Brist på flygplan drabbar Flyglinjen
Publicerad den 28 maj 2013
Idag tisdag går sista flygningarna mellan Jönköping och Arlanda med flygbolaget Flyglinjen. Sedan följer ett cirka tre veckor långt uppehåll innan trafiken enligt planerna ska återstarta den 20 juni. I gengäld ökas frekvensen på Bromma med ytterligare en tur kvällstid vilket gör att kapaciteten mellan Jönköping och Stockholm bibehålls.
– Det beror på att ägaren till den Jetstream 31 som vi använder på sträckan inte vill förnya kontraktet när det går ut efter tisdagens flygningar, säger Jan Havossar, vd på Flyglinjen till Flygtorget.
Det är svenska Swedwing, baserat i Skellefteå, som hyrt ut flygplanet till Flyglinjen som sedan använt egen besättning ombord. Bristen på kapacitet, ”Jetstream växer inte på träd”, som Jan Havossar säger, innebär också att den planerade sommartrafiken mellan Jönköping och Visby ställs in även den. Dock ska Flyglinjen försöka genomföra flygningarna under den Almedalsveckan, de första dagarna i juli.
Beskedet att Swedwings inte ville förnya kontraktet kom med kort varsel. Att den nya ledningen för Flyglinjen inte kände till att kontraktet var på väg att gå ut, menar Jan Havossar beror på kommunikationsproblem.
– Vi borde ha sett det, säger han. När vi väl upptäckte det har det varit besvärliga förhandlingar och jag antar att de har en annan kund på flygplanet. Det är naturligtvis en ovälkommen situation, särskilt som det går bra för oss, på både Jönköping och Kristianstad.
Flygplansbristen skyndar på upphandlingen av trafik på hela linjenätet. I dagsläget flyger det polska flygbolaget Skytaxi med SAAB 340 trafiken på sträckan Jönköping – Bromma, medan grekiska Minoan Air använder en Fokker 50 mellan Kristianstad och Arlanda.
– Vi håller just nu på med upphandlingen för Kristianstadstrafiken och det lutar åt att vi får dit ett minst lika stort flygplan som Fokker 50.
Kommentarer
ES-PJR har inte flugit till Jönköping på länge. Det senaste halvåret, eller kanske ännu längre, har det varit SE-FVP.
ES-PJR, Sveg, dubbla motorbortfall ? hallå !
Inte första gången som Flyglinjen inte betala för sig, detta händer gång på gång. Synd att den nya ledningen inte fått veta hur de jobbat tidigare.
Vad Janne H sagt stämmer. Trist för nya ledningen att behöva städa upp efter den gamla. Flygplansägarens rykte i branschen är för övrigt välkänt.
Tråden gäller inte pilotlöner utan det faktum att Janne H är ute och sprider lögner om varför Flyglinjen ställer trafiken. Ena dagen är det bokningsläget, andra dagen är det brist på flygplan…. Sanningen är att pengarna är slut och att flygplansägaren inte fått sin deg (märkligt att inte Flygtorget ringer honom..).
här nu. En stor majoritet av piloterna är svenskar både i Kristianstad samt Jönköping. AOC är dock inte svenskt. Dessa piloter har bättre lön än de som följer SPF’s regionalavtal.
Så det är inte rasism att säga att folk av en viss nationalitet per definition är sämre än en annan? Med tanke på hur många som utbildar sig utomlands kan de ju vara utbildade på samma ställe som svenska piloter. Det finns nog en hel del skarpa piloter i både Polen och Grekland, ska du se.
—> Kalle
Så du menar att du aldrig skulle flyga med ex. LOT eller aegean, bara för att flightdeck består utav polacker/greker?
Ja, det spelar roll och ja dom har sämre kompetens. Men som svensk vågar man inte säga det offentligt, då anklagas man för rasism av PK-svenskar.
För att leasa ut ett flygplan behövs inget AOC. Brukaren får svara för AOC.
—> Rune
Vad spelar det för roll om det är polacker eller greker som sitter längst fram? Är det mindre kompetenta än svenskar?
Röstade du ja till EU, då får jag säga grattis till dig….
Det här med avregleringen av inrikesflyget har ju blivit jättebra…! 🙁 Och dyrare har det ju tydligen blivit också!
Svensk inrikesflyg….. Vilket skämt…
Vet passagerarna om att det är polacker och greker som spakar? (Troligen inte svenska kollektivavtal där inte).
Någon som vet vilket AOC Swedewings ligger på? De finns då inte med på transportstyrelsens hemsida…
Varför inte hyra in Nextjet? De är ju ett svenskt flygbolag. Varför gynna polaker och greker? Eller Direktflyg, de har ju 19sätare.
Det lutar åt att vi får dit ett minst lika stort flygplan som Fokker 50……
Blir det kanske en annan Fokker 50 ?
Tror det ska vara bolaget Swedewings AB i Skellefteå. Var det inte det bolaget som flög passagerare med Twin Otter från Vilhelmina och Lycksele till Umeå på 80-talet?
Kan bara sammanfattas med ett ord: Amatörer
Det finns inget registrerat företag vid namn Swedwing i skelefteå……
Ja vill man inte betala vad leverantören behöver för att åtminstonne gå runt brukar det bli så här. Vid affärsrelationer måste även köparen vara lyhörd för vad leverantören behöver för att klara sig. Annars blir det tyvärr inga långsiktiga realtioner mellan leverantör och kund!!
Kan det bero på att de inte betalat leasingkontrakten? Då brukar flygplanägare tröttna…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten