ETOPS-certifieringen, extended range twin engine operational performance standard, innebär att flygplanet får flyga på rutter upp till 120 minuter utan att ha en reservflygplats i närheten om de skulle få motorproblem. Med sina utökade möjligheter hoppas Embraer att E2 kommer att locka fler kunder, särskilt i Asien-Stillahavsområdet, där många flygningar sker över vatten. Nu kommer E2-operatörer kunna flyga direktrutter över vatten och andra avlägsna områden, vilket sparar tid och bränsle. ETOPS-certifieringen kan också hjälpa Embraer att komma in på den amerikanska marknaden som än så länge tackat nej till det brasilianska flygplanet.
För att bli ETOPS-certifierad krävs att flygplansflottan kommer upp i ett visst antal flygtimmar. E2:s certifiering kom senare än väntat på grund av covid-pandemin som saktade ner ackumuleringen av nödvändiga flygtimmar.
Arjan Meijer, VD för Embraer Commercial Aviation, säger:
– ETOPS kommer möjliggöra en ökad försäljning av E2, särskilt i Asien-Stillahavsområdet. Flygbolagen kan nu använda mer direkta, snabbare och bränsleeffektiva rutter och kommer att ha tillgång till fler flygplatser. ETOPS-kapaciteten är en ytterligare optimering av E2, redan det mest bränsleeffektiva flygplanet i sitt segment.
E190 E2:s räckvidd är 5278 km, den större E195 E2 har en räckvidd på 4815 km.