Skriv ut  

Flygbolaget BRA:s företagsrekonstruktion är klar

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 mars 2024
Spekulationerna har rullat i Flygtorgets forum, men nu har BRA tagit sig igenom sin rekonstruktion som påbörjades den 19 oktober 2023. Med fokus på inrikesflyg från Bromma, charteruppdrag och ACMI ska BRA ta sig tillbaka till en finansiell stabilitet. Ägarna har skjutit till ett nytt aktiekapital på 114 miljoner kronor.

BRA
BRA Airbus
 
BRA:s rekonstruktionsplan har godkänts av fordringsägarna och domen har vunnit laga kraft. Enligt BRA innebär det att man återgår till normal verksamhet med nya kund- och leverantörsavtal. Utöver det skjuter ägarna till nytt aktiekapital om 114 MSEK.
 
Efter rekonstruktionen kommer BRA att fokusera på flera områden, bland annat inrikesflyg med ett 20-tal flyglinjer med Bromma flygplats som huvudbas. Dessutom ska man utföra chartertrafik på uppdrag av researrangörer som Apollo och Ving från Sverige, Norge, Danmark och Finland ned till södra Europa samt Egypten och Kanarieöarna. Slutligen vill man utföra ACMI-flygningar åt andra flygbolag där BRA nyligen ingick ett avtal med Austrian Airlines om flygningar i och runt Österrike.
 
Planen för flygplansflottan är 21 flygplan varav 14st ATR72-600, fyra A319 och tre A320.
 
– Vi är stolta över att ha flugit resenärer och bidragit till att hålla hela Sverige levande i över 25 år – ambitionen är att fortsätta göra det i minst 25 år till. Nu har BRA mycket goda möjligheter att fortsätta vara flyginfrastrukturen och tillgängligheten i Sverige, samtidigt som vi aktivt driver vårt viktiga hållbarhetsarbete framåt. Jag vill rikta ett varmt tack till alla som stött oss i den här processen, säger Per G. Braathen, ordförande och ägare i BRA.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

?
Skrivet av Re Anställd, 2024-03-15 17:08:08
Lönen via staten.
Inte påverkats ngt?
Anmäl inlägget
Inrikes
Skrivet av Aina, 2024-03-14 01:45:57
BRA Behövs inrikes för att slå ut SAS
Anmäl inlägget
Perfekt
Skrivet av Milan, 2024-03-14 01:41:23
Helt bara BRA hoppas dem tar över allt.
Aldrig upplevt en så fin stämning på ett bolag
Anmäl inlägget
Kollektivavtal
Skrivet av SP, 2024-03-13 14:23:10
Bara krita på Kollektivavtal med SPF inom kort för Braathens. För visst ska piloterna som flyger produktionen med Ving och Apollo resenärerna ha sjyssta arbetsvillkor.

Ser fram emot en snabb lösning!
Anmäl inlägget
CPH-LPI-VBY
Skrivet av Tord, 2024-03-13 10:24:43
Finns planer på att slinga en ATR 6dagar i veckan från och med september 2024. Vilket man tror kommer funka ekonomsikt.
Anmäl inlägget
BRA Sveriges nu viktigaste flygbolag är räddat.
Skrivet av thomas , 2024-03-13 08:12:51
Att BRA är räddat är viktigare än att SAS räddas. Det verkar som bolaget drivs effektivt har ingen över adm. eller överbetald ledning.
Anmäl inlägget
goda nyheter
Skrivet av thomas , 2024-03-13 08:07:54
Bra BRA är själv berörd nu är KLR flyget räddat BMA är väl även räddad.
Ett viktigt främst inrikesbolag är räddat.
Anmäl inlägget
Vad för ändringar har man gjort?
Skrivet av Kenneth, 2024-03-13 07:33:15
Spännande och höra vilka ändringar i affärsmodellen man har gjort? eller är det bära eller brist som gäller?, tror BRA gör ett försök över sommaren med Jet. i September lägger man ner för att bara fortsätta med ATR.
Anmäl inlägget
Ändringar
Skrivet av Anställd , 2024-03-12 23:22:04
Det har gjorts många ändringar i affärsmodellen.
Alla flygplan är up and running. Samt att en till 320 ska komma in i flottan.

Vi anställda har inte påverkats något under denna tid.
Anmäl inlägget
Grattis till alla på BRA!
Skrivet av Pippi, 2024-03-12 19:50:54
Grattis till alla anställda som kan fortsätta sina liv i vanlig ordning.
Anmäl inlägget
Köra på i samma hjulspår?
Skrivet av Pierre, 2024-03-12 17:47:27
Det låter som att BRA kör på med samma ohållbara affärsplan. Eller har jag missat någon förändring de genomfört som får dem att tro att det ska gå bättre nu i vår än vad det gjorde för ett år sedan? Pengar lär väl fortsätta rinna ur verksamheten, särskilt om de går vidare med att hyra in ytterligare jetplan? Jag förstår ingenting.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev