Trots vissa problem i leveranskedjan som har försenat leveransen av vissa flygplan till kunder, såsom A350, har Airbus haft ett smidigt 2024. April blev därför ännu en framgångsrik månad för Airbus med 61 flygplan levererade till 33 kunder, en mindre än i mars. A320neo-familjen dominerar fortfarande, med betydligt fler leveranser än övriga flygplanstyper. Hittills i år har Airbus levererat 203 flygplan.
I april tog Airbus emot 57 beställningar, varav 51 var A321neo från en okänd kund. British Airways, genom sin ägare IAG, beställde tre A320neo och två A321neo. Japan Airlines beställde ytterligare en Airbus A350 den 26 april. Inga beställningar gjordes på A220, A330neo eller A350F.
Hittills i år har Airbus sålt 222 flygplan, bestående av 147 flygplan i A320neo-familjen, tre A330-900 från Starlux och 72 A350. Intresset är fortfarande svagt för A330-800 och A319neo. Beställare av A350 under 2024 är hittills Delta Air Lines, Ethiopian Airlines, Starlux Airlines, Japan Airlines och Korean Air.
Nu när fler flygbolag försöker byta sina Boeing-ordrar för Airbus, ökar pressen på Airbus att leverera fler flygplan. Analytiker menar att Airbus inte kan öka sin produktionstakt mer, och gapet mellan efterfrågan och tillgång fortsätter att öka. Även gapet mellan Airbus och Boeing ökar, och Airbus kan lugnt fortsätta att titulera sig som världens största flygplanstillverkare, även under 2024.
I sin prognos från 2023 förutsåg Airbus efterfrågan på över 40 000 nya flygplan i slutet av 2042, fördelat på 80 % enkelgång och 20 % dubbelgång. Asien/Stillahavsområdet och Kina representerar huvuddelen av Airbus prognos och täcker nästan hälften av den globala efterfrågan. Under samma period förväntas efterfrågan på fraktflygplan överstiga 2500 enheter.