Skriv ut  

Stor efterfrågan på piloter

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 juni 2024
Abu Dhabi-baserade Etihad inleder en stor rekryteringskampanj av piloter. Samtidigt stoppar flera amerikanska flygbolag nyrekrytering på grund av bristen på nya flygplan.

Förenade Arabemiratens flygbolag Etihad Airways har påbörjat den största rekryteringskampanjen av piloter någonsin. Flygbolaget söker både styrmän och kaptener som är redo att bosätta sig i Abu Dhabi. 
 
Rekryteringskampanjen innebär en turné genom Europa under juli månad och målet är att hitta hundratals nya piloter som vill starta ett nytt liv i Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi. Etihad har en blandad flotta av narrowbodies och widebodies som för närvarande består av Airbus A320, A321, A350 och A380, av vilka den senare kommer att vara i drift till åtminstone 2032. I flottan finns också Boeing 777-300ER, 787–9 och 787–10 Dreamliner, med fler flygplan på ingång.
 
Samtidigt stoppar flera amerikanska flygbolag nyrekrytering. American Airlines är det senaste i raden av flygbolag som meddelar att de pausar pilotanställning till åtminstone slutet av året. En anledning är att flygbolagen har haft en rekordstor period av pilotanställning i och med den ökade efterfrågan efter covid. Både Delta och United har kraftigt minskat sina pilotanställningar och Southwest har stoppat nyanställning helt. 
 
Russ Moore som är operativt ansvarig på American Airlines sa i ett uttalande: 
– Faktum är att vi anställde och utbildade fler piloter 2023 än någonsin i vår historia, och vi gjorde det tillräckligt effektivt för att klara oss fram till sommaren 2024.
 
– Förutom de många nyanställningarna under föregående år så är en anledning till anställningsstoppet leveransförseningar för flygplan från Boeing, sa Moore vidare. American Airlines väntar just nu på leveranser av 787–9 Dreamliner och 737 MAX.
 
Förra året anställde American Airlines omkring 2 300 piloter. Värt att notera är att 850 av flygbolagets piloter går i pension årligen under de kommande fem åren.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Håller med ekonomen
Skrivet av SAS pilot, 2024-07-02 14:48:00
Ekonomen har helt rätt. Den sociala tryggheten är lite annorlunda. Mycket kan hända i livet. Blir jag långtidssjukskriven har jag försäkringskassan och en privat sjukförsäkring från arbetsgivaren som ger lite mer pengar.

Skulle inte alls känna mig säker över det på något arabbolag, kanske blir en enkelbiljett hem man får.
Anmäl inlägget
Skandinaviska vilkor
Skrivet av Ekonomen, 2024-07-01 19:11:38
Ska man räkna rätt så måste man också ta med den social tryggheten som man betalar för i Norden. Sjuklön,tjänstepension, föräldraledighet, semesterlön mm. Friskriv sig från alla dessa och lönerna hade varit högre.
Anmäl inlägget
Konstigt Jonnie Football
Skrivet av greg, 2024-07-01 17:52:28
Då är det väl konstigt att Sverige lyckas vara en så stor exportnation "sååå hög" arbetsgivaravgift. Kanske det handlar om att de flygbolag som finns i Sverige, Danmark och Norge inte har hängt med i utvecklingen, är dyra i omkostnader och sakta dör den s.k. sotdöden. Då är det svårt att höja löner.
Anmäl inlägget
Så dåligt betalt I SE
Skrivet av Jonnie Football, 2024-07-01 08:44:24
Håller med! Så dåligt betalt i SE. Men det klart med den sjuka arbetsgivare avgiften på nästan 33% ovanpå bruttolönen på en sådan internationella marknad så kanske det inte är så konstigt samt att ingen startar några nya bolag i SE
Anmäl inlägget
Sverige
Skrivet av Jag heter Sverige, 2024-06-30 15:13:41
Behovet trappas upp med dåliga villkor och sämre betalt i Sverige jämfört med övriga världen.
Anmäl inlägget
EU
Skrivet av Pf, 2024-06-30 15:03:32
Hur ser behovet ut för nya piloter inom Europa och Skandinavien?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev