Skriv ut  

Nu byggs EUs största flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 mars 2024
Madrid Barajas flygplats ska bli störst och byggs nu ut för 2.4 miljarder euro och det hela ska stå klart redan 2027. Fram till 2031 beräknas passagerarantalet öka till 90 miljoner om året – 30 miljoner fler än idag.

Madrids Barajas-flygplats ska byggas ut och blir då EU:s största flygplats. Detta var Svenska Magasinet på Solkusten först med att berätta. Beslutet togs av den förra regeringen, men den nuvarande (s) regeringen fullföljer det, trots att koalitionspartnern Sumar kallar det ekonomiska och ekologiska dumheter. 
 
De gamla terminalerna 1, 2 och 3 byggs om och T4 och T4S byggs ut, samtidigt med taxibanor och uppställningsplatser. Madrid Barajas blir med utbyggnaden den största flygplatsen i EU och har en viss konkurrens av Lissabon som nav till Latinamerika. Transitpassagerare står för 30 procent av trafiken på Madrid Barajas flygplats och 26 procent är linjer till Latinamerika. Där beräknas TAP Air Portugal växa med nya ägare senast 2025 och ett eventuellt alliansbyte bort från Staralliansen. Spanska flygbolag i kraftig tillväxt är Vueling, Volotea och Binter Canarias. Air Europa tas sannolikt över av IAG och Oneworldalliansen.
 
Samtidigt ligger en utbyggnad av Malagas flygplats i startgroparna, även om beslutsprocessen har flera år kvar. Malaga har idag omkring 21 miljoner resenärer och beräknas komma att växa upp till 30 miljoner.
 
Mitt i all utbyggnad av flyget ges ett politiskt fläskben till de gröna. Det är ett förslag att förbjuda all inrikestrafik i Spanien på sträckor man kan avverka med tåg eller bil på 2,5 timme. Det gäller till synes dock inga linjer till Balearerna eller Kanarieöarna och kommer sannolikt att öka intresset för nya regionala non-stoplinjer, likt det som skett i Frankrike. 
Spanska flygbolag verkar inte särskilt rädda; ett av dem är för övrigt redan storägare i ett snabbtågsbolag. Men nedlagd inrikestrafik brukar bara leda till fler non-stopflyg ut från regionala flygplatser, vilket Frankrike redan visat. Så några utsläpp sparas inte. Säkert väcker en plakatåtgärd som denna dock drömmar även hos svenska miljöpartister. Men tänk efter. Hur många svenska inrikeslinjer skulle drabbas av en kopia på det spanska förslaget i Sverige. Rätt svar är: ingen alls!



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

"Plakatartikel"?
Skrivet av Senan, 2024-03-12 08:10:48
Märklig analys. Vi behöver inte ta efter Spanien då vi är ett litet land och även om vi förbjuder inrikesresor under 4,5 timmar är det bara SDL och GOT med tåglinjer som drabbas. Madrid Barajas är helt i klass med Arlanda dvs en av de absolut sämsta flygplatserna iinom EU. Verkar ha varit samma arkitekt och konsultfirma som varit rådgivare. Drömmarna hos regeringens stödparti om ett färre antal utländska besökare är betydligt värre än Mp:s (eventuella) drömmar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev