Skriv ut  

Sveriges små flygplatser kräver insatser

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 december 2012
Inrikestrafiken och antalet passagerare ökar stadigt på de stora flygplatserna. På landets mindre regionala flygplatser är utvecklingen den omvända vilket innebär en minskning med upp till 60 procent. För att överleva måste de arbeta närmare ihop med turistnäringen i sina regioner.
– Flyger vi inte på en linje så beror det på att den inte är lönsam, menade Hans Ollongren på SAS.

Vilhelmina flygplats
Vilhelmina flygplats

Borlänge, Hagfors, Hemavan, Mora, Sveg. Listan över små regionala flygplatser med ett stort passageraretapp på den svenska inrikestrafiken kan göras lång. I vissa fall är det dramatiska siffror över en längre period. Hagfors har tappat 43 procent av passagerarunderlaget på inrikeslinjerna sedan år 2000, Mora 54 procent och Borlänge 80 procent.
           
I den andra änden av tabellen är siffrorna de omvända och de stora flygplatserna som Luleå, Kiruna och Umeå växer ordentligt på inrikestrafiken: Umeå + 36 procent under åren 2000 – 2012, Kiruna och Luleå 11 procent.

– Då ska vi märka att de största flygplatserna, de med stark tillväxt på inrikestrafik nästan samtliga ägs av Swedavia som bara det senaste året gick med en halv miljard i vinst. Landets övriga 36 små och medelstora flygplatser har det betydligt tuffare och där har ägarna i kommuner och regioner svårt att få ihop marginalerna, säger Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser.
           
Ändå är inte situationen nattsvart för de mindre flygplatserna i landet. Många av dem kan trots allt visa upp ökande passagerarsiffror när inrikes- och utrikestrafiken slås ihop. En tydlig trend är att framför allt chartern ökar från de regionala flygplatserna tillsammans med en del direktlinjer till utlandet, till de stora naven i Köpenhamn och Amsterdam eller direkt till destinationer i medelhavsområdet.
           
Men det är inte i första hand i den utgående flygtrafiken som framtiden ska vinnas, det är de inkommande flygningarna, från Europa och till olika regioner i landet som måste öka. Det var alla överens om när handelsminister Ewa Björling, ett flertal av landets flygplatser, destinationsorganisationer och myndigheter samlades i Stockholm för att diskutera hur flyget och turistnäringen kan ge draghjälp åt varandra.
           
Det finns ibland en övertro på att om det bara finns flyglinjer till en ort så löser sig allting. Men en flyglinje uppstår inte ur tomma intet.
– Flyger vi inte på en linje så beror det på att den inte är lönsam, menade Hans Ollongren på SAS.           
           
Avgörande blir därför att bygga upp ett tätt samarbete mellan flygplatsen, näringslivet och turistnäringen i regionen. Idag finns ett hundratal då kallade destinationsbolag runt om i landet och de har en tuff uppgift framför sig. Sverige räknas som ett bra turistland men åttio procent av turisterna stannar i de större städerna.

– Går vi tillbaka i tiden var det flygbolagen som gjorde reklam för olika destinationer. Idag är det flygplatserna och regionerna som måste stå för den och det är en gemensam utmaning att utveckla det samarbetet, sa Björn Arvidsson, analytiker på Razormind.

– Flygplan och destinationsbolag, de är motorerna för en region som vill leva vidare och ha sin flygplats kvar.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Avies/Nextjet
Skrivet av 777, 2012-12-07 01:32:42
Ja Anders du skriver att dom flesta kloka skulle välja att flyga CPH-Karlstad T/R!
Det blir inte speciellt billigare samma datum som SAS MMX-ARN-OSL T/R 2014 SEK.
Nextjet CPH-KSD T/R 4253 SEK.
Min Mor har svårt att gå och behöver assistans så ta tåget över Bron Malmö-CPH går inte så bra ,dessutom tillkommer tågbiljetten T/R och då är vi snart uppe i samma belopp igen.
Tydligen så är det Nextjets pris som drar upp priset när man flyger ARN-KSD eller CPH-KSD.
Anmäl inlägget
Turister..
Skrivet av Anders, 2012-12-06 18:11:20
Känns lite deprimerande att 100-marknadsföringsbolag sitter runtom i vårt avlånga land och hoppas på besökare utan att ha särskilt mycket att erbjuda. Turister som vill se storslagen natur kryssar i de Norska Fjordarna, ren luft finns i Schweiz & skärgården, bra boende, god mat, folkliv, nöjen och shopping finns i nästan alla storstäder, inte på landet. Lika väl som vi shoppar på stormarknader föredrar vi stora flygplatser och större flygplan när vi ska resa.
Anmäl inlägget
Begriper inte hur flyget handlas upp
Skrivet av flygerendelfrånsödrasverige, 2012-12-06 01:25:33
Jobbar en del vid Hagfors men har aldrig kunnat använda flyget dit från Arlanda eftersom det inte fungerar tidsmässigt med byte från flyget från södra Sverige. Eftersom det inte finns något samarbete med SAS eller Norwegian kan man dessutom stå där med värdelös biljett om flyget blir försenat. Enklast och billigast blir därför att flyga till OSL från CPH och sen ta hyrbil till Hagfors. Total kostnad under 3000Sek. Tydligt inkompetent upphandling av flygförbindelse.
Anmäl inlägget
Avies/nextjet..
Skrivet av Anders, 2012-12-05 18:26:43
Kanske belyser signaturen "777" hela problemet. Alla vill ha flyg från sin ytterdörr till destinationens ytterdörr utan att betala. Istället för att flyga Malmö-Arlanda--Hagfors väljer nog de flesta kloka resenärerna direktlinjen Köpenhamn-Karlstad.
Anmäl inlägget
Avies/Nextjet
Skrivet av 777, 2012-12-05 16:26:23
Det är för dyrt att flyga till Karlstad tex.
Skulle boka min gamla mor från Malmö till Karlstad T/R nu innan jul ,pris 5100 Sek.
Bokade istället Malmö-ARN-Oslo med SAS hela vägen T/R 2014 Sek på samma datum.Då förstår man varför Arlanda -Karlstad flyger med små flyg(lite beläggning).
I sommras skulle vi pröva på Hagfors-Arlanda-Malmö(avies/SAS),inget sammarbete mellan Avies och SAS så lite krångligt .Avies flyger 19pax propeller flyg så det har man inte lust att flyga om vintern.
Anmäl inlägget
Vad trött jag blir!
Skrivet av Trötter, 2012-12-05 15:00:33
Refererar från texten!
– Flyger vi inte på en linje så beror det på att den inte är lönsam, menade Hans Ollongren på SAS.
Slut citat!
Då kan ju SAS lägga ner allt eftersom de inte flyger lönsamt någonstans!

Anmäl inlägget
Lev i tiden!
Skrivet av Anders, 2012-12-05 14:08:47
Tycker personligen att det är helt onaturligt att varje liten håla skall ståta med skattesubventionerad flygplats och flyglinjer. Lägg ned där det inte lönar sig. Största kunden (Försvaret) försvann för många år sedan. Anpassa flygnätet efter efterfrågan.
Anmäl inlägget
Regionalflyget
Skrivet av TG, 2012-12-05 09:58:21
Det är en mycket enkel anledning att regionalflyget i Sverige aldrig kommer att löna sig. Flygplatserna ligger för långt från städerna! Eftersom en taxichaufför i Sverige dessutom tjänar lika bra som en akademiker är det väldigt svårt att locka folk att flyga. Bara resan till flygplatsen blir dyrare än att ta tåget, skulle man välja egen bil till flygplatsen får man betala hutlösa parkeringsavgifter. Alla blundar för denna sanning men tyvärr är det så enkelt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn