Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Passagerare Kjosfasta 3 dagar!

Tråden startades av pf

Kul att norsk media använder ordet kjosfast, så omfattande är Norwegians förseningar att det fått ett eget ord!

http://www.dagbladet.no/2015/11/10/nyheter/utenriks/innenriks/norwegian/forsinkelser/41885131/

Publicerad den 2015-11-13 11:05
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

Inge F. Vidare
2016-04-08 17:42

Verkar som dom flesta som flyger med Norwegian, är folk som är vana att flyga med Ryanair. Därför förväntar dom sig inte mycket när det gäller service, och får det inte heller.

Inkan
2016-04-08 10:54

Många klagar på Norweigan men dom flyger ändå nästan med fulla
flygplan.Passagerar antalet har ökat med 24% i Mars.

Hubbe
2016-04-07 22:58

Blir dom kvar för länge i Dubai går väl deras visum ut?!
Tvingas tigga?!
Man får ju inte jobba på turist visa?!

Gösta
2016-04-07 21:39

Så DY har inte råd med tältsängar längre ala 787 teknikstoppen förr?
Verkar som att företagets ekonomi pekar nedåt……

DYngan
2016-04-07 18:46

Dom kommer hem vilken dag som helst… Senast tisdag…

Tobbe
2016-04-07 10:26

Förresten har passagerarna från Dubai kommit hem , skulle kommit hem i måndags men norwegian ? Är det nån som vet

Darth Vader
2016-04-06 14:35

@pf, om man bokar biljett med girig gubbens bolag, Norwegian, då får man kalkylera med ett par nätter på olika flygplatser och den upplevelsen kostar inte ens extra!

pf
2016-04-06 10:09

Vad gör det om man får sova på flygplatsen i 2 nätter…

http://www.dn.se/nyheter/sverige/norwegians-dubairesenarer-landar-efter-tva-dygns-forsening/

Steff
2016-03-17 16:40

och så sitter Norwegian och undrar varför de inte kan locka till sig fler Affärsresenärer . . . .

@pf
2015-12-04 22:03

Men det var fullt hus som vanligt…

pf
2015-12-04 16:07

13h sena idag från Köpenhamn till Puerto Rico. Paxen fick en heldag i Köpenhamn! Alltid spännande att resa med Norweigan.

Ivar
2015-11-23 13:15

@Ivar. Ser ingen koppling till upphandling av flygtjänster och Åsa Romson. Fick hon bestämma skulle väl inga flygtjänster upphandlas överhuvud tagit.

@Ivar
2015-11-23 11:58

Vi har Åsa Romson i sittande regering. De borde svara på din fråga…

Ivar
2015-11-23 11:49

Det är också mycket underligt att Svenska staten tecknar avtal med ett bolag som kränker passagerarna. Norwegian följer heller inte normala regler och lagar. Detta borde innebära att de skulle diskvalificeras vid upphandlingar.

Vi vill väl inte att våra skattepengar skall betalas till de som inte följer lagar och förordningar?

Sven-Erik
2015-11-23 09:53

Det var bra och korrekt skrivet @myhell.

Man kan också tillägga att Norwegian inte betalar ut kompensation enligt EU261 och inte heller följer ARNs eller transportklagenämndens rekommendationer. Dras ärendena till rättegång så skyndar man sig till förlikting i de enskilda fallen. På det viset blir det ingen prejudicerande dom som gäller alla passagerare på den försenade flighten, utan bara ett fåtal passagerare får ersättning.

Det ligger 400 ärenden hos Attunda tingsrätt, men det är tusentals passagerare som drabbats av Dreamlinerförseningarna. Det handlar om hundratals miljoner i ersättning, så man kan lätt förstå att Norwegian inte vill betala. Tekniska fel är inte oförutsedda händelser, vilket Norwegian hävdar.

Norwegian har också bötfällts för att inte upplysa passagerarna om deras rättigheter.

myhell
2015-11-23 00:49

@pierre och övriga. Jag är INTE DY-anställd. Jobbar alltså för en Ground Handler som “handlar” bl a(!) DY och jag försvarar INTE DY. Jag uppfattade dock ett faktafel hos den annars så korrekte Holmgren (jag kanske inte håller med om allt men Du har sällan faktafel och undviker idiotiska personangrepp). ”Policy” i detta fall betyder för mig att man ”aldrig bokar om” pax till annat bolag. Jag kanske dock uttryckte mig något otydligt så vi tar det konkret:
* Longhaulen (NAI) tycks leva sitt eget liv – där bokas ingen om i någon riktning. Det finns inga andra DY-avgångar att boka om till och att KÖPA biljetter hos andra bolag är antagligen för dyrt. Se nedan ang termen ”BOKA OM”.
* Alla som skriver ”Norwegian bokar inte om pax”: Jo, de BOKAR (alltid) OM till andra DY-flyg (om det finns något). Nej, de kan inte BOKA OM till andra flygbolag eftersom de inte har avtal med andra flygbolag. I nödfall så KÖPER DY (NAX) biljetter (troligen till fullpris) hos t ex SAS. Se ”2b” nedan.
* Följande gäller för pax resande med Norwegians Short Haul (NAX) när problem uppstår:
1. Ombokning till nästa DY-flyg sker alltid i första hand.
2. Om Pax missar sista DY-flyget till t ex OSL/CPH pga sent DY-flyg:
2a. De bokas om till första möjliga DY-flyg nästa dag och får hotell över natten.
2b. Det händer dock att DY KÖPER biljetter hos t ex SAS för att få hem pax som annars skulle bli strandade. Antar att DY gör en bedömning vilket som är billigast. DY-flygen nästa morgon kan ju vara fulla…
2c. Slutligen finns det sträckor där det inte spelar någon roll om man bokas om till nästa DY-flyg eller inte. Framför allt längre sträckor som AGP och ALC. Ett tekniskt problem är nog löst innan nästa DY-plan kommer ner och de slingar inte om plan dit ner (och får ställa in X antal avgångar i Skandinavien).

Summon up: Ibland KÖPER DY (NAX) biljetter hos andra bolag för att det är gynnsammare för dem än att ha folk på hotell, osv. Jag har inget egenintresse av att försvara DY. Jag vill bara att fakta ska vara korrekta – till skillnad från många ”hö-hö-ande” nollor på detta forum.
Förr sa man att om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning. Numera kan man byta “upprepas” mot “delas”. Ang detta ämne kan jag tipsa om DN:s artikelserie ”Faktaresistens”….

Johan
2015-11-18 16:06

HAHAHAHAHA!!! Bittra människor! Norwegian klarar sig sjukt bra (91% kabinfaktor) utan er så fortsätt gärna bojkotta bolaget…who cares?!

pierre holmgren
2015-11-17 17:10

@svar myhell, tak for de relativt päne ord fra en norwegian ansat , det hat jeg aldrig oplevet för. Når jeg skriver policy så betyder det jo ikke at det ikke sker vel?
Men fortäl mig gerne mere om dette , at det skulle ske på norsk indenrigs?
Longhaul har jeg aldrig läst , hört eller på anden vis fået bekräftet at det sker andet end et påstående fra Lasse Sandaker.

CB
2015-11-17 15:02

De följer inte ens ARNs rekommendationer. Maken till oseriöst flygbolag får man leta efter.

Här på flygtorget finns det tokstollar som förvarar dem, hahaha!

Sv myhell
2015-11-17 13:09

Om Norwegian hade en policy att boka om passagerare skulle man alltid försöka boka om drabbade passagerare.
Men jag uppfattar Norwegian policy som “Boka inte om passagerare” med brasklappen gäller det Svenska myndigheter eller andra stora aktörer kan vi eventuellt boka med något annat bolag.
Därför att man är rädd att tappa avtalet med dessa. Kanske rent av ett krav i upphandlingen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500