I ett memo till personalen har United Airlines informerat att man inte kommer göra några anställningar mellan maj och juni 2024 på grund av förseningar i leveransen av nya Boeing-flygplan. Uniteds memo kommer kort efter att vd:n Scott Kirby uttryckt att United arbetar på en alternativ plan för framtiden som inte involverar de 277 MAX 10 som man har beställt.
"Vi kommer helt enkelt inte att växa så snabbt som vi trodde att vi skulle göra 2024 på grund av fortsatta förseningar hos Boeing," sa flygbolaget till sina piloter.
United Airlines skulle ha tagit emot 43 Boeing 737 MAX 8 och 34 MAX 9 i år, men förväntar sig i stället att få 37 respektive 19 av dem. Det fanns också ett avtal på 80 levererade MAX 10 under 2024, den största modellen i MAX-familjen, men flygplanet har ännu inte certifierats av Federal Aviation Administration och ligger flera år efter schemat.
Boeings 737 MAX-program är satt på paus och begränsas av de amerikanska luftfartsmyndigheterna efter en mängd incidenter. Det är nu klart att flygplanet som var inblandat i Alaska Airlines-olyckan saknade viktiga säkerhetsbultar när den lämnade Boeings fabrik.
Även Delta Air Lines meddelar att de halverar sin anställning av piloter i år efter att ha rekordanställt 2 400 piloter under 2023. Vissa flygbolag som Spirit Airlines har helt slutat anställa piloter för att minska sina kostnader.