Skriv ut  

Trevlig mark- och kabinpersonal är viktigast

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 maj 2024
Amerikansk kundnöjdhetsundersökning avslöjar hemligheten bakom framgångsrika flygbolag. I kampen om passagerarna verkar framgångsreceptet vara löjligt enkelt: vänlig personal som helt enkelt är trevliga mot sina passagerare.

"Flygbolag som investerar i personalutbildning och rekrytering hittar sätt att övervinna de negativa effekterna av trånga gater och flygplan helt enkelt genom att vara trevliga mot sina kunder." Det visar resultatet av en stor kundnöjdhetsundersökning i USA.
 
Statistikföretaget JD Power har precis släppt sin årliga undersökning där de jämför amerikanska flygbolag. Den nordamerikanska flygindustrin är en av de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen med flygbolag som tävlar om passagerarna.  Undersökningen visar att de topprankade flygbolagen urskiljer sig med att helt enkelt ha vänlig personal som är trevliga mot sina passagerare.
 
Studien fann också att flygbolag som gjorde stora investeringar i personalutbildning och försökte förbättra den övergripande flygupplevelsen var de som hade de nöjdaste passagerarna.  
 
– Det finns många aspekter som flygbolagen inte kan kontrollera, men ett område där de kan påverka på djupet är den positiva effekt som flygbolagens personal har på passagerarna och den övergripande flygupplevelsen, säger Michael Taylor, Senior Managing Director på JD Power. Flygbolag som investerar i personalutbildning och rekrytering hittar sätt att övervinna negativa situationer helt enkelt genom att vara trevliga mot sina kunder.
 
De två stora vinnarna i årets amerikanska JD Power-studie var Delta Air Lines och Southwest Airlines, medan Air Canada och Frontier Airlines presterade sämst.
 
Studien, som genomfördes från mars 2023 till mars 2024, baserades på 9 582 passagerare som hade flugit med ett stort nordamerikanskt flygbolag under den föregående månaden. Passagerarna ombads att betygsätta flygbolagen på flygbolagspersonal, digitala verktyg, lätthet att resa, nivå av förtroende, upplevelse ombord och prisvärdhet.
 
Ett intressant resultat var att biljettpriserna inte var den viktigaste faktorn för kundnöjdhet; smidiga resor och förtroende för flygbolaget var viktigare. Detta förtroende visade sig påverkas mest av medias bevakning av flygbolaget, och huruvida det skrivs positivt eller negativt om flygbolaget i nyhetsbevakningen.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Service och Leenden
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2024-05-13 13:16:00
Men vilken härlig undersökning.
Det är så viktigt att vara trevlig, le mot kunderna, vara pigg och alert och en kanna nybryggt i handen. På mina briefingar tar jag alltid upp detta med flickorna och mina stewards, hela, rena & trevliga, och att alltid se till att kuddarna är nypuffade och filtarna redo. Kunderna skall trivas ombord, återköp är det alla kundstyrda företag överlever på.
Anmäl inlägget
Customer service v flight safety.
Skrivet av Erik Johansson, 2024-05-13 11:32:08
Kan även läsas som:
Gatepersonal som ser mellan fingrarna, alltså inte väger eller ber passagerare visa upp stora väskor man inte betalat för.

This has to do with flight safety and not friendly treatment of passengers.
Anmäl inlägget
Handbagage, dagens strul.
Skrivet av Pk, 2024-05-13 11:08:02
"Vänlig personal som helt enkelt är trevliga mot sina passagerare"

Kan även läsas som:
Gatepersonal som ser mellan fingrarna, alltså inte väger eller ber passagerare visa upp stora väskor man inte betalat för.

Dock problematiskt när alla flygbolag har olika regler. Tidigare var det generellt 55x40x20 och 10kg för handbagage. Nu är det rena djungeln med olika regler, extra kostnader och vad som ingår i olika biljetter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev