Ambulanshelikoper
– Främsta fördelen med den nya inflygningstekniken är att vi kan flyga med högre exakthet, även vid ogynnsamma väderförhållanden och i mörker, då vi tidigare varit hänvisade till Ärna flygplats/ Upplands flygflottilj. Tekniken kan liknas vid hur flygplan använder inflygningshjälpmedel för säkra inflygningar och landningar, säger Per Bondegård, chef för Luftburen intensivvård på Akademiska sjukhuset.
Han berättar att ett gediget arbete gjorts inför uppstarten av den nya inflygningstekniken PinS med hög precision (RNP0.3) till helikopterflygplatsen på Akademiska. Det har skett i nära samarbete med Upplands flygflottilj (F16), Arlanda och Akademiskas egna organisation för helikopterflygplatsen. Man har också haft ett gott samarbetet med Västra Götalandsregionens helikopterorganisation som varit pionjärer med PinS i Sverige samt med Region Uppsalas flygoperatör Avincis.
– Tekniken medför en påtaglig kapacitetsökning i och med att patienter kan transporteras direkt till och från Akademiska dygnet runt utan omlastning på en alternativ flygplats. Vi räknar med att PinS-proceduren kommer användas på ett 70-tal transporter per år, säger Per Bondegård.
– Operatören är förberedd och alla våra piloter har genomgått simulatorträning under hösten på Akademiska sjukhusets procedur. I början av mars genomfördes en flygvalidering och nu är de sista underlagen inskickade till Transportstyrelsen. Vi inväntar ett godkännande inom kort för att börja använda tekniken, avrundar Per Bondegård.