Bolaget är igång redan nu startar under varumärket Niki med trafik till Kanarieöarna, en trafik som AeroLloyd tidigare skötte. Två flygplan i Airbus A320-familjen är med från starten. Två flygplan av samma typ tillkommer i april. Få första året siktar man på en omsättning på 550 miljoner och man sätter press på Austrian Airlines som fått vara relativt ostörda från konkurrens av lågkostnadsbolag hittills.
Air Berlin flyger med 44 Boeing 737 till 42 destinationer i Europa och Nordafrika. Bolaget flög 9,6 miljoner passagerare under 2003 och utpekas därför som Tysklands näst största flygbolag efter Lufthansa. Air Berlin meddelar att de är lönsamma men redovisar inga ekonomiska resultat. Intäkterna steg med 28% 2003 till 8,5 miljarder och det inkluderar såväl charter- som reguljärflyg och så kallad seat-only till semesterdestinationer. Hälften av passagerarna - 4,8 miljoner - flög reguljärt med Air Berlin. Den genomsnittliga intäkten per enkelresa var 880 SEK, ungefär dubbelt upp mot extrema lågkostnadsbolag som Ryanair.