Skriv ut  

Tuffa turer runt Nordica och Xfly

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 mars 2024
Nordica och Xfly ägs av den estniska staten och är koncentrerade på ACMI. De har nu hamnat i blåsväder och framtiden verkar mörk. Det menar Jan Ohlson i en analys.

Tidigare samarbetspartnern till Nordica, tysk-estniska Marabu Airlines, som är ett systerbolag till mäktiga Condor, kräver Nordica på 9.5 miljoner euro och säger sig redan säkrat tillgångar motsvarande detta i aktier, som ska ha beslagtagits av domstol. Nordica, som ägs av estniska staten förnekar detta. Tvisten rör de 4–5 lätt begagnade A320neo som Nordica skulle flyga som ACMI-aktör under Marabus uppbyggnad i fjol. Marabu hävdar att Nordica grovt misskötte trafiken med många inställda eller gravt försenade turer. 
 
Droppen som fick bägaren att rinna över var sannolikt när Nordicas piloter negligerade en varning för motorbrand och flög en fullsatt flygning från Spanien till Tyskland. Eftersom det var en motorbrand blev motorn förstörd och planet tvingades stå still en dryg månad mitt i toppsäsongen. Därefter tog Marabu över flygandet och plan själva, tidigare än tänkt. Det hela blev dyrt för båda aktörerna. Nordicakoncernen sorterar i Estland under Kristen Michal, miljöminister. Han hade redan innan kopplat in Riksrevisionen på Nordica som gjort stora förluster. 
 
Michal gör ingen hemlighet av att estniska staten vill bli av med koncernen, eftersom den gett skattebetalarna förluster, på 1,8 miljoner euro under nio månader 2023,utan att ge esterna några nya förbindelser till Tallinn. Sju spekulanter skulle anmält intresse, enligt Michal, men nu riskerar Marabuaffären försena det hela. Alternativet är nedläggning, men det är inte så troligt. Det finns tillgångar. Endast två av koncernens tre bolag var dock till salu. Det okända Transpordi Varahaldus Oü sitter på de formellt största tillgångarna och var inte till salu. De äger merparten av Nordicas/X-fly åtta CRJ-900. Nordica har två av dessa, men de flygs också av X-fly för SAS. 
 
Hela ledningen i koncernen har bytts ut och enligt Michal har de fått ordning på risker och affärer. Det betydde bland annat att Nordicas sysslolösa A320ceo gick på wet-lease till Bamboo i Vietnam. Bamboo har dock haft sina bankkonton tidvis frysta i Vietnam på grund av stora skatteskulder och ledningsgrupp och flygplan har flitigt bytts ut. Hur den risken värderats är okänt. X-fly har sju CRJ 900 och sex ATR-72-600 på lease, med uppdrag just nu bara för SAS, men förra sommaren även för Air Portugal. Fyra maskiner står för närvarande still. Kontraktet med SAS fortsätter, men som ofta med SAS kontrakt, med måttlig avkastning. Michal säger att Nordica och X-fly kan säljas tillsammans eller separat, eller läggas ned. 
 
Just nu är framtiden för Nordica relativt mörk, medan X-fly säkert har intressenter. I slutet av februari kom Michal med ett nytt bud. 400 000 aktier i hela Nordic Aviation Group, med ett nominellt värde av 10 euro styck, skulle auktioneras ut till högstbjudande. Estniska staten vill därmed bli av med hela gruppen. Det talas också om att litauiska och estniska staten kan vara intresserade av ett ökat aktieinnehav i Air Baltic, som just presenterat sin bästa vinst någonsin. Men både Tallinn och Vilnius vill ha mer trafik och inflytande. Air Baltic avser om några år ha 100 A220-300 och inga planer på förvärv av X-fly eller Nordica. Michal pekar på att eftersom Nordic Aviation Group inte vänder något av sin verksamhet till fördel för estnisk trafik eller kunder, finns det ingen mening för estniska staten att ha en egen flygkoncern. 



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nordica X-fly kvalitet
Skrivet av Mr €, 2024-03-23 15:37:18
Med deras kvalitet och kassa så borde de få somna in och låta Air Baltic växa.
Anmäl inlägget
Ryanair är dyra
Skrivet av Oscar, 2024-03-22 10:08:32
Ryanair är i många fall mycket dyra. Det tillkommer ofta extra kostnader avgifter. Till exempel om du inte checkat in online.

Dessutom ett begränsat utbud av flygningar till/från många orter.
Du får också extrakostnader då du tvingas stanna på en ort flera dagar.

De med erfarenhet av Ryanair klagar inte hos ARN då de vet att det inte lönar sig.

Det är inte alla förunnat att förstå!
Anmäl inlägget
bolag som går bra
Skrivet av thomas , 2024-03-22 08:33:56
Det är priset som styr det visar Ryan och South West pax siffror.
Inget annat har betydelse.
I relation till hur många pax Ryan flyger så är ärendena hos allm rekl nämnd inte så många. Det är petitesser folk klagar på. Ryan håller tidtabell transporterar mellan a till b effektivt och i stora mängder
South West säljer många stolar för 49 59 usd de fyller upp sina flyg, så gör även Ryan, men inte bolag här.
Anmäl inlägget
72
Skrivet av atr, 2024-03-21 22:58:36
2st ATR [ES-ATK & ATL] står parkerade i Toulouse, Frankrike. Målade i TAPs färger. Kontraktet skulle vara långt men bröts av TAP pga låg kvalitet.
Anmäl inlägget
De flesta flygbolag har haft förlust år
Skrivet av Oscar, 2024-03-21 19:29:09
Ryanair hade två förlust tyngda år under pandemin.

De finns också på ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) lista över bolag som i många fall vägrar göra rätt för sig.

Tycker Ni att vi skall flyga bolag som genomgående inte gör rätt för sig!

Anmäl inlägget
Får ni inte mer pengar av Xfly?
Skrivet av Andreas , 2024-03-21 17:53:24
Bara ett år sedan ni skrev en positiv artikel om en flygutbilning för dryga miljonen, som skulle leda till jobb i nämnda flygbolag.
Anmäl inlägget
flygbolag
Skrivet av thomas , 2024-03-21 17:30:05
South West
Ryan air
Anmäl inlägget
NOK
Skrivet av Kagoshima Jönsson, 2024-03-21 15:55:28
Svårt och tufft att driva flygbolag lönsamt. Har det någonsin egentligen gått?
Anmäl inlägget
Massflykt
Skrivet av Personal, 2024-03-21 14:44:42
Många piloter går vidare och lämnar Xfly i förmån för andra arbeten för tillfället. Även flera från Cabin slutar. De har redan svårt att upprätthålla sin produktion åt SAS.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev