SAS får inte A350 före 2019!
Det blir 0 A350 på SAS i 2016, 2017 och 2018! Har dom. Inte råd?
svar
SAS deal på A340 med fullständigt ny interiör, är den bästa affären i bolagets historia. Det blev jackpot eftersom bränslepriset sjönk.
Kapitalkostnaden på en 2 miljarders A350 eller B787 är rejäl, ca 160 miljoner per år. Räknade på räntan Norwegian får betala på sitt senaste obligationslån som service till NorwegianMaggan, Gunnar och allt roligt ni kallar er.
Gunnar, det handlar inte om nya stolar. Hela kabinen är helt utbytt: nya stolar, nya mattor, nya väggtextilier, nytt galley, nya toaletter, nya overheads, ny belysning, nytt IFE, nytt WiFi, ny konfiguration. Såvitt passagerarna angår är det på alla sätt likvärdigt med ett helt nytt flygplan. Att Finnair har tre A350 i luften beror ju på att de var först med att beställa. Deras ekonomi är knappast mycket bättre än SAS och tveksamt om de nya flygplanen är en hjälp i det avseendet.
@svar Gunnar, tror du skal revidere din opfattelse , når pax sidder i stolene og ser film , bruger wifi der rent faktisk virker så er de fløjtende ligeglade med om motorerne er 5-10 eller 20 år. Derfor flokkes de til SAS i alle klasser og når de går af flyet er der ingen ende på positive tilkendegivelser.
Derfor bl.a er SAS #18 og norwegian # 118 i image undersøgelse.
infas av första A350 augusti 2018 vet dock inte när den tas i trafik.
Kabinen i A330 och A340 är bättre för ekonomipassagerarna än kabinen i A350 som har den tråkiga utformningen 3+3+3.
@steff/flyboy. Fel! Nya stolar gör inte gamla SAS moderna! A340 skrotas över allt.
Rigtigt til Flyboy og läg märke til at det jo ikke er sådan at den sidste der kommer er blevet senerelagt , simpelthen bare presset leveringstiden sammen for alle 8.
Hmmm, Finnair har redan 3 st A350 som går till Asien fullt ut. Har dom kanske större plånbok jfr SAS eller var dom mera framsynta att beställa ?
Du har helt rätt!
Mvh/Steff
Smart av SAS. Med den helt nya kabinen märker passagerarna ingen skillnad på gammalt och nytt flygplan och med dagens låga soppapriser är ju A340 rena vinstmaskinen jämfört med en svindyr, ny A350. Dessutom undviks många operativa utmaningar med att bara ha en “odd bird”.
Men fortsatt tvunga att punga ut dyr pension…
Ska SAS flyga med dom gamla A340 i 3 år mera??
Just nu har SAS ett 12 månaders rullande resultat på 3,5 miljarder i vinst, EBITDA.
Nästan 10 miljarder i kassan som byggs på. Återbetald bot från EU på 700 miljoner kommer in i kassan nästa kvartal också.
Knappast några problem att finansiera något…
SAS har uppgraderat samtliga A340-300 till den nya kabinen ( osäker kring Lan maskinen) och då är det ingen överhängande brådska att implementera A350-900. Man utnyttjar investeringen fullt ut och när priset på bränsle är så lågt så är det än bättre att nyttja A340 maskinerna några år till. Dessutom har Airbus svårt att hinna leverera A350. Det här är inget konstigt, investeringarna i A340 måste räknas hem.
Ända chanchen att överleva för SAS är at Lufthansa köper dom.
Det har aldrig varit tal om att SAS skulle få några Airbus 350 levererade under 2016 och 2017. Den första var planerad att komma 2018.
Nu har SAS, enligt uppgifter, valt att få den första levererad under 2019 för att i stället få alla 8 fasta beställningar levererade under en något mer sammanhållen tidsrymd.
Det finns säkert många skäl till det – men knappast ekonomiska. Snarare trafikeringslogistiska.
Du är rolig du hahahaha .-D
Beräknad leverans av A350XWB har alltid varit från 2018, inget tal om leverans tidigare än så och sen får man hoppas på att Airbus hinner med produktionen.
Beräknad leverans av A350XWB är från 2018, aldrig varit tal om någon leverans tidigare än så, sen är det väl också upptill leverantören att hinna producera i tid.
Enligt säkra källor inom SAS så har de svårt med finansieringen. Men försöker tysta ner det. Det är locket på.