Skriv ut  

Resan fortsätter uppåt för Norwegian och Finnair

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 juni 2024
Norwegian och Finnair fortsätter uppåt när de glider in i sommarsäsongen och rapporterar sina siffror för maj månad. Norwegian ökade sina passagerarsiffror med 12 procent till 2,14 miljoner passagerare, och Finnair ökade till 983 500 passagerare; 2,4 procent mer än i maj 2023.

I maj flög Norwegian 2 138 484 passagerare medan Widerøe hade 333 492 passagerare. Totalt hade koncernen 2 472 976 resenärer ombord. Norwegians kapacitet ökade med 19 procent jämfört med maj förra året, medan kabinfaktorn var på 82 procent, ned två procentenheter. 
 
Norwegians sommarprogram har börjat och bolaget hade 84 flygplan i drift i maj. Södra Europa är fortsatt populärt; i maj reste 650 000 flygpassagerare till destinationer i södra Europa. 99,5 procent av flygningarna genomfördes och punktligheten, som mäter andel avgångar inom 15 minuter efter ordinarie tidtabell, var på 86,1 procent, upp 1,2 procentenheter från maj förra året.
 
I maj transporterade Finnair 983 500 passagerare. Det var 2,4 % mer än i maj 2023. Kapaciteten ökade med sex procent i maj, eftersom ytterligare narrowbodies togs i bruk av Finnair efter att kontraktet med British Airways löpte ut i mars 2024. De flesta av dessa har placerats i trafik i Europa, där kapaciteten ökade med 13,6 procent. 
 
Finnair ökade också sitt fraktflyg med 12,7 procent jämfört med föregående år i maj.
 
Finnair upplevde vissa problem med att hålla tidtabellerna, på grund av att en av start- och landningsbanorna på Helsingfors-Vanda stängdes för renoveringsarbete.
 
Finnair har återupptagit sina flygningar till Tartu i Estland; flygningarna stoppades då flygplatsen utsattes för gps-störningar, troligen orsakade av rysk aktivitet i området.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv Magnus
Skrivet av Jonas, 2024-06-09 23:08:08
Norwegians belegg i mai, var 82%. Bedre enn noe annet nordisk airline. «Dårlig planering» ? It makes no sense.
Anmäl inlägget
Pax - jag förstår
Skrivet av Magnus Max, 2024-06-08 08:43:41
Intressant resonemang. Jag förstår att de nordiska flygbolagen går dåligt då det ensidigt verkar vara antalet passagerare som är det viktigaste. Bara att sätta in fler flygplan med låg beläggning och de flesta flygbolagsanställda blir nöjda och imponerade. Tyvärr har man inte lärt sig något av de framgångsrika LCC (Ryanair, Vueling, Easyjet, Wizz) som sakta men säkert tar över. De verkar alla ha framgångsrika affärsmodeller.
Anmäl inlägget
Fler flyger
Skrivet av Pax, 2024-06-08 08:32:02
men nu får du ändå ge dig, det är fler människor som flyger med bolagen, och det är det man rapporterar om. Om du vill skriva en annan rubrik så sätt igång....
Det står inte vad intäkterna var så det har du ingen aning om.
Anmäl inlägget
Nja - Jonas
Skrivet av Magnus Max, 2024-06-07 20:18:41
Att bygga upp för stor kapacitet tyder på dålig planering även om detta bara gäller i maj som du säger. Inget/ingen kräver att ett flygbolag skall flyga med en för stor andel tomma stolar. Beläggningen visar att Norwegian och Finnair får svårt att förbättra resultetet om de inte smtidigt ökar enhetsintäkten - vilket de inte har redovisat klart och tydligt. Jag vänder mig mot felaktiga rubriker och personer som bara selektivt rapporterar positiv data. Detta ger fel signaler.
Anmäl inlägget
Sv Magnus
Skrivet av Jonas, 2024-06-07 18:21:30
Merkelig konklusjon. 12% flere passasjerer, er 12 % flere passasjerer. Kapasiteten er bygget opp for høysesongen Juni-September. Altså reisen fortsetter oppover, fra det beste resultatet Norwegian har hatt, i 2023.
Anmäl inlägget
Fanden?
Skrivet av Magnus Max, 2024-06-07 17:49:01
Nej- realisten vs. "huvudet i sanden"-optimisten.
Anmäl inlägget
Wishful thinking?
Skrivet av @Magnus Max, 2024-06-07 10:38:27
Når Fanden leser bibelen?
Anmäl inlägget
Uppåt?
Skrivet av Magnus Max, 2024-06-07 08:47:21
Båda fygbolagen minskade sin beläggningsgrad dvs de ökade sin kapacitet mer än ökningen i antalet passagerare. För mig är detta "Resan fortsätter nedåt" snarare än uppåt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev