Skriv ut  

Vad kunde SAS gjort annorlunda?

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 mars 2024
SAS missade chanser att tjäna pengar som andra tog; wetlease och frakt har räddat ett flertal bolag. Nu lämnar SAS chapter 11 och ska gå vidare till rekonstruktionen. Att gå direkt från chapter 11 till en svensk rekonstruktion kan tyckas lite tårta på tårta, skriver Jan Ohlsson i en krönika.

En sommar med hög aktivitet, utlovar SAS i en pressrelease med något märkligt innehåll. Förlusten på 1,5 miljard SEK är en framgång, eftersom den är en miljard lägre än tidigare förlust. Samtidigt utlovar man en sommar med “hög aktivitet” och kör i gång med en biljettrea. Snart är chapter 11 slutförd och vi kan ägna oss åt rekonstruktion av SAS AB. Det är klart också en “hög aktivitet”. Fortsatt förlorar dock SAS pengar på varje passagerare, trots att man gynnas av biljettpriser som på sikt kommer gå ned. Måste de gå ned? Nej det måste de inte, men fylls inte flygplanen för att det är för dyrt, så bör man väl bromsa, inte gasa? Det enda glasklart logiska i SAS just nu är faktiskt rubriken “hög aktivitet”. Allt går inte att skylla på pandemin, men inte heller på nuvarande ledning. “Hög aktivitet” stämmer nog på finansavdelningen. Jakten på snabba cash går vidare. 
 
Låt oss ta två exempel från senare tid där SAS missade chanser att tjäna pengar, som andra tog. Finnair, Norse Atlantic, DAT, men också BRA, Air Baltic och Jettime har tjänat pengar på wet-lease. De tre första har sannolikt klarat sig från konkurs just därför. Air Baltic har just nu minst sex flygplan för Swiss i Zürich, BRA har snart två i Austrian och DAT är idag mer av en leasingaktör än ett bolag med eget reguljärflyg. SAS har visst gjort sådant också. Men det var länge sedan och inte helt enkelt i regelverket för chapter 11. 
 
Att flyga frakt under en nylig, men nu guppigare fraktboom. Air Canada och Ethiopian Airlines har medgett att det gav dem en ovärderlig flygande ekonomisk plattform i kristid.
Lufthansa började bygga om egna, äldre flygplan, för Lufthansa Cargo. Allt för att minska förluster och öka intäkterna. Ett tiotal av SAS Boeing 737–800 och åtta Airbus A321 har ändå blivit ombyggda för frakt. Men inte till eller för SAS.
 
Men det är slutresultatet som räknas, eller hur? Där har Anko van der Werff lyckats bra. KLM och danska staten lär i sinom tid tjäna pengar på SAS i en eller annan form. Sverige tappade hela kassakistan i skogen och står utan nationellt flygbolag. Det kommer kosta svensk ekonomi nya miljardförluster i sämre tillgänglighet och attraktivitet i boplatser norr om Jönköping.
 
Under tiden har det Norwegian, som ibland bespottats för sina bekymmer, vänt till vinst på 2,3 miljarder, ska ge sina aktieägare, alltså även gamla aktieägare som köpte aktier till ett högre pris än det nuvarande, en utdelning, troligen runt 0.60 öre. Ingen med nerver av stål gick helt lottlös. Bolaget är skuldfritt och bantat till bekväm storlek och med ytterst förmånliga flygavtal för 60–90 flygplan, allt efter behov. De har nu en mindre vinterkostym och en större storlek sommarkostym i sin garderob.
 
SAS ska just gå en ny runda om lägre leasingkostnader; i en tid när hela världen skriker i megafon efter flygplan. Men de har ändå en del tur. Biljettpriserna är rekordhöga. Norwegian har lägre priser. De kan ändå ta rygg på SAS och skugga sig till större vinst. SAS har också tur med den danska valutans värde och kan känna sig trygga med att vara danskt flaggflygbolag, om än styrt från Amsterdam och Paris. Att SAS nu valt att minska kontorsytan med att kapa den högsta våningen på Frösundavik är väl nästan symboliskt. Ska det sparas så spara i Sverige. Eller om man vill omformulera; det blir billigare att satsa i Danmark och låta svenskarna betala. Så frågan kvarstår, var det dyra chapter 11 verkligen rätt väg, och om svaret blir ja, så är följdfrågan, för vem?
 
För aktieägarna och Sverige är nog svaret nej. För anställda och SAS som varumärke, kanske ja. För danskarna? Hurra, äntligen.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

De burde ha gjort chp11
Skrivet av pf, 2024-03-18 18:11:23
i år 2012,den gangen de var ca 30 min fra konkurs.
Anmäl inlägget
Lurigt med SAS flygplan
Skrivet av 19L, 2024-03-17 07:38:20
Om man skulle lägga Ryanairs och SAS årsredovisningar bredvid varandra och försöka spåra de ekonomiska skillnaderna, vad skulle man se?

Min övertygelse är att flygplanen är den avgörande rollen, ägandet, nyttjandet, avtalen. Jag tror att någon har närt sig på SAS under väldigt lång tid. Alternativt en usel affärside i grunden?
Anmäl inlägget
Skråtänk
Skrivet av Fd SAS, 2024-03-16 10:47:42
För mycket komplexitet i SAS och för mycket SAS special i flottan, angående hard time komponenter så SAS satte ofta snävare tidskrav än tillverkarens krav. Vilket innebär mer frekventa dyra shopbesök. Och sen det danska skråtänket på det. CPH är gemytligt men man jobbar som på 1800 talet där.
Anmäl inlägget
Connect??
Skrivet av Fundersam, 2024-03-15 21:52:24
Jag tror man måste bestämma sig om man ska ha både Connect och SK eller bara satsa på Connect. För ärligt talat så tror jag att det här upplägger kostar mer an vad det smakar. Krångligare med både flygande personal och underhållet på flygplanen med olika regelverk osv.
Anmäl inlägget
SAS och pengarna
Skrivet av Mr €, 2024-03-15 19:06:24
Det krävs mycket kunskap att slinga flyg och besättningar under de olika årstiderna för att konstant visa vinst med de kostnader/avtal man har. Bevisligen var det länge sedan man kunde göra det under alla årstiderna.
Anmäl inlägget
Gamla konsortiet
Skrivet av rob, 2024-03-15 14:40:35
och SAS AB går i graven när rekonstruktionen är slutförd
Blir spännande med nya ägare .
Slut med landskampen som har präglat SAS sedan 1946 och förstört mycket för bolaget
Anmäl inlägget
Glada Nyheter
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2024-03-15 11:44:45
Men så bra att vi snart är på banan igen, Ledningen har gjort allt rätt och på bästa sätt, och som vi tjejer och stewards har kämpat för att gå iland med detta. Nu ser vi ljuset i tunneln och kan snart vara ikapp igen.
Anmäl inlägget
Liselott har rätt
Skrivet av Wallenbom, 2024-03-15 10:08:39
Håller med. Helt klart att de senaste 20 års styrelser i SAS inte haft aktiebolaget SAS som sin främsta prioritet. De danska och norska styrelsemedlemmarna har varit livrädda för att stöta sig med dansk respektive norsk opinion och de svenska ledamoterna har fått en styrelsepost i SAS som ett hedersutnämnande. Ingen inklusive löntagarrepresentater från de tre länderna har värnat om aktiebolaget SAS långsiktiga överlevnad och välmående.
Anmäl inlägget
Skratta hit eller dit?
Skrivet av Liselotte, 2024-03-15 08:02:49
Hur tycker professorn att det har gått med styrelseproffs och dyra VD:ar med löner på 100 miljoner i lön, har de kommit med lösningar bättre än flygtorgets skribenter? Jag menar, vad är det vi ska skratta åt tycker du?
Anmäl inlägget
Eiere - Styret - Ledelsen
Skrivet av Pontus, 2024-03-14 21:33:16
Eierne setter inn styret. Styret ansetter ledelsen. Her har SAS feilet i 20 år nå. På tide å kvitte seg med styret og ledelsen. Helt og holdent. Feilslåtte strategier om og om igjen. Men masse fine slagord og forkortelser...
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Professorn, 2024-03-14 20:21:01
Det är otroligt många här på Flygtorget som har lösningen på SAS problem…vi får verkligen hoppas att ledningen i SAS surfar in på Flygtorget och läser, så dom kan få flygbolaget på fötter igen. Det är här kunskapen och expertisen finns.
Anmäl inlägget
För mycket nostalgi
Skrivet av Wallenbom, 2024-03-14 18:08:26
SAS problem grundar sig i för mycket nostalgi och det att danska staten är livrädd för den sysselsättning som SAS direkt/indirekt skapar i Danmark. Kosta vad det kosta vill. SAS kan pausa sin långlinjetrafik och istället göra vinst på att temporärt hyra ut långdistansplan(ACMI). Långlinjer är komplexa och skapar låga marginaler. Jfr Ryanair som flyger korta sträckor och tjänar stora pengar på tilläggstjänster. En baggageavgift är t.ex. inte 7 gånger högre på en långlinje.
Anmäl inlägget
Ja men varför ?
Skrivet av Acorn, 2024-03-14 16:08:33
@SAS
Delvis sant men du nämner inte eller vet tydligen inte varför det var så.
Chapter 11 gjorde att flera flygplans ägare ställde eller tog tillbaka sina flygplans. De ville inte sänka leaserates eller gå med på nya villkor.
Anmäl inlägget
Hela denna diskussion
Skrivet av Urban, 2024-03-14 13:32:47
kommrer aldrig ta slut och liknar mest
perpetuum mobile (latin "ständigt rörlig")
en evighetsmaskin...



Anmäl inlägget
Avställd
Skrivet av SAS, 2024-03-14 11:29:06
det är tyvärr du Acorn som inte har hela bilden, inhyrning kom samtidigt som SAS inte använde sina egna resurser. Avställda maskiner och avställda piloter.
Anmäl inlägget
Dåligt underbyggt
Skrivet av Acorn, 2024-03-14 10:42:25
Det som här skrivs visar med all tydlighet att den som skrivit detta inte känner till bakgrunden eller underliggande orsaker. Varför tror författaren t.ex att SAS skulle kunna flyga mer frakt och göra ACMI när vi alla vet att SAS flotta inte räckte till. Kommer ni inte ihåg alla Smartlynx inhyrningar???
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev