Skriv ut  

West Atlantic tar hem nytt fiskkontrakt

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 januari 2024
Svenskregistrerat och svenskstyrt fraktflyg för en tynande tillvaro. Nu får West Atlantic Sweden ett nytt välbehövligt kontrakt att flyga färsk fisk över Atlanten från Färöarnas 1799 meter långa bana.

Så kom den äntligen efter lång planering. Nya färöiska fraktflygbolaget FarCargo lämnar över till West Atlantic Sweden att flyga fisk från Färöarna till bl a USA. Det blir med en Boeing 757-200BCF registrerad SE-RLE som 17 januari kom från USA till Malmö. Maskinen nästan 23 år och flög till 2021 för American Airlines och har sedan byggts om till frakt i Xiamen. Den kommer ägas av FarCargo, som köpt den från AerSale Inc. West Atlantic hade för några år sedan 40 flygplan, men har på senaste tiden kommit ned till två 737-800BCF. FarCargo jagade länge en lämplig Boeing 757, som ansågs som den enda möjliga flygtypen, eftersom Vagárs banlängd endast är 1799 meter. Färsk fisk, odlat liksom vild, har ett betydligt högre pris som färsk än frusen, det vet man på Island och i Norge. Nu ger sig Färöarna in i konkurrensen.

Svenskregistrerat och svenskstyrt fraktflyg för annars en tynande tillvaro. Amapola har fyra operativa Fokker 50 för frakt, varav två används; en på Oslo-Trondheim och en Malmö-Arlanda, för Zimex. Inga fraktflygplan finns inregistrerade i Norge eller Finland. Ledande i Norden är Maersk Air Cargo med 22 maskiner på danskt register. Även Island är stora på fraktflyg, såväl i Air Atlanta, som Icelandair. Runt Östersjön finns annars många mindre fraktmaskiner, främst Saab 340, Saab 2000F och ATR 72, i Estland, Polen, Lettland och större för ACMI-bruk ägda från Litauen, bl a många A321BCF och A330BCF, 737-800BCF och även 747F. 

Postflyget i Sverige sköts av Zimex Aviation från Schweiz med ATR-72-200 och ATR-42, alla i 30-årsåldern. Norskt postflyg sköts av polska Sprint-Air, som avlöste West Air Sweden 2023.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

cargo flyg är lönsamt
Skrivet av thomas , 2024-01-28 19:25:06
757an är owerpowered så kul komma till användning i detta, SAS har nästan alltid negligerat cargot, märkligt, det finns pengar att göra, behöver heller ingen cabin crew catering ev hotac om teknik etc etc och alltid full load, upp till mtow.
Anmäl inlägget
Airbus BCF?
Skrivet av Thu, 2024-01-25 18:09:57
A321BCF??? A330BCF??? BCF står för Boeing Converted Freighter.
Anmäl inlägget
AOC hyra
Skrivet av Pixlemonkey, 2024-01-25 14:03:03
Far cargo driver detta i egen regi, flygplanet är ägt av Färöarnas rikaste medborgare som är ägare i fisk odlingen. Piloterna är enbart från Färöarna. Så tyvärr för svensk del så är det bara inhyrning i West Atlantics AoC och inget mer.
Anmäl inlägget
FarCargo
Skrivet av Pelle, 2024-01-25 12:30:28
Anar att FarCargos 757 piloter följer med över till West Atlantic och fortsätter denna operation som tidigare.

I övrigt har West Atlantic Sweden ingen bas i Sverige för crew. Endast Köpenhamn för piloter, finns 2 flygplan.
Anmäl inlägget
Allt svenskt flyg tynar bort
Skrivet av Tobias, 2024-01-25 11:29:24
Det är väl inte bara frakten som tynar bort. Allt svenskt flyg är ju på samma väg, utför alltså!
Anmäl inlägget
Vad är svenskt längre
Skrivet av Janne, 2024-01-25 09:05:14
Givetvis har West Atlantic Sweden ytterst utländska ägare; likt BRA, SAS, Norwegian och Novair hade. Men likväl registrerat i Sverige och med rötter här. Amapola är svenskt. Men flyg är globalt ändå. Om detta ger några svenska pilotjobb må andra svara på.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev