Braathens konkurs!
Läste precis att Braathens Airbus verksamhet har ansökt om konkurs.
Lider med alla piloter och kabinanställda.
svar
De sex A319/320 som var i det konkursade bolaget är givetvis tagna ur trafik men det gäller även de två (RGD & RGV) som är i samma bolag som ATR. Var kopplingarna med personal, underhåll, lease och OP för starka för att hålla igång trafiken för SAS?
Man måste skratta åt vissa inlägg. 😂
Braathens Airbus har inget med Bromma att göra. Dom flög charter åt främst Ving o Apollo så flygplatsen har ingen betydelse,
För det andra . Hade Braathens stannat kvar på Bromma så hade hela flygbolaget konkat…
Väldigt trist för alla anställda som blir drabbade.
Välkommna till Norwegian! Vi behövre massor med erfaret och duktigt folk!
Förstår inte varför folk blandar in Bromma i det här.
Hade BRA varit kvar på Bromma hade ATR delen också gått i konkurs, med nuvarande upplägg har den iaf en chans att vara kvar.
Väldigt tråkigt för all personal som satsat så mycket för verksamheten. Jag har själv varit igenom konkurser och vet hur jobbigt det är.
För er intresserade, AirBaltic stort behov av erfarna piloter och erbjuder commuting contract, 13/10, DEC ca 104.000 +per månad, övertid, night duty, weekend pay och per diem. Resor från Commuting base och hotell betalas av företaget. Alternativt, 4+4 off, 11 dagar off / Kalndermånad med Riga bas, ca 116000SKR per månad. 10 gradig löneskala. mycket jobb för LH Group med spännande flygningar utifrån ZRH, MUC, VIE, BRU.
Det här säger väl en del om Braathens, 2 rekonstruktioner och en konkurs på kort tid där andra leverantörer gång på gång får ta smällen. Som leverantör skulle jag vara väldigt försiktig att ha affärer med Braathens framöver
Tror inte du förstår hur ett charterbolag fungerar! Bolaget säljer alla sina stolar till researrangören för en hel säsong. Dvs priset är redan förhandlat innan säsongen börjar. Därefter är det upp till researrangören att sälja stolarna till sina kunder, och själva bestämma hur högt eller lågt pris dom tar ut mot kund! Om tex Apollo inte lyckas sälja alla stolarna ombord spelar det ingen roll för BRA! Dom får fortfarande betalt för alla stolarna! Smällen tar researrangören! Med det sagt så har BRA från början lagt sig för lågt i pris till researrangören för att få lönsamhet! BRA är inte kompetenta nog att kunna bedriva charter!
Det spelar INGEN roll alls vilken flygplats ett flygbolag väljer för sin verksamhet. Det avgörande är efterfrågan, och den är OUPPHÖRLIGT kopplad till kvaliteten och priset på den tjänst som flygbolaget erbjuder sina kunder. Även om det finns en god efterfrågan, om servicen och priserna är bättre hos andra aktörer, kommer kunderna av naturliga skäl att föredra de aktörer med bättre priser eller med bättre kvalitet och tillförlitlighet. Man behöver INGET Nobelpris i ekonomi för att förstå de grundläggande reglerna för konkurrens, det vill säga för KVALITET.
Jag skrev just i andra nyhetstråden också,
Naturligtvis helt fel att överge Bromma “för” SAS räkning. Ofattbart, ohållbart, oligiskt och ja nu försätter även Apollo dem ur spel.
Många med mig visste redan från början att detta aldrig skulle hålla.
Gamla Airbus- flygplan och en icke ohållbar ekonomisk situation är inget recept för framgång, särskilt när man inte längre får vara på Bromma.
Nu är det istället andra bolag som växlar upp!,
Resten av ATR flottan kommer naturligtvis lida mycket hårt av detta.
Då kommer frågan upp om det var rätt
att överge BMA?
Att flyga åt resebyråer är otacksamt de pressar priserna, erbjuder dåliga villkor, det är osäkert om de ens genomför flyg serier, så varför började man med detta?
Även om detta rör Airbus produktionen så kommer det nog indirekt också drabba övrig
Verksamhet. Trist för all personal.
Väldigt tråkigt för alla anställda och jag känner många av dem sen tidigare.
Men ni är alla välkomna att söka till oss på SAS, vi behöver många duktiga piloter och kabinpersonal.
Dom skulle stannat på Bromma och utvecklat planerna för elflyg istället. Man överger aldrig Sveriges bästa flygplats.