Skriv ut  

SAAB satsar på den civila flygmarknaden

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 november 2012
SAAB tecknar avtal med ett indiskt företag och gör en satsning på civil flygplansproduktion. Om det innebär utveckling av ett nytt svenskt civilt flygplan framgår dock inte.

SAAB

I dagarna har SAAB och det indiska ingenjörsbolaget Quest Global Manufactoring startat ett gemensamt riskbolag. Ambitionen är klar: SAAB ska öka produktionskapaciteten på den civila sidan, vara närvarande på den växande indiska marknaden och ytterligare utveckla kontakterna med Boeing och Airbus.
            Det är Aerostructures, en avdelning inom SAAB Aeronautics som nu ska bygga en fabrik i Indien tillsammans med sin nya partner. Dit ska sedan en del olika tillverkningsmoment flyttas från Linköping.
– Men vi kommer inte att dra ner på personal i Linköping, det handlar om att utöka kapaciteten totalt och lägga mindre utvecklingstunga moment i Indien, säger Kjell Johnsson, chef för Aerostructures till tidningen Affärsvärlden.
            Aerostructures har Boeing och Airbus som kunder och tillverkar bland annat lastluckor, vingbalkar och skevroder enligt ett avtal som sträcker sig fram till 2020. Slutmonteringen av de delarna ska dock även fortsättningsvis slutmonteras i Linköping.
            Andra orsaker till satsningen är att Indien är en viktig framtidsmarknad tillsammans med Asien och Afrika. Det är där som merparten av tillväxten i den civila flygmarknaden finns, enligt analytikerna på SAAB.
            Det har med jämna mellanrum spekulerats om SAAB ska återuppväcka tillverkningen av passagerarflygplanen SAAB 2000 eller rent av utveckla ett nytt regionalflygplan. Det finns dock inga uppgifter om satsningen i Indien och ambitionen att vara mer närvarande på den civila flygplansmarknaden också innebär utvecklingen av ett nytt eget flygplan.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv;L-188C
Skrivet av mamma, 2012-12-02 23:25:16
So what? Underhållskostnaderna för turboprops är skyhöga jmft med jets och pax undviker dem också.
Turboprop = Komplicerad propellermekanism + komplicerad transmission + enkel jet motor.
Anmäl inlägget
Fiasko?
Skrivet av L-188C, 2012-12-02 20:17:21
När SAAB:en slogs ut av billiga jets kostade Jet A1 1:80 kr/litern nu kostar den 7 Kr/litern minst!
Anmäl inlägget
Fiasko
Skrivet av maqmma, 2012-12-02 19:18:33
SAAB2000 var ett tillräckligt stort fiasko med endast 50 flygplan tillverkade. Det säger allt.
Anmäl inlägget
Ja
Skrivet av !?, 2012-12-01 23:13:25
Tyvärr gör ryktet gällande att det blir en hottad 2000 med kanske några stolar till. Räcker enligt mig inte borde bygga en med 80 till 100 stolar för att kunna konkurrera med Atr
Anmäl inlägget
SF350
Skrivet av L-188C, 2012-12-01 14:02:58
Här har ingen talat om att man inte ska ha passagerarna i en kabin som inte är trycksatt. Baggagepodden ska inte vara trycksatt. Samma kontruktion som Jetstream 32 har. Det blir en av många optioner som man får välja när man köper kärran.
Anmäl inlägget
F50
Skrivet av L-188C, 2012-12-01 13:55:07
Högvingat och stor tvärsnittsarea gör den långsam. Fyra motorer gör den för dyr. SAAB:en ska tävla med jetkärror med samma payload. (C-130 är svindyr att operera)
Anmäl inlägget
Fokker 50?
Skrivet av SF350, 2012-12-01 13:23:29
Varfor skulle saab ga och gora en fokker 50? Nar dom har gjord bade Saab 340 och 2000 som bada ar battre maskiner! Och flyga utan tryck kabin men en turbo prop maskin hur j***a dumt ar inte det? Du inser att en turbo propp ar en Jet med en propeller kopplad till den via turbiner och vaxel lador!!!
Anmäl inlägget
Vad sägs om en populär tp som redan flyger i SV?
Skrivet av Focker, 2012-11-30 19:58:01
Varför inte göra en Fokker50 som är en av den vanligaste flygplanstypen i Sverige fast med 4 turbopropp motorer och winglets?
Anmäl inlägget
Baggagepod
Skrivet av L-188C, 2012-11-30 18:01:34
Om SAAB använder lite svensk pragmatism och konstruerar en baggagepod under kroppen likt Cessna Caravan. Då kommer turn-around tiden gå med x-pressfart med en rad lastluckor i rad i icke trycksatt kabin! Exportframgången är ett faktum!
Anmäl inlägget
Export
Skrivet av Fackmedlem, 2012-11-30 17:34:24
SAAB exporterar jobb och kunskaper.
Anmäl inlägget
Härligt!
Skrivet av Coz, 2012-11-30 09:28:25
Kul, stort lycka till Saab! Världens bästa regional flygplan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn