Skriv ut  

Ännu en bra sommar för wetlease

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 juni 2024
De återkommande wetlease-kontrakten blir fler och fler. Konkurrensen är benhård och marknaden växer ut över alla kontinenter. Jan Ohlsson ger en översikt inför sommaren.

Det ser ut att bli ännu en god sommar för wetlease-branschen. Danska DAT har haft full beläggning i vinter och flyger nu en A320 för Norwegians Alicantebas i fem månader, med besättning från litauiska dotterbolaget DOT. En A320 och en A321 flygs för British Airways, en A320 för Cyprus Airways, en för Azores Airlines.
 
SAS har än så länge en 737–800 på wet-lease från Jettime, vilka även flyger en del 737-ACMI för Air Greenland. En flitig gäst i Norden i sommar är Cyprus Airways, men då som ACMI för Aegean, på charter till Grekland. Cyprus har wetleasat båda sina A320 till Aegean. Men för att sköta främst egen charter inom Medelhavet har alltså Cyprus Airways, fått wet-leasa danska DAT:s A320. 
 
SAS kommande storägare Air France/KLM anlitar också ACMI. KLM har tvingats ta in åtta Embraer jet, från tyska German Airways och brittiska Eastern Airways, anledningen är pilotbrist. Dessutom assisterar en A321 från spanska Privilege Style KLM. Air France hyr in A319 och A320, främst från tjänstvilliga Amelia, med sina franskregistrerade plan, med bolagets säte i Slovenien. 
 
Nordicas A320 är fortsatt hos Bamboo i Vietnam. X-fly går in på ett tvåmånaderskontrakt för Wideröe från Bergen med en CRJ-900. Svenska BRA har ju två ATR 72–600 hos Austrian Airlines. Air Baltic både wet-leasar in och ut, samtidigt som fortsatt några A220-300 väntar på motordelar. In till Air Baltic kommer rumänska Carpatair med två A319 och det är väl tredje året, så båda parter är nöjda. X-fly vikarierar då och då en CRJ-900 för Air Baltic. Själva kör Air Baltic även åtta A220 för Swiss och i år även fyra A220 för Lufthansa/München så långt. 
 
Turkiska A-jet, Sun Express, Pegasus och Corendon är stora inhyrare av wet-lease för sommaren. Litauiska KlasJet har tecknat ett flerårigt avtal om wet-lease till israeliska El Al, i sommar två 737–800.
 
Avia Solutions Group, ofta omdebatterat på Flygtorget, fortsätter växa globalt, snart med 170 flygplan i tolv flygbolag, sedan Blue Bird Nordic försvann. Nykomling i den gruppen är Ascend Airways på brittiskt AOC med en 737–800, ex-Flyr, för TUI UK och en MAX-8 för Corendon. 
 
Nya är också Avion Express Brasil och det uppköpta Skytrans Airlines i Australien, samt Thai Smart Lynx. Av de fjorton A320 individer från Smart Lynx, som i fjol sommar var inne och flög för SAS, om än bara åtta samtidigt, är tre i sommar hos TUI Belgien, sju kvar i IndiGo och tre hos A-jet, medan en väntar på jobb. God beläggning är det på alla bolagen. Som grupp har de i sommar 21 flygplan för Viva Aerobus i Mexiko och lika många flyger för Eurowings i Europa. 
 
Men en svaghet skymtar. Såväl Avia Solutions Group som GetJet satsade på A330-300, först som freighters och dessutom så pass unga som 10-11 år. Men det har inte gått alls. Av det tiotal man hade är bara en på tillfälliga Hajj-uppdrag, resten har avvecklats. Långdistansplan är inte lätt. ACMI bolag i trubbel är grekiska Ellinair och Air Belgium. 
 
Heston är en snabbväxande, välskött wet-lease aktör med gott rykte i Litauen som har Condor och RAM på kundlistan i sommar. Jump Air är det minsta på ACMI, i det största ACMI landet i världen; Litauen. Med två ATR 72–500 flyger de just nu åt Aurigny Airlines på Guernsey, medan den andra maskinen är på wet-lease hos Air Caribes på Guadeloupe. Aurigny tar också in Saab 340 från RAF Avia i Lettland, medan de kickat ut en egen E195 som varandes för oekonomiskt.
 
Ukrainska SkyUp växer på ACMI, tre 737–800 går på ett år hos Wizzair. Royal Air Maroc wet leasar in tre A320 från Europa. Air Algier har öppnat Alger-Caracas, flugen av polska SkyTaxi med en B 767–300. Detta är bara några exempel. Vi kan också se fler charter-och lågprisbolag ta in wet-lease, som exempel polska Enter från slovakiska Air Explore och Wizz. Privatresandets dominans göder sommartoppar.
 
Hur går då ACMI ekonomiskt? Ruta Kulvinskaite, CEO på GetJet, kunde rapportera rekordvinst 2023. Omsättningen steg 70 procent och nettovinsten blev 324 miljoner SEK. Detta på bara 16 maskiner, varav 2–4 i charter och resten i ACMI. I sommar har GetJet flera flygplan hos Vueling, Air Serbia och sin enda A321 hos Wizz. Med en fullsatt vintersäsong bakom sig är vinsten inte oväntad, ändå hög.
 
Avia Solutions Group tappade å sin sida en drygt miljard SEK i Q1; beläggning var god, men snabb expansion kan ta sitt pris. Men det är också möjligt med drygt 50 företag i gruppen att flytta runt pengar. Gruppen är långt ifrån transparant.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det finnes vel også
Skrivet av pf, 2024-06-24 19:43:06
et tredje "begrep", damp.

Fly med enten cockpit, eller cabin crew leies inn.
Anmäl inlägget
Vått och torrt
Skrivet av Schane, 2024-06-24 14:05:58
IT har liknande konstiga begrepp, software, hardware, men det finns de som menar att wet och dry härstammar från något militärt begrepp.
Anmäl inlägget
Våt och torr?
Skrivet av En Roffe, 2024-06-24 13:41:17
Kan det ha att göra med begreppet "wetware"? Från IT-branschen, betyder "hjärnkraft", till skillnad från "järnkraft".
Anmäl inlägget
Språkförbistring på "hög" nivå
Skrivet av Torrdockan, 2024-06-23 01:04:42
Tack för svar. Men varför heter det "blöt" och "torr" , det har ju inget med sammanhanget att göra?, Rimligare vore om det hette hel eller halv, eller något liknande?
Anmäl inlägget
BT Wetlease
Skrivet av BT, 2024-06-22 15:53:39
Artikeln missa att utöver 8st för LX samt 4st för LH körs ytterliggare 4 för EW i Dusseldorf under sommaren.
Anmäl inlägget
Lease
Skrivet av @Torrdockan, 2024-06-22 11:46:14
Wet Lease innebär att ett flygbolag hyr in eller ut ett luftfartyg med besättning. Luftfartyget opereras inom ramen för det uthyrande flygbolagets drifttillstånd (AOC) och står flygsäkerhetsmässigt under tillsyn av detta flygbolags myndighet.

Dry Lease innebär att ett luftfartyg hyrs in eller ut utan besättning. Luftfartyget opereras av det företag/AOC som inhyraren har. Inhyraren har här det fulla ansvaret för luftfartyget med hänvisning till operation och luftvärdighetsstatus.
Anmäl inlägget
Burde det ha vært nevnt
Skrivet av pf, 2024-06-21 13:58:21
at Finnair har leaset ut to A-330 til Qantas wet. De flyr en rotation SYD-SIN hhv -BKK hvert dögn ?

Finnair er jo et nærliggende selskap.
Anmäl inlägget
Språkfunderaren
Skrivet av Torrdockan, 2024-06-20 22:36:05
Vad menas med "blöt uthyrning"? har sett att det även finns "torr uthyrning".
Anmäl inlägget
Stendött
Skrivet av Hepp, 2024-06-20 19:52:59
Ja för några år sedan så poppade det upp svenska flygbolag som svampar. Nu är det stendött.
Anmäl inlägget
Svenskar har inget alternativ
Skrivet av Gösta, 2024-06-20 11:30:33
Eftersom inte Sverige har någon flagcarrier får vi vara glada för att wetlease finns för att flyga!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev