Skriv ut  

Norge stora på flyg 2024

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 mars 2024
Widerøe och Norwegian laddar inför sommarsäsongen med totalt 136 flygplan och det är tydligt att norrmännen själva ökar sitt flygande. I norr byggs en ny flygplats för att kunna hantera den ökande turismen. Och inte nog med det; för andra året i rad kommer två sydkoreanska flygbolag att flyga till Oslo. 2024 verkar bli ett stort flygår för Norge.

Wideröe har under vintern förstärkt flottan med en begagnad Q-200 och ska hyra in en CRJ-900 till sommaren. Norska Norwegian har 42 Boeing 737 disponibla, varav sex är MAX 8, medan svenska Norwegian har 40 Boeing 737, varav 14 MAX 8- och väntar även leverans av ytterligare fyra MAX-8 i närtid. Det skulle ge totalt 86 flygplan till sommartrafiken. Nio 737 har lämnat flottan senaste dryga året. Av dessa går två 737–800 till litauiskt register och en till TUI, sannolikt i Tyskland. Tre MAX-8 har också lämnat efter kontraktsförhandlingar; en till Icelandair och en till Smart Lynx för AnadoluJet, samt en till SkyLeasing i USA. Återstår fyra 737–800 som är “stored” under leasingägarna, men möjligen kan komma att återtas om fler MAX-plan blir försenade och behov uppstår. Både Norwegian och SAS hoppas slippa ACMI-inhyrningar i sommar. Sammanlagt kan vi konstatera att den kommande sommarens disponibla kort-och medeldistansflotta för Norwegian/Wideröe därmed skulle bli 136 flygmaskiner.
 
Norrmännen håller ställningen som Nordens absolut största turistgrupp på Kanarieöarna. Det var norska flygsajten flysmart24 först att berätta. 371 700 norska turister valde Kanarieöarna, framför allt till Gran Canaria, jämfört med Sveriges 334 265 besök, ungefär lika med danskarna. Det kan låta som en liten skillnad, men det motsvarar 200 fullsatta 737–800 och man ska då även beakta att Sverige har dubbelt så många invånare som Norge och Danmark var för sig. Finland gjorde 248 600 besök.
 
De norska charterflygen gick i många fall regionalt och på lördagar är det nästan kö av dem med kurs LPA på Gran Canaria, varifrån de återvänder vid midnatt, för att vara redo för söndagslunchens storrusning av inrikespendlare mot Oslo. Inblandade flygbolag är främst Norwegian och SAS, samt Sunclass Airlines, Jettime och BRA, men även Wideröe flyger charter.
 
Turismen till Norge ökar stadigt, året om. Filminspelningar och sportprestationer har bidragit till marknadsföringen, den lågt värderade kronan likaså. För andra året i följt får man nu två charterserier i sommar från Sydkorea; både Korean AirLines med Boeing 777–300 och Air Premia med Boeing 787 Dreamliner, två gånger i veckan vardera under juli/augusti. 
 
Norge bygger nu också för första gången på decennier, en ny flygplats. Den kommer till Mo i Rana, norr om Trondheim och närmast den stora glaciären Svartisen, något som väntas locka turister. Med dagens 872 meter bana är den reserverad för regionalflyg, främst Wideröe. Den nya flygplatsen kommer kunna ta Boeing 737/A320. Utrikes non-stop flyg för turister i Norge har nu nått Tromsö, Evenes/Narvik (porten till Lofoten), Bergen och t o m Lakselv med Eurowings; en lämplig flygplats för Nordkapsturister.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Mulig også
Skrivet av pf, 2024-03-20 12:52:27
den lave kursen på NOK (som den svenske) bidrar til höy inngående turisme til Norge. Landet oppfattes ikke lenger som "veldig dyrt" ute. Dette igjen vil eskalere flyprisene i sommersesongen.
Anmäl inlägget
All around
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-03-19 15:02:22
All emedan Sverige och Stockholm är som all-around. Och med det menas med att allt händer runt om Sverige och Stockholm.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev