SAS sista DC 9 i luftvärdigt skick har dykt upp igen efter en nära tolv år lång marktjänst som utställningsflygplan. Det är SAS DC 9–21, SE-DBO Siger Viking, en unik version endast byggd i tio exemplar, alla för SAS. Siger Viking var den sist levererade. Den kallades ofta för DC 9 Sport och blev känd för sina goda egenskaper på korta fält omgivna av berg, till exempel i Norge.
Efter 23 år i SAS har Siger Viking bland annat flugit för Nordic East, Spirit, Value Jet, Allegient och nu till sist Skydive Perris sedan 2003. Där är den världens enda jetmaskin för masshopp med fallskärm. Skydive Perris är världens enda resort byggd för fallskärmshoppare i kaliforniska Perris Valley. Här hoppas det från Twin Otter, Short Skyvan och DC 3.
Siger Viking användes i några år, men sedan hamnade den på static display, i väntan på dyrt underhåll som resorten inte hade råd med. Men till slut, 7 maj 2024, är denna sista DC-9-21 uppe och ordnar ringdans i luften med stora grupper fallskärmshoppare som vill uppleva något unikt. Därmed kan planet också återta sin plats som äldsta SAS plan fortsatt i drift med 55,2 år i luften. Nåja, lite fusk där med de tolv viloåren.
Närmaste rival är en annan DC 9, DC-9-33F Sigtrygg Viking som dock sedan 2022 står still hos Everts Air Cargo i Fairbanks med 54,8 år på nacken. Men Everts Air Cargo är berömda för att vitalisera gamla plan och Sigtrygg Viking är rena ungdomen i det här sammanhanget; dessutom med fler år i luften än Siger Viking. Äldst i kontinuerlig drift i SAS just nu är deras sista Boeing 737–700 Grimhild Viking med 24,4 år hos SAS, nu som ambulansflyg.