Skriv ut   Tipsa en vän  

Blue1 blir produktionsbolag till SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 oktober 2012
Finland är SAS fjärde största marknad men flygbolaget har varit relativt osynligt där. Nu ändras det när Blue1 blir officiellt produktionsbolag och i fortsättningen flyger enbart på SK-prefix.

Blue1

SAS helägda dotterbolag Blue1 tar ytterligare ett kliv in i SAS-koncernen. Den första november försvinner KF-prefixet när alla flygningarna omvandlas till SK-prefix. Omdaningen är en del av omstruktureringen inom ramen för 4Excellence och ska framför allt göra SAS mer synliga på den finska marknaden.
- Finland är vår fjärde nordiska hemmamarknad och sedan årsskiftet har vi omstrukturerat vårt linjenät i Finland, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.
         
För Blue1 innebär det att en del administrativa delar av flygbolaget, bland annat marknadsavdelningen, flyttas in i SAS. Till det yttre fortsätter Blue1 som ett eget flygbolag med egna flygplan, logo och besättningar. Men marknadsföring och försäljning i Finland ska i fortsättningen enbart handla om SAS, allt för att stärka positionen på det som är bolagets fjärde nordiska hemmamarknad.

- Vi blir ett renodlat wet-lease production company till SAS, säger Janne Hattula, vd på Blue1, till Flygtorget.
         
Flygningarna fortsätter på de rutter som Blue1 flyger redan idag, till största delen mellan olika destinationer i Finland till Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Att den nio flygplan stora flottan Boeing 717 ska ta över andra linjer för SAS är inte troligt, enligt SAS pressavdelning.

- Nej, flygplanen är väl optimerade för de linjer och destinationer som de trafikerar idag, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS.
         
Integreringen av Blue1 inte är ett steg liknande det som flera av nätverksbolagen i Europa tagit, bland andra Finnair, Lufthansa och Air France och handlar inte om att skapa en lågprisenhet inom SAS. Istället är det en ”kommersiell harmonisering” och en åtgärd för att stärka SAS i Finland.

- Vi blir mer kostnadseffektiva, kan minska dubbla och överlappande organisationer och får ett, enhetligt varumärke i Finland, säger Janne Hattula.
         
Blue1’s Feedertrafiken från ett flertal finska städer in till de tre skandinaviska flygplatserna är också en direkt konkurrens med Finnair. Genom att hoppa över Helsingfors kan passagerare från andra delar av Finland komma snabbare ut på europeiska och interkontinentala linjer via Arlanda eller Kastrup.





Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

MD90
Skrivet av Kalle, 2012-10-22 10:10:40
Mycket behaglig maskin. För udda i SAS, därför passar de bättre i Delta, som har flera av dem. Uttjänt, nej knappast. De har snåla V2500-motorer (samma som A320) och är extremt tysta och komfortabla att flyga med. Slår både A320 och alla 737 i kabinkomfort.
B717 är en "liten MD90" med Rolls Roycemotorer. Det var den sista MDmodellen.
Anmäl inlägget
Bluefinn
Skrivet av Scandinavian, 2012-10-19 19:22:52
Att man flyger på SK / SAS prefix betyder att man använder callsign Scandinavian och ingenting annat. Scandinavian med finsk brytning är ovanligt så det blir nya ljud på frekvenserna runt Arlanda.
Anmäl inlägget
@ 'Airwize'
Skrivet av V2500, 2012-10-19 00:59:40
øhm, nej.
Det er B717 Blue 1 opererer nu.
5 af SK's MD90 var leaset til Blue 1 (og nogle hos Hello i ZRH), men alle 8 stk MD90 fra SAS er senere solgt til Delta airlines, og er i dag operative hos dem.
B717 is a different bird.
Anmäl inlägget
Jaha
Skrivet av Airwize, 2012-10-18 21:58:00
Så det var till Blue 1 SAS "sålde" sina uttjänta MD-90-or.
Anmäl inlägget
Low cost
Skrivet av Dr.Watson, 2012-10-18 21:02:02
Vi ser förmodligen den begynnande kampen mot rödrockarna.
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av !?, 2012-10-18 20:51:20
Du menar plufiin
Anmäl inlägget
Her er noen nye rutenummer,
Skrivet av pf, 2012-10-18 20:18:14
men om det løser spm er en annen sak
http://airlineroute.net/2012/10/18/skkf-nov12/

Anmäl inlägget
Callsign?
Skrivet av nordflygarN, 2012-10-18 16:52:29
Betyder ändringen av prefixet även att Blue 1 kommer att köra på Scandinavian, eller kommer dom ha kvar Bluefin?
Anmäl inlägget
Nu 4 fack?
Skrivet av mamma, 2012-10-18 16:41:10
Kommer Sas att brottas med 4 fack nu?
Anmäl inlägget
Eeeh pf?
Skrivet av DYke, 2012-10-18 16:09:48
Det står ju att man fortsätter på samma linjer som tidigare!!
Anmäl inlägget
ATR Finland
Skrivet av ATR Finland, 2012-10-18 15:29:27
Det enda som ändras är att KF blir SK, tyckte det framstod ganska TYDLIGT i reportaget...
Anmäl inlägget
ARN-TMP
Skrivet av Seneca, 2012-10-18 12:54:00
Antar att Golden Air fortsätter flyga för B1 ARN-Tammerfors med sin Saab 2000. Och hoppas att de utvidgar sortimentet ombord att omfatta en kall bärs:-)
Anmäl inlägget
Golden?
Skrivet av m, 2012-10-18 11:54:31
Kommer Golden Air ha kvar sina två ATR i Helsingfors för Blue1?
Anmäl inlägget
Innenriks Finland
Skrivet av pf, 2012-10-18 11:40:55
betyr dette at man trekker seg ut av finnsk innenriks?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev