Skriv ut  

Super Hercules – ett val större än Sverige

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 mars 2024
Blir C-130J-30 Super Hercules det naturliga valet för Sverige? Vad kommer vägas in när Sverige i framtiden väljer materielet som ska skydda Sverige mot angrepp – Sveriges samverkan i EU, och den strategiska position NATO förväntar sig av Sverige?

Vid sidan om JAS Gripen och Helikopter 16 är det nog Hercules-planen som gjort störst avtryck i det svenska flygvapnet. Men nu är det dags att förnya flottan som köptes in redan 1965 – tidigare än något annat europeiskt land.

Försvarsmaktens samtliga sex TP 84 är stationerade vid Skaraborgs flygflottilj F7 i Såtenäs. Flygplanen används löpande för att understödja Försvarsmaktens dagliga verksamhet men även vid specialoperationer som exempelvis evakueringarna från Kabul och Sudan.

På 1990-talet utvecklades den förbättrade C-130J Super Hercules av Lockheed Martin. Externt är den lik den klassiska Hercules, men J-modellen har nya turbopropmotorer, sexbladiga propellrar, digital flygelektronik och andra nya system.

När nu Sverige tittar på att förnya sin flotta av militära transportflygplan är det mycket som står på spel. Det handlar om en miljardinvestering när de föråldrade transportplanen ska ersättas. 

– Det här är en monumental tid för Sverige, Norden och världen, säger Tony Frese, vice vd för Lockheed Martins Air Mobility. Super Herc är idealiskt lämpad för Sverige som NATO-medlem, särskilt när det gäller global interoperabilitet.

– Taktiska lufttransportresurser är av högsta vikt i dagens operativa miljö, särskilt i norra Europa, tillägger Frese. Alla förseningar i utbyggnaden av ny flotta kan få betydande konsekvenser.

Lockheed Martin har levererat mer än 2 600 C-130 till operatörer i 70 länder, medan C-130J-30 flygs av 26 operatörer i 22 länder. För närvarande driver tolv Nato-medlemmar en C-130 Hercules-flotta och sex Nato-medlemmar driver en Super Hercules-flotta. I det nordiska försvarssamarbetet Nordefco har 75 % av alla Nordefcos flygvapen C-130 och 50 % har en C-130J-30-flotta.

Enligt Tony Frese finns det 60 % gemensamhet mellan C-130H och C-130J vad gäller reservdelar och supportutrustning:

– Den befintliga C-130-flottans system är väl positionerad för att övergå till Super Hercules, vilket minskar eventuella stillestånd som en operatör annars skulle spendera på att etablera en helt ny och kostsam struktur för flottan.  
 
Valet av ett nytt transportflygplan sträcker sig utanför Sveriges gränser och påverkas av internationalla operationer på uppdrag av ett samordnat EU under FN, och nu de insatser som NATO kan komma att förvänta sig av Sverige.




Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A200M
Skrivet av Mr €, 2024-03-22 16:39:59
Sverige är redan med i ett europeiskt samarbete kallat A200M. Dock tar det tid innan leverans på 10-15 år. Sverige kunde kräva SAS på 2st A330 för att kvitta skulder och skicka dem för konvertering till A300MRTT's i Spanien
Anmäl inlägget
Kurtan, det stämmer
Skrivet av SG, 2024-03-22 14:47:59
Vi hade 8 st. I dag är 6 st i aktiv tjänst på F7 Såtenäs tills vi får nya transportflygplan.

Av de två som står på Aeroseum skall en (843) skrotas och 841 kommer att stå utan vingar för utställning på Aeroseum.
Anmäl inlägget
8st
Skrivet av Kurtan, 2024-03-22 14:04:20
Sverige hade väl 8 Hercar, 2 av dessa står utan vingar på Säve.
Anmäl inlägget
Till Mr €
Skrivet av LV, 2024-03-21 16:00:12
Inget NATO land kommer att flyga in, militära plan till ukrainskt territorium. Oavsett flygtyp.
Vilket tydligt har framkommit.

PS The KC-130J is a short-body model with an integrated air-to-air refueling system. DS
Anmäl inlägget
Kapacitet
Skrivet av Norske Bob, 2024-03-21 15:56:36
Hercules är ett stadigt val av flygplan.
Anmäl inlägget
C-130 ersättare
Skrivet av Mr €, 2024-03-21 08:10:50
En nogrann analys av vad för uppdrag de ska utföra i NATO och hur ofta under vilka risker. Ska Sverige själva flyga in material till Ukraina nattetid och landa nära fronten och plocka med skadade hem med hög frekvens lutar det åt A400M som även klarar lufttankning, landa på bättre banor Embraer C-390, mindre kostnad C-130J, minsta kostnad C-295.
Anmäl inlägget
c130
Skrivet av thomas , 2024-03-21 07:55:24
Att försvaret opererat dessa c130 över så lång tid förstår man, de har performat väl, men hur fasen kunde de göra sig av med vertolerna?
Anmäl inlägget
Naturligtvis Super Hercules
Skrivet av SG, 2024-03-20 11:11:14
Det naturliga valet är, efter våra nästan 60 års erfarenhet av C-130, att vi väljer C-130-30 Super Hercules. Att vi nu är med i NATO förstärker det valet där de flesta medlemmar använder det flygplanet.
Anmäl inlägget
Norsk
Skrivet av Tore, 2024-03-20 09:18:50
Eftersom Norge har flygplanet, så borde det underlätta för service och reservdelar, mm.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev