalt åtta, A321-200 för europatrafik, samt så långt två A350-900 och en yngre A330-300. De två A350 uppgavs vara på väg till Taiwan, men en av dem går nu istället till Malaysia Airlines. Ännu en A350-900 kan vara på väg ut i höst, medan två nya fortsatt finns i orderboken under framflyttning. 



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Wifi
Skrivet av Janne, 2023-09-12 20:58:50
Jag undrar om det kommer att finna wifi på det här flygplanet ( SE-RZX).
Anmäl inlägget
Enhetsflotta
Skrivet av AB, 2023-09-12 13:45:28
SAS Main och Connect behöver slås ihop till en Airbus enhet så personalen kan användas optimalt. Där även 330/350 ligger.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&AirbusExpert, 2023-09-12 09:10:38
Men vilka goda nyheter, Jag verkligen älskar det flygplanet. Härliga lättjobbade galleys´, och generösa utrymmen för kunderna. Här skall bryggas kaffe!
Anmäl inlägget
SAS Link
Skrivet av Pnf, 2023-09-12 01:21:20
När SAS själva återigen ger sig in i det lilla segmentet med EMB är det synd att man gör det genom att dumpa löner och villkor för personalen.
SAS Link har idag betydligt sämre löner än båda underleverantörerna Cityjet [CRJ900] och Xfly som flyger CRJ900 & ATR åt SAS.

SAS "Main" och "Connect" exakt samma kollektivavtal så det finns ingen anledning att sitta med två olika AoCn för samma produkt.
Det skapar enbart komplexitet då man inte kan använda Crew optimalt över A320 flottan.
Anmäl inlägget
Typkontor och kostnader
Skrivet av Mr €, 2023-09-11 13:57:14
Det för med sig stora kostnader att ha ytterligare en liten flotta av avvikande flygplan då den kräver en full administation och piloter för att vara flygvärdiga. Så ett typkontor för A320ceo familjen och ett för A320neo familjen samt en flotta av stora intercontplan tex A330neo borde skapa besparingar.
Anmäl inlägget
@ ?
Skrivet av Wallenbom, 2023-09-11 12:42:30
Rent aktiebolagsmässigt kan man säga att SAS AB äger (eller ägde) alla flygplan i koncernen men de som bokföringsmässigt ligger i Connect och Link hör hemma där. Bokföringsmässigt ligger övriga flygplan i Scandinavian Airlines D-N-S men om ni har missat informationen har SAS AB just nu satt alla tidigare ägda flygplan plus motorer som pant för DIP-lånet till Apollo. Detta gäller även de flygplan som finns i Connect och som är "ägda" av SAS. Allt annat ägs av leasingbolagen.
Anmäl inlägget
Nya flygplan
Skrivet av AA, 2023-09-11 12:18:09
Man undrar om alla nya flyg bara kommer gå till. Connect framöver? Spontant hade man ju velat ha alla till stora SAS så man får WiFi och mer nordisk personal.
Anmäl inlägget
Ägare SAS flygplan?
Skrivet av ?, 2023-09-11 10:12:52
Äger Scandinavian Airlines D-N-S flygplan? Om inte så är det väll ganske irrelevant?

Jag är övertygad om att Wallenbergarna har ägarintresse i SAS flygplansflotta genom knepiga ägarstrukturer och med det kan de styra SAS ekonomi.
Anmäl inlägget
"moderbolaget"?
Skrivet av Wallenbom, 2023-09-11 08:21:33
SAS moderbolag heter SAS AB och inget annat och där finns enligt SAS AB årsredovisningar inga flygplan. Däremot finns det ett konsortium med flygplan som heter Scandinavian Airlines D-N-S som kommer att försvinna genom den förestående rekonstruktionen av SAS AB. Konsortiet bygger på ett gammalt avtal mellan svenska, norska och danska staterna och bygger på helt otidsenliga förutsättningar. Vid årskiftet kommer det nya SAS att presenteras och många kommer att bli besvikna och förvånade.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev