Skriv ut  

Fem regionala flygplatser väljer ACR som leverantör

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 april 2013
ACR har vunnit upphandlingen om leverans av flygtrafikledning till fem regionala flygplatser. Den tidigare leverantören LFV har därmed tappat sammanlagt nio torn sedan flygtrafikledningen konkurrensutsattes.

Under våren har fem flygplatser i landet samarbetat om en upphandling av flygtrafiktjänster. De fem, Kalmar Öland Airport, Norrköping Airport, Skellefteå City Airport, Jönköping Airport och Karlstad Airport har tidigare haft LFV som leverantör men har nu bytt till ACR, Aviation Capacity Resources. Svenska ACR har funnits på marknaden sedan 2011 när flygtrafikledning gjordes till en konkurrensutsatt verksamhet och det är andra gången som de nu tar hem en upphandling. Sedan tidigare drivs tornen i Västerås, Trollhättan, Örebro och Växjö.
         
Avtalet löper under fyra år, från 1 januari 2014 till den 31 januari 2018 med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Den samordnade upphandlingen har gett fördelar både i upphandlingsprocessen och i kravspecifikationen, men också kostnadsfördelar för hela den svenska flygbranschen genom det samlade greppet, menar Sten Norinder, flygplatschef i Jönköping.

- Efter utvärdering av de anbud som uppfyllde kraven har konstaterats att ACR erbjuder tjänsten till en betydligt lägre kostnad än flygplatsen hittills haft, men ändå med bibehållen kvalitet, säger han i ett uttalande.
         
Varje flygplats sparar jämfört med idag drygt en miljon kronor per år. Under avtalsperioden spar de fem flygplatserna totalt ca 36 miljoner kronor.

- Flygtrafiktjänst är oftast den enskilt största utgiften för en flygplats. Det gör det här avtalet ytterst betydelsefullt och kan leda till liknande upphandlingar för flera av våra flygplatser, säger Peter Larsson, VD för Svenska Regionala Flygplatser till Flygtorget.

- Det här är den andra upphandlingen som genomförs och båda gångerna har flygplatsernas kostnader sjunkit. Redan nästa år väntar fler upphandlingar.



Kommentera artikeln
Det finns 52 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Pinka revir
Skrivet av Anna, 2013-04-27 12:48:18
Det är faktiskt helt rätt det Dan skriver, kortsiktigt tänkande med för mycket känslor inblandade gör att flygplatscheferna inte ser branschen som en helhet utan som separata öar. Pinka revir brukar det kallas. Typiskt män! Och vinstlotten blir flygledarnas! Dom får väl ändå tyckas ha det tillräckligt bra, nu kommer dom kunna spela ut arbetsgivarna mot varandra :-( och tjäna ännu mer.
Anmäl inlägget
Trulig tonåring
Skrivet av Dan, 2013-04-27 11:30:02
Peter L väljer inte det billigare för att det är bra utan för att han tror att det som var tidigare inte var bra! Det är som en trulig tonåring som ska ha sin vilja igenom bara för att ha rätt, inte för att det är rätt...
Han gör som "Bo" och tar siffror ur sitt sammanhang och hävdar att det är på ett visst sätt. Helt utan förmågan att se till helheten.
Anmäl inlägget
Billigt
Skrivet av Dan, 2013-04-27 11:26:56
Det är ju just det som är problemet! Att de som tar besluten inte förstår hur viktigt det är att stora projekt blir verklighet så att ATC kan utvecklas och möta trafikökningar längre fram. Det påverkar även GJ, MX och TA! VD Peter L förstår inte detta och vill att allt ska vara billigt, sen struntar han i konsekvenserna. Samhällsviktiga funktioner borde inte riskeras på detta viset. Kortsiktigt är det säkert ok men inte långsiktigt. Det kommer Peter L aldrig förstå.
Anmäl inlägget
Billigt
Skrivet av Dan, 2013-04-27 11:25:52
Det är ju just det som är problemet! Att de som tar besluten inte förstår hur viktigt det är att stora projekt blir verklighet så att ATC kan utvecklas och möta trafikökningar längre fram. Det påverkar även GJ, MX och TA! VD Peter L förstår inte detta och vill att allt ska vara billigt, sen struntar han i konsekvenserna. Samhällsviktiga funktioner borde inte riskeras på detta viset. Kortsiktigt är det säkert ok men inte långsiktigt. Det kommer Peter L aldrig förstå.
Anmäl inlägget
Valet är fritt
Skrivet av Nils, 2013-04-26 22:54:47
Förstår inte problemet. Viktigast måste ändå vara valmöjligheten. Vissa köper dyrare bilar och vissa väljer något billigare. Alla bilar säkerhetskrav på sig. Tänk om alla va tvungna att köpa VOLVO, hur roligt och bra vore det?

Samma med flygledning. Låt de flygplatser som vill köpa dyra tjänster få göra det och låt de som inte vill betala SESAR projekt som aldrig kommer sin flygplats till nytta slippa.VALMÖJLIGHETEN måste även fungera inom detta affärsområde!
Anmäl inlägget
Re; Bo
Skrivet av Dan, 2013-04-26 22:36:11
Jo men vad tycker du är alternativet?! Återigen, det är inte flygledare som "drabbas" av avvregleringen utan de delar av LFV som sysslar med utveckling osv. Det är ingenjörer tex som inte längre anses vara nödvändiga. Jag tycker det är hål i huvudet att det bara är billigt som är bra nuförtiden. Det har inget med flygledare att göra det är bara symptomatiskt för branschen. Allt ska vara billigt, kvalitet och utveckling skiter man i. Det får effekt i det långa loppet, var så säker!
Anmäl inlägget
Pension vid 60
Skrivet av Bo, 2013-04-26 21:35:40
Först vill jag betona att jag missunnar ingen en fet tjänstepension vid fyllda 60 de e bara att gratulera. Men det kostar och utsätter företaget för en finansiell risk eftersom dom måste värdesäkras. Problemet med förmånsbestämda pensioner är att AG måste "lyfta" in avsättningen i balansen. Detta drabbar SAS som har liknande pen.lösningar.
Anmäl inlägget
Re; Anders
Skrivet av Dan, 2013-04-26 21:03:49
Vad är det för dumheter att majoriteten av svenska flygledare jobbar vidare efter pension. Några jobbar kvar i mindre torn med lägre belastning, några jobbar i projekt (som inte kommer att fortsätta iom avregleringen) men INGEN jobbar operativt i miljöer med högre belastning. Definitivt inte på våra ATCC!!! Det är betydligt fler gånger som folk slutat jobba innan 60 eftersom att dom känner att dom inte räcker till längre! Sprid inte lögner!
Anmäl inlägget
Inte rätt utveckling
Skrivet av Dan, 2013-04-26 20:57:22
Problemet Bo, är ju att de som tjänar på avregleringen är ju flygledarna! Det blir inte billigare för att det blir sämre avtal för flygledarna utan för att tex LFV avslutar all form av utveckling av ATC. Rätt eller fel, tja det får tiden utvisa. Andra avregleringar har ödelagt samhällsviktiga funktioner totalt! Jag vet att många flygledare tycker det är perfekt att ha fler arbetsgivare att välja på och välja den som erbjuder bäst.
Anmäl inlägget
Re Dan
Skrivet av Bo, 2013-04-26 20:35:08
Har du hört ordet konkurrens, att vinna en upphandling kanske betyder att fler aktörer finns på en tidigare reglerad monopolmarknad Kan bara upplysa dig om att stortinget i Norge nyligen beslutat att ...just det...konkurrensutsätta torntjänsten. När man köper en flygbiljett för låt oss säga 599 kronor står det att ca 299 går till skatter och avgifter. Det säger ju allt!!!
Anmäl inlägget
Bo har rätt till viss del
Skrivet av Anders, 2013-04-26 20:24:15
Alldeles för mycket pengar går till pensionsavsättningar. Samhäller borde ha reagerat för länge sen! Pensionsålder 60 har funnits i Sverige sedan så länge jag kan komma ihåg. Vi går väldigt långt tillbaka i tiden. Ingen tar ansvar för eller har reagerat på att vi människor mår bättre, är friskare och lever längre idag än på 50-talet. Majoriteten av landets flygledare arbetar vidare och då med en stor ekonmisk vinning. Vakna politiker!
Anmäl inlägget
Ingen poäng
Skrivet av Dan, 2013-04-26 20:08:54
Ja, det må vara konkreta siffor men dom säger egentligen ingenting! Vad tycker du alternativet ska vara? Återigen, andra länder statssubventionerar flygledares löner därför går det inte att jämföra. Yrkets natur är av det slag att det i de allra flesta fall inte lämpar sig att jobba längre än till 60 i operativ miljö. Det finns undantag men dom är få. Jag vet egentligen inte vad du vill ha sagt. Du har liksom ingen poäng!
Anmäl inlägget
Bravo BO
Skrivet av Oskar, 2013-04-26 19:33:02
Bra Bo, vi är fler som tycker som du
Anmäl inlägget
Re Dan
Skrivet av Bo, 2013-04-26 19:30:29
Lösrykta fakta...kom igen, de e ju konkreta siffror ur LFV årsredovisning jag relaterar till och det har både ditt fack och f.d. GD skrivit under på. Om du kan tolka en balansräkning kan jag bara upplysa dig om att avsättningen till pensioner uppgår till ca 75% av den totala balansomslutningen (sid 20 LFV årsbokslut). Som skattebetalare och gemensam ägare till LFV får du tåla att vanligt folk har åsikter om din verksamhet.
Anmäl inlägget
Ute och cyklar
Skrivet av Dan, 2013-04-26 19:19:16
Angående pensionsålder, man klarar inte av operativ miljö mycket längre än så. Det är inget konstigt och så är det i alla andra länder fast oftast med ännu lägre pensionsålder.
Bo, du vill så väldigt gärna att det du tror ska vara sant men tyvärr är du helt ute och cyklar.
Anmäl inlägget
Fel slutsats av Bo
Skrivet av Dan, 2013-04-26 19:15:41
Bo, jag förstår att du VILL att det ska vara på ett visst sätt men siffror tagna ur sitt sammanhang är meningslöst. Smågrus?! 16% av den totala skulden! Verkligen...? Smågrus? Sluta! Pensionsskulden har uppkommit pga det sätt som den räknas upp genom räntesänkning. Vid en räntehöjning blir det tvärtom! Regeringen har förstått att detta är fel och nu har man ändrat så att man lättare kan budgetera för justeringar av pensionsskulden. Återigen lösrykta siffror utan ALL fakta säger INGENTING.
Anmäl inlägget
Re Dan
Skrivet av Bo, 2013-04-26 16:55:32
Forsätter att kolla LFV´s årsredovisning. Jo de e riktigt LFV har en "fordran" mot flygbolagen på 648 mille. Pengar som LFV aldrig får igen pga underdebitering, så egentligen skulle prislappen på LFV tjänster vara ännu högre. Dessutom är beloppet smågrus jämfört med LFV´s skuld till sina anställda..4027 mille eller hur var det nu.. jag var ju bara dåligt påläst??
Anmäl inlägget
Effekftiv ATC?
Skrivet av Bo, 2013-04-26 14:30:57
Ta reda på fakta..de e ju precis det jag refererar till... alltså LFV årsredovisning 2012, där står ju allt. "Absurda kostnader för tidig pension" just det.. och grundas på kollektivavtal som AG och era fack FRIVILLIGT kommit överens om. Att kunna gå vid 60 års ålder, med ca 80% av slutlönen kostar på. Flygbolagen genomgår stålbad för att få ekonomin att gå ihop, det är bara en tidsfråga innan verkligheten kommer ikapp ATC.
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av Conrad, 2013-04-26 14:26:23
Vad har boräntorna med saken att göra?! Om du har koll på samtida inflation ska du se att det var rätt ok ändå!
Jag har genom tiderna flygit väldigt billigt med SAS även på den tiden som folk påstår var dyr. Det måste inte vara antingen eller... "Rajjaniseringen" av flyget är osund.
Anmäl inlägget
Finns både för och nackdelar
Skrivet av Katarina, 2013-04-26 13:50:32
Att det finns olika sett och se på händelseutvecklingen de senaste 10 åren är det ingen tvekan om. Ris och ros om vartannat för utvecklingen av flygbranschen och närliggande verksamheter. Vem som kommer att ha rätt kan vi bara spekulera i och tiden får avgöra. Kanske var bättre under början 90-talet när boräntorna låg på ca 15%, och flygbranschens inkl flygbolags verksamheter var statligt kontrollerade. Då fick vi vanliga mest titta på och ingen vanlig Svensson hade råd att flyga.
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av Dalton, 2013-04-25 23:02:23
Peter Larsson har alltid varit en gnällig jäkel som inte ser till helheten utan tror att flygplanen försvinner när dom lämnar startbanan. Det är sådana som honom som förstör och fragmenterar flygtrafikledningen. Billigt kortsiktigt, katastrofalt långsiktigt. Det måste ligga mer bakom hans engagemang än omtanke om flygplatserna...!
Anmäl inlägget
Re: Bo
Skrivet av Dan, 2013-04-25 22:21:37
Du citerar Larsson lite märkligt men kostnaden för ATC är en stor del av flygplatsen. Ja, och?!!! Betyder det att det är dyrare i Sverige...?! Du får nog också fundera en runda till.
Vill förtydliga pensionsdiskussionen, andra länder statssubventionerar den tidiga pensionsålder (i de flesta länder betydligt lägre pensionsålder än i Sverige) och därför har LFV absurda kostnader som inte providers i andra länder har. Ta reda på fakta innan du yttrar dig så säkert om saker och ting!
Anmäl inlägget
Re; Bo
Skrivet av Dan, 2013-04-25 22:16:12
I Sverige är ATC inte statssubventionerat som i många andra länder. Avgifterna är höga för att täcka tidig pensionsålder. Enrouteavgifterna har ALLTID tidigare varit väldigt låga jämfört med övriga Europa. Just nu är kronan väldigt stark och det påverkar avgiften mycket. Samt det lån som LFV gav till flygbolagen för några år sedan som nu betalas tillbaks. Tror jag har täckt upp alla dina funderingar va?! Jag vet att du vill att det ska vara som du TROR men du vet för lite.
Anmäl inlägget
Effektivt ATC ?
Skrivet av Bo, 2013-04-25 15:05:34
Dan, du skriver att ATC i Sverige är den mest kostnadseffektiva i världen..??!! vad grundar du det på? Kan du hänvisa till någon undersökning på området? I artikeln ovan säger ju Peter Larsson, VD för regionflygplatser, att kostnaden för ATS är den största på regionflygplatser! Lägg därtill att Sverige har en av Europas högsta enrouteavgifter (källa:LFV årsredovisning). Dessutom har LFV kostnader för sociala avgifter på ca 100%.. vilket sunt företag har det??
Anmäl inlägget
Rundgång Per
Skrivet av Elin, 2013-04-25 10:16:44
Det blir lite rundgång i Pers resonemang!
Anmäl inlägget
Re: Per
Skrivet av Dan, 2013-04-24 22:29:38
Du skriver många meningar men jag förstår egentligen inte vad du vill säga. Menar du att svensk flygtrafikledning inte är effektiv. Eller vad menar du? Är dom bättre utomlands, för i nästa inlägg skriver du ju att dom också går en tuff tid till mötes... Du får nog fundera en runda till! :D
Anmäl inlägget
Remote Tower
Skrivet av Ö-vik, 2013-04-24 21:43:21
Innan konkurrens på tornen blev ett faktum marknadsförde LFV att bemanningsfria torn (Remote Tower) förväntas sänka flygplatsernas kostnader med ca 25% jämfört med gällande pris. Hur ligger SAAB/LFV till nu med kalkylen då det visat sig att besparingen genom konkurrensen är betydligt högre än 25%? Intressant och bör skapa många funderingar. Många projekt har med åren hamnat i byrålådan. Vem betalar?
Anmäl inlägget
fortsättning
Skrivet av Per, 2013-04-24 21:30:25
Dvs, många statliga leverantörer av flygledartjänster i Europa kommer att gå en jobbig tid till mötes. Styr om skutan innan det är försent är mitt enda tips till ACR, Avinor, LFV, Naviair och NATS m fl. Se bara hur det gått för många stora flygbolag som stod sig starka innan planekonomin i deras industri monterades ner efter 1995. Många i flygbranschen känner sig osårbara och är helt oförberedda på konjunkturnedgångar. Det blir tufft framöver!
Anmäl inlägget
Svar: Effektiv ATC i Sverige
Skrivet av Per, 2013-04-24 21:23:33
Dan, du borde veta som skriver här att oseriösa aktörer (ANSP) inte släpps igenom vid en ansökan om ett SES-certifikat. Kravbilden är alldeles för tuff och krävande. Därför din argument bisarra, tyvärr. Sen är det som på hemmaplan att det är helt avgörande för hushållsekonomin och i ett företag att intäkterna är större än kostnaderna. Annars tyvärr jobbigt ekonomiskt och det håller inte i längden. Eller?
Anmäl inlägget
Otur
Skrivet av Anders, 2013-04-24 20:13:03
Den där Bo verkar ha lite otur när han tänker! :D
Anmäl inlägget
Effektiv ATC i Sverige
Skrivet av Dan, 2013-04-24 20:01:03
Svensk flygtrafikledning är förmodligen bland det mest kostnadseffektiva i världen. Att nu ATC bjuds ut till pressade priser som inte håller i längden blir katastrofal för denna viktiga samhällsviktiga funktion. Det är möjligt att ACR är ett seriöst bolag men som de allra flesta andra branscher som avrelgerats så är priset den ENDA faktorn. Och det kommer att locka oseriösa aktörer. Och de som tror att TS kan avstyra detta borde läsa på vilka styrmedel TS har...
Anmäl inlägget
Konfliktbransch
Skrivet av Dan, 2013-04-24 19:54:18
Uhuuhuu, hur kan du inte förstå att jag raljerade! ALLT handlar om att ALLT ska vara billigare nuförtiden. Men därmed inte sagt att det är rätt! Om priset för ATC var 25% av idag så hade ändå flygplatschefer klagat. Enkelspårigheten i dagens flygbransch är sjuk. FC är lika enkelspåriga som flygbolag. Branschen pressas mot billigt istället för bra... Flygbranschen är osund med ständiga konflikter mellan AG och AT och det beror inte på kostnader utan på bristen av intäkter!!!
Anmäl inlägget
Re:Dan
Skrivet av Bo, 2013-04-24 19:05:58
Om det inte är ett kostnadsproblem varför upphandlar man ATS-tjänster...för det va väl det som artikeln ovan handlade om!!??
Anmäl inlägget
Re:BO
Skrivet av Dan, 2013-04-24 15:33:54
Måste bara; Du skriver "välkommen in i framtiden" ............Hehehe, du har uppenbarligen INGEN koll på just denna del av branschen, ändå ska du moppsa dig! Tragikomiskt! ROT är ett projekt som flygledare har jobbat ganska länge med och ses inte som något hot eller speciellt konstigt. Det är ett nytt arbetsredskap. Vi har fått MÅNGA nya arbetsredskap genom åren. Det som kan bli lite komplicerat är förflyttningen av personal. Det får vi hoppas man löser så smidigt som möjligt.
Anmäl inlägget
Re: BO
Skrivet av Dan, 2013-04-24 15:28:36
Det är väl självklart att det är viktigt vad bolagen vill ha!!! Hur kan man säga något annat?!
Remote tower är helt klart ett alternativ. Men blandtjänst är inte så smart. Det bäddar för misstag.
Remote tower, om det verkligen kommer att fungera skapar nya arbetstillfällen för flygledare. På nya tjänsteställen iofs men ändå. Ännu fler småflygplatser kan få ATC till en rimlig peng.
Återigen, det är inte ett kostnadsproblem inom branschen utan ett intäktsproblem.
Anmäl inlägget
AFIS
Skrivet av Bo, 2013-04-24 15:04:15
Frågan gäller inte vad flygbolagen kräver utan på lång sikt få ned prislappen för ett visst tjänsteutbud. AFIS är definitivt ett alternativ. Man kan ju ha mixat tjänsteutbud, vissa tider TWR och övriga tider AFIS..va e de för fel med det?? Snart blir det dessutom "clear to land" från någon som sitter bakom ett par dataskärmar någonstans i Svedala. Välkommen in i framtiden.
Anmäl inlägget
Re; Kalle o Bo
Skrivet av Bolle, 2013-04-23 22:43:32
Det är flygbolagen som kräver detta oavsett komplexitet med undantag av några taxibolag. Det får ni bara ta och fatta!
Anmäl inlägget
AFIS
Skrivet av Bo, 2013-04-23 21:47:18
AFIS är en smidig/billig form för utövande av ATS. Den passar alldeles utmärkt på flygplatser under tider då det råder låg efterfrågan på ATS-tjänst. Hoppas att ACR eller någon annan tar in konceptet i sitt utbud, för att öka konkurrensen ytterligare.
Anmäl inlägget
TS
Skrivet av Kalle, 2013-04-23 20:21:20
Det är Transportstyrelsen som bestämmer huruvida det ska vara kontrollerat eller inte.

Luftfartslagen:
11 § Vid flygplatser ska det finnas kontrollerat luftrum.
För flygplatser där trafiken är av mindre komplexitet eller omfattning, får Transportstyrelsen meddela föreskrifter om eller i ett enskilt fall besluta om undantag från kravet på kontrollerat luftrum och ange de krav som ska gälla för flygningen där.
Anmäl inlägget
Re; Zero
Skrivet av Bengo, 2013-04-23 20:03:48
ALLT blir bättre med Rajjan! :D Ta av dig foliehatten för fasiken!
Anmäl inlägget
Nya tider
Skrivet av zero, 2013-04-23 19:48:23
Lägg ned SAS och LFV, välkommen till nya tider, gräv ner sosse Sverige!
Anmäl inlägget
Re; BO
Skrivet av Dan, 2013-04-23 17:30:46
Jo, så är det. Det får du bara acceptera.
Anmäl inlägget
re Bo
Skrivet av sonja, 2013-04-23 17:01:46
Hörru Bo !

Det finns faktiskt flygbolag som har i bestämmelser att det skall vara kontrollerad flygning.
finns det något som faktiskt påverkar ett flygbolag mer än nåt annat så är det negativ publicitet i tidningar att man varit nära ett haveri, eller än värre att man faktiskt är med om ett haveri, då är det i de flesta fall god natt och konkurs!
Anmäl inlägget
AFIS eller ej
Skrivet av Bo, 2013-04-23 16:13:27
Tror inte det är flygbolagen i sig som ställer krav på ett visst ATS-tjänsteutbud, dom vill ju bara tjäna pengar. Har däremot full förståelse om piloterna på olika flygbolag fungerar som kravställare. Men som sagt i slutändan finns alltid en prislapp för ett visst tjänsteutbud.
Anmäl inlägget
Dream om
Skrivet av L, 2013-04-23 15:43:05
36 miljoner billigare men ändå lika bra. Dream on & lika bra för vem? Det enda de vet är det kommande priset men de vet ingeting om den kommande kvalitetsnivån. Det vet ännu mindre om kommande kvalitetsutveckling vad gäller utrustning & arbetsmetoder något som LFV var en garant för. Sedan kommer säkert personalen att få veta hur en firma kan lägga ett bud som innebär en besparing på 36mille jämfört med tidigare utförare.
Anmäl inlägget
Re; BO
Skrivet av Dan, 2013-04-23 14:44:12
Jo, så är det kanske men det är ju flygbolagen som ställer krav på att det ska vara kontrollerat.
Anmäl inlägget
AFIS-tjänst
Skrivet av BO, 2013-04-23 06:00:35
Med AFIS-tjänst hade prislappen blivit ännu billigare.
Anmäl inlägget
Förstatliga!
Skrivet av Oo, 2013-04-22 21:34:32
Staten ska sköta allt, inga privata aktörer borde få finnas. Det var bättre förr.
Anmäl inlägget
Vad händer med ÖKC
Skrivet av BK, 2013-04-22 21:24:04
Vad händer med Östgöta terminalkontroll? Nedläggning kanske... Blir knepigt med dubbelbehörigheter om inte annat...
Anmäl inlägget
vakna ACR!
Skrivet av Nils, 2013-04-22 20:24:13
Västerås eller ej ACR måste inse att de kan bli HUR stora som helst OM de fattar att personalen är deras viktigaste tillgång!
Anmäl inlägget
ACR
Skrivet av Tman, 2013-04-22 15:22:32
Kommer inte att bli så dennagång pga att det inte finns plats för så många "övertaliga" FL i LFV.

Tror att VST är att betrakta som en engångsföreteelse.
Anmäl inlägget
Kostnader och intäkter
Skrivet av Sven, 2013-04-22 15:12:15
I VST gick det inte alls så bra eftersom de anställda där tackade nej till att byta arbetsgivare. Flygplatsen förlorade då en hel del pengar under tiden som omskolning av ny personal skedde med annan öppethållning och tillstånd mm på orten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev