Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nu behåller vi Bromma flygplats, äntligen!

Tråden startades av Carl

https://www.svt.se/nyheter/kd-m-och-l-sager-nej-till-stangning-av-bromma

Publicerad den 2021-04-29 21:32
Skriv ett svar
Antal svar: 1234

svar

Håkan
2025-06-13 17:10

@Sv 737. Linkan, nu är det inte restiden in till city som är Brommas fördel, det är att du kan sitta i en taxi/på tvärbanan 5 minuter efter landning, vilket du inte gör på Arlanda. Oaktat Arlanda Express så kommer Brommaresenären i de allra flesta fallen vara inne i city snabbare. Jag reser också frekvent från Arlanda och tycker det att funkar bra, men du jämför äpplen och päron.

Sv 737
2025-06-13 11:33

Är du en sällan resenär?
Det du skriver pekar på att så är fallet.
 
Bromma har endast flygningar till ett fåtal platser. Är således inte mycket för oss frekventa resenärer.
 
Dessutom är Bromma idag mitt inne i ett bostadsområde. D.v.s en riskfaktor för närboende.
Jmfr. med vad som hände med det indiska flygplanet.
 
Som frekvent resenär har jag inga problem på Arlanda. Jag blir snabbt och effektivt behandlad. Behöver inte spendera någon lång tid i kö.
Arlandaexpress ger en mycket god service. 18 minuter centralen Arlanda. Det tar längre tid till Bromma,

 

Carl
2025-06-13 10:07

Det är ju väldigt mycket smidigare att sig till Arlanda än Bromma, 18 min med tåg från city till Arlanda.

zeta
2025-06-13 09:36

sv 737. Om du med “miljöpartister” menar alla lönsamma svenska företag, välskötta kommuner, regioner och statliga myndigheter har du en poäng. Tyvärr för gamla bakåtsträvare och flygnostalgiker är det så numera att knappast några av de ovan nämnda tillåter endagarsresor för möten eller evenemang. Har du hört talas om internet och webmöten?

Hakaol
2025-06-13 07:41

@737 Behövs 2 flygplatser i Stockholmstrakten tveksamt se istället till att göra Arlanda mer tillgänglig istället. Själklart är det så att man inte kan ha en Flygplats för ett fåtal linjer och givetvis om man ska vidare alla ska väl inte in till City. Är själv inte miljöpartist men däremot har jag lite drygt 40 år i flygbranschen (civil flygtekniker) och minns till exempel 80-talet när Swedair var stort (fanns på Bromma) Skyways och även Golden Air idag finns inget av det längre kvar kanske beroende på att utvecklingen av behovet av resor har minskat drastiskt när man ofta kan undvika att resa och sköta det via datorn.

BMA?!
2025-06-12 21:19

Oslo, Köpenhamn, Helsingfors och många betydligt större städer klarar sig på en flygplats…då borde även Stockholm klara sig med en flygplats.

737
2025-06-12 18:28

Bromma är en del av vår infrastruktur. Behövs det två stockholmsflygplatser? JA. Arlanda är allt för tidskrävande om man bara ska besöka City över en dag. Det är helt orimligt lång tid det tar från ankomst till att man kommer ut i ankomsthallen.

Bromma behövs. Verkar vara en hel del miljöpartister som infiltrerar detta flygforum. Hur kan det tillåtas?

Sv Mickem
2025-06-12 07:19

Du är uppe i det blå med all dina spekulationer!
 
Bromma är en stor kostnad för Swedavia och vi som flyger mycket.
 
Att fortsätta ha två flygplatser i Stockholm med mindre än 4 mil mellan är inte rationellt.
 
Det är också en stor kostnad för invånarna i Stockholm stad.
De får endast 1 kr i arrende för marken.
 
Frekvent resenär

Mickem
2025-06-11 18:46

Arlandaflytten kostar också för Swedavia i minskade intäkter. Siffror jan-apr 2025 jämfört med 2024 på de destinationer som flyttade från Bromma.
– minskat antal passagerare 15,5% eller 134 000
– minskade passagerarintäkter p.g.a tappet 12 000 000
– minskade passageraravgifter p.g.a lägre avgift på Arlanda än på Bromma 19 000 000
– förmodat intäktstapp för parkering p.g.a. Högre antal parkerande och högre avgift på Bromma
10 000 000. Obs, bara uppskattat då de siffrorna inte redovisas av Swedavia.

Summa – 41 000 000 årets första fyra månader. Ingen hänsyn taget till intäktstapp på övriga intäkter, t.ex. hyror, försäljning till passagerare etc.

Vilka kostnader som har minskat går inte att få fram då Swedavia inte redovisar enskilda flygplatsers resultat, bara på koncernnivå.

Sv 737
2025-06-08 19:55

Men vi behöver inte två flygplatser på ett avstånd mindre än 4 mil!
 
Två flygplatser med linjetrafik så nära ger enbart sämre flygförbindelser i ett så litet storstads område.
 
Det finns större behov av bostäder i Stockholms stad!

737
2025-06-08 15:09

Bromma behöver inte gå med vinst, det är en del av den samhällsviktiga infrastrukturen. Om vi ska stänga ner allt som inte går med vinst skulle det innebära att man stänger ner alla småflygplatser i Sverige och 70% av alla tågstationer i Sverige.

Pnf
2025-06-08 09:08

Tror och hoppas att det finns en plats på marknaden för Bromma och en del inrikesflygningar. Det är mycket smidigare än Arlanda om man ska till/från Stockholm.
Dock osäker om Saab340 är rätt produkt.
Skulle gärna se S2000 göra comeback på några linjer som är lite längre. Tex Ängelholm/Malmö.

Det andra alternativet är ATR. Kanske räcker med några bättre begagnade istället för att som BRA köpa helt nya och sitta med höga enhets och leasingkostnader och därmed få svårt att få ekonomi i projektet. Det behövs nog en enhetsflotta och samarbete mellan de olika projekten.
Hoppas inte Väsfflyg tar sig vatten över huvudet.

LNA 330
2025-06-07 15:55
Henrik
2025-05-13 06:06

Vi får se hur Västflygs Gotlands satsning håller. Nu kontrar SAS.

Att flyga till Visby från Arlanda kostar runt en tusenlapp, men om du ska ta dig till Arlanda också så blir det lite dyrare. Nu inleder SAS ett samarbete med Arlanda Express där den biljetten helt enkelt ingår i priset.
När man flyger från Arlanda till Visby eller tvärtom så får man från och med nu en Arlanda Express-biljett direkt i SAS-appen. Så när man går på tåget visar man bara den och kommer snabbt fram.

B
2025-05-12 13:26

Som det är nu får passagerarna på Arlanda betala för att hålla Bromma igång.
Avgifterna för Västflygs S340 i vinter har knappast ens täckt uppvärmningen av terminalen.

Stockholmare
2025-05-12 11:51

Om inte annat så är flygplatsen med 1kr/år i arrende en brakförlust för Stockholms Stad!

@Till B
2025-05-12 11:24

Skojjar du? Bromma går med brakförlust. Man har fortfarande 40 anställda som kostar lön varje månad. De senaste året har man byggt om terminal, banljus, reservkraft, bullerisolerat mängder med villor runtomkring. Detta har kostat miljardbelopp. Dessa investeringar skulle finansieras med intäkter från ökad flygtrafik, nu finns det knappt någon sådan kvar. Inte särskilt svårt att räkna på

@Ekonomen & B
2025-05-12 11:07

Kom gärna med siffror på vad det kostar.
Argument “Bromma är jättedyrt och måste därför läggas ner” är rätt svagt och dåligt.
Nu är det snart 3 aktiva linjer på Bromma.

Vad är dyrt?
Hur gör alla små flygplatser i Sverige som bara har ett par avgångar per dag? Det är väl samma sak där. Ska de också avvecklas?

Ekonomen
2025-05-12 09:56

Bromma kostar mycket att hålla igång!
 
Swedavia är betydligt mer trovärdiga än en anonym här på forumet.
Swedavia som betalar alla kostnader vet vad det kostar.
Det finns många och större kostnader än personal.
 
Om du bor i en hyresrätt tillsammans med tre personer och två flyttar så har du kvar en stor kostnad.
Även om det åtgår mindre toalett papper o.s.v
 
Tänk om tänk rätt!

Till B
2025-05-12 09:47

Minimumbemanningen betalas i nuläget inte av Swedavia. De ljuger inte men säger inte den del av sanningen som skulle få deras resonemang att falla.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500