Skriv ut   Kommentera artikeln

Världens längsta ACMI-kontrakt finns i Norden

Flygnyheter, Redaktionen, den 11 juni 2024
Många ondgör sig över wet-leasebolag. Men de ser ut att ha hittat guld och kontrakten är numera ofta på ett år, ibland flera år. Ett av de längsta ACMI-kontrakten är inne på sitt 31:a år och det är ett nordiskt flygbolag som ligger bakom rekordet.

Den som vill vifta bort ACMI-bolag som en sommarfluga kan glömma det. De är här för att stanna. Fenomenet är inte heller helt nytt. I all tysthet håller ett nordiskt flygbolag det som kan vara världens längsta ACMI-kontrakt, isländska Air Atlanta är nämligen inne på sitt 31:a år på wet-lease för Saudi Arabian Airlines, ”Saudia”, både med rent passagerarflyg och frakt. Det kan vara världens längsta ACMI-kontrakt. De är dessutom Nordens enda flygbolag med Boeing 747 i flottan och har just fått in tre “nya” Boeing 747-400BCF från China Airlines. 
 
Under åren har över 100 Boeing 747 funnits i Air Atlantas flotta och de allra flesta har någon gång varit inhyrda och uppmålade för Saudia med många isländska piloter bakom spakarna. Inte bara piloter förresten, många tekniker och även administratörer från Island har kunnat tillbringa ett helt yrkesliv i Saudiarabien på långa utlandskontrakt under Air Atlantas vingars skydd. 
 
Om det är någon som undrar varför Litauen blivit så stora på ACMI, finns det en viss koppling även här. Flera islänningar har jobbat bland annat med att bygga upp det litauiska ACMI-företaget Avion Express. Karriären gick ofta via Loftleidir, men med det glastak som fanns i det bolaget, som dominerades av vissa isländska familjer, fanns en alternativ karriärväg via Air Atlanta. 
 
Med 17 Boeing 747–400 är Air Atlanta idag en av de större, kvarvarande 747-operatörerna. Det senaste tillskottet är tre 747 som från början byggdes för frakt. Två 747 är i passagerarversion 16+449. Men notera att de två 777-300ER som togs in i fjol, ex-Emirates och ex-Royal Flight i Ryssland tar än fler, 14+478. Dessa flyger bara för Saudia, främst under Hajj-säsongen. Dessutom kommer snart två Boeing 777–200 ex-Air New Zealand.
 
Air Atlanta, idag delat i ett isländskt och ett maltesiskt AOC, grundades 1986 av flygkapten Arngrimur Johannsson och hans hustru Tora Gudmundsdottir. Första uppdrag var wetlease London-Barbados med Boeing 707. Kunder blev såväl Lufthansa som Finnair. Man flög Nigeria och för FN samt VIP-turer med Rolling Stones och Iron Maiden. Man slog ihop sig med andra isländska intressen och köpte upp Eimskip; Islands största frakt- och logistikföretag. Man flög en lång rad TriStar, men flest Boeing 747 och Saudia har varit den eviga kunden. 
 
Idag har man spritt riskerna lite mer och flyger även 747 för nya FlyMeta i Hong Kong såväl som Network Aviation och Magma i Storbritannien. Det senare innebär att man flyger tre 747 för ACMI-rivalen Avia Solutions Group, som äger Magma. Ett ACMI-bolag måste vara flexibelt, även mot andra ACMI-bolag.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er, skriv en egen kommentar.

duktiga islänningar
Skrivet av Thomas , 2024-06-11 13:16:39
Detta bolag som funnits länge visar även vilka amatörer som opererat i branschen här med alla konkurser, listan kan göras lång. Alla flygbolag har egentligen behov av att hyra in bolag med lägre operations kostnader, så denna nisch kommer att bestå.Frågan är om inte SAS skulle klara sig bäst som en boknings plattform.
Allt inhyrt..
Anmäl inlägget

Namn/Alias (max 30 tecken)

Rubrik (max 50 tecken) 

Text (max 500 tecken)

Jag godkänner reglerna för kommentarer och insändare  

Bevakning



   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev