Skriv ut  

Sverige efter Norge på Continous Descent

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 juni 2024
Färska siffror från Eurocontrol, Europas gemensamma organ för flygtrafikledning, visar att norska flygplatser är bäst i Europa på klimatvänliga landningar och avgångar som sparar utsläpp och minskar buller. Sverige kommer på andra plats, följt av Danmark och Finland.

I maj månad flög nästan 7 av 10 landningar och 9 av 10 avgångar till och från norska flygplatser på det mer klimatvänliga sättet. Detta ger flygbolagen besparingar på bränsleförbrukning, mindre CO2-utsläpp och betydligt mindre flygbuller.
 
Som jämförelse flyger färre än 5 av 10 av landningarna och färre än 8 av 10 avgångar i Sverige på detta sätt. I Centraleuropa är det bara 1 av 10 av landningarna i Tyskland och knappt 2 av 10 av landningarna i Frankrike som flyger oavbrutet från marschhöjd till landning.
 
Det är särskilt två av de större flygbolagen som bidrar till att siffrorna är så bra i Norge, nämligen Norwegian och Widerøe. I maj 2024, var cirka 80 procent av ankomsterna och 95 procent av avgångarna från Norwegian och Widerøe på norska flygplatser mer klimatvänliga ankomster och avgångar.
 
– För oss är det viktigt att jobba med att få så optimala flyg som möjligt, från avgång till ankomst. När våra piloter samarbetar med flygplatserna för att göra avgångar och landningar så effektiva som möjligt gynnas alla. Inte minst räddar vi samhället från klimatutsläpp och buller, säger Henrik Fjeld, verksamhetsdirektör på Norwegian.
 
I maj 2024 genomförde Norwegian och Widerøe 13 763 gröna inflygningar i norskt luftrum.
 
– Därmed är Norwegian och Widerøe med och bidrar till att Avinor är bäst i Europa på mer klimatvänliga landningar och avgångar, säger Pedersen. Avinor är måna om att ha ett modernt luftrum och inflygningsprocedurer som underlättar effektiva landningar, flygbolagen sparar bränsle och CO2-utsläppen minskar.
 
En mer klimatvänlig landning, eller "Continuous Descent Operations", definieras som en oavbruten nedstigning från marschhöjd till landning
 
– Det gör att flyget kan flyga "på tomgång" och nästan glida in på flygplatsen utan att behöva plana ut på höjden längs vägen. Det minskar motoranvändningen, flygbolagen sparar bränsle och kostnader, utsläppen går ner och flygplanen bullrar mindre, säger vice vd Flysikring på Avinor, Jan Gunnar Pedersen.
 
Samma princip gäller för klimatvänliga avgångar, "Continuous Climb Operations" (CCO), som är en oavbruten stigning till marschhöjd.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Marschhöjd
Skrivet av Af, 2024-06-26 22:29:31
Wideröe flyger mellan Kirkenes och Vadsö på 3000 ft. Då är det lätt att få poäng här då man knappast blir avbruten under inflygningen och ingen annan trafik stör.
Är Frankfurt i Tyskland jämförbart?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev